BibTex RIS Kaynak Göster

THE PROBLEMS TEACHERS FACED PRESCHOOL ADJUSTMEN PERIOD AND RECOMMENDATIONS REGARDING SOLUTIONS

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 197 - 223, 17.06.2014

Öz

The purpose of the study was to describe the problems that are faced during the adjustment period of preschool children at the very beginning of the school year and to make recommendations regarding solutions to these problems. This study was a qualitative study in which a total of 18 preschool education teachers were interviewed in school year 2013-2014 in the schools in Muğla. In order to collect data, a semi-structured interview form was used. Content analysis was conducted in order to analyze the data. The results revealed that preschool adjustment implementations are conducted at minimum level at schools. In order to increase the quality of the preschool adjustment implementations, this process should be planned by all stakeholders, implemented on time, and monitored.

Kaynakça

  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Birch, S. H., & Ladd, G.W. (1997). The Teacher-child relationship & children’s early school adjustment. Journal of School Psychology, V.35, 1, 61-79.
  • Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validty in qualitative inqury. Theory into Practice, 39, 124-130.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage Publications, Inc.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Second edition). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Doğan, S., Kelleci, M., Sabancıoğulları, S., & Aydın, D. (2008). Bir İlköğretim Okulunda Öğrenim Gören Çocuklarda Ruhsal Uyum Sorunları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 7(1), 47-52.
  • Fraenkel J. R., & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Gülay H.,(2011). 5-6 Yaş Grubu Çocuklarda Okula Uyum Ve Akran Süreçleri Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi: Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt No 10, Sayı:36
  • Kaya, M., Genç, M., Kaya, B. ve Pehlivan, E. (2007). Tıp Fakültesi Ve Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerinde Depresif Belirti Yaygınlığı. Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Etkileyen Faktörler. Türk Pediatre Dergisi, 18(2)137–146.
  • Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction qualitative research interviewing. London: Sage Publication Ltd.
  • Ladd, G.W. (2003). Probing the adaptive singificance of children’s behavior and relationships in the school context: A child by environment perspective (pp. 43-104). In R. Kail (Ed.) Advances in child behavior and development. NewYork: Wiley.
  • Ladd, G. W., ve Burgess, K. B. (2001). Do relational risks and protective factors moderate the linkages between childhood aggression and early psychological and school adjustment? Child Development, 72, 1579-1601.
  • Maykut, P., ve Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guid. London: The Falmer Press.
  • MEB. (2014). Milli Eğitim İstatistikleri. Örgün Eğitim. http://sgb.meb.gov.tr/www/milliegitim-istatistikleri-orgun-egitim-2013-2014/icerik/95 (02014 tarihinde indirilmiştir).
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed.) Thousand Oaks and London: Sage Publication.
  • Mulhall, A. (2003). Methodological issues in nursing research: In the field: Notes on observation in qualitative research. Journal of Advanced Nursing, 41, 306-313.
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. 6. Baskı, Epsilon Yayınları, ., İstanbul.
  • Önder, A., ve Gülay, H. (2010). 5-6 Yaş Çocukları İçin Okula Uyum Öğretmen Değerlendirme Ölçeği'nin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1).
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods, Sage, Thousand Oaks. Sturge-Apple, M. L., Davies P.T., Winter, M. A., Cummings E. M., &Schermerhorn, A. (2008). Interparental Conflict and Children’s School Adjustment: The Explanatory Role of Children’s Internal Representations of Interparental and Parent–Child Relationships. Developmental Psychology, 44 (6), 1678-1690.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9, 79-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. GenişletilmişBaskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE OKULA UYUM SÜRECİNDE ÖĞRETMENLERİN KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 197 - 223, 17.06.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin okula yeni başlayan çocukların okula uyum sürecinde karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bu sorunlar doğrultusunda çözüm önerileri geliştirmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemine dayalı olarak gerçekleştirilen çalışmanın verileri 2013-2014 eğitim yılı bahar döneminde, Muğla merkez ilçesi sınırları içinde yer alan okullarda görev yapmakta olan 18 öğretmenden görüşme yoluyla elde edilmiştir. Görüşmelerde araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, nitel veri çözümleme tekniklerinden içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma, okul öncesi dönemde okula uyum uygulamalarının sınırlı düzeyde gerçekleştirildiğini ortaya koymuştur. Bu sürecinin verimliliğinin arttırılması için okula uyum uygulamalarının tarafların katılımı ile birlikte planlanarak en uygun zamanda hayata geçirilmesi ve sonrasında izleme değerlendirme çalışmalarının yapılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Birch, S. H., & Ladd, G.W. (1997). The Teacher-child relationship & children’s early school adjustment. Journal of School Psychology, V.35, 1, 61-79.
  • Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validty in qualitative inqury. Theory into Practice, 39, 124-130.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage Publications, Inc.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Second edition). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Doğan, S., Kelleci, M., Sabancıoğulları, S., & Aydın, D. (2008). Bir İlköğretim Okulunda Öğrenim Gören Çocuklarda Ruhsal Uyum Sorunları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 7(1), 47-52.
  • Fraenkel J. R., & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Gülay H.,(2011). 5-6 Yaş Grubu Çocuklarda Okula Uyum Ve Akran Süreçleri Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi: Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt No 10, Sayı:36
  • Kaya, M., Genç, M., Kaya, B. ve Pehlivan, E. (2007). Tıp Fakültesi Ve Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerinde Depresif Belirti Yaygınlığı. Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Etkileyen Faktörler. Türk Pediatre Dergisi, 18(2)137–146.
  • Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction qualitative research interviewing. London: Sage Publication Ltd.
  • Ladd, G.W. (2003). Probing the adaptive singificance of children’s behavior and relationships in the school context: A child by environment perspective (pp. 43-104). In R. Kail (Ed.) Advances in child behavior and development. NewYork: Wiley.
  • Ladd, G. W., ve Burgess, K. B. (2001). Do relational risks and protective factors moderate the linkages between childhood aggression and early psychological and school adjustment? Child Development, 72, 1579-1601.
  • Maykut, P., ve Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guid. London: The Falmer Press.
  • MEB. (2014). Milli Eğitim İstatistikleri. Örgün Eğitim. http://sgb.meb.gov.tr/www/milliegitim-istatistikleri-orgun-egitim-2013-2014/icerik/95 (02014 tarihinde indirilmiştir).
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed.) Thousand Oaks and London: Sage Publication.
  • Mulhall, A. (2003). Methodological issues in nursing research: In the field: Notes on observation in qualitative research. Journal of Advanced Nursing, 41, 306-313.
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. 6. Baskı, Epsilon Yayınları, ., İstanbul.
  • Önder, A., ve Gülay, H. (2010). 5-6 Yaş Çocukları İçin Okula Uyum Öğretmen Değerlendirme Ölçeği'nin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1).
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods, Sage, Thousand Oaks. Sturge-Apple, M. L., Davies P.T., Winter, M. A., Cummings E. M., &Schermerhorn, A. (2008). Interparental Conflict and Children’s School Adjustment: The Explanatory Role of Children’s Internal Representations of Interparental and Parent–Child Relationships. Developmental Psychology, 44 (6), 1678-1690.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9, 79-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. GenişletilmişBaskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semra Başaran Bu kişi benim

Büşra Gökmen Bu kişi benim

Burçak Akdağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Başaran, S., Gökmen, B., & Akdağ, B. (2014). OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE OKULA UYUM SÜRECİNDE ÖĞRETMENLERİN KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 197-223.