BibTex RIS Kaynak Göster

The Perception Of Social Studies Preservice Teachers On The Middle East (The Case Of Sinop University)

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 14 - 27, 17.06.2014

Öz

The purpose of this study is to determine the perception of social sciences preservice teachers on the Middle East. Study, was carried out adherence to qualitative research methods on phenomenological research approach. Standardized open-ended interview was applied as a data collection tool. The interview was conducted to twenty people at Sinop University Education Faculty Social Studies Teaching third grade students during 2012-2013 academic year. Content analysis was applied to analyze data. According to research results, what comes to students’ mind is the internal turmoil when Middle East is mentioned. All of the participants consider Syria as a Middle East country. Eighty-five percent of the participants consider Turkey as a Middle East country. Iraq is considered as the most important country of the Middle East. The order of importance is considered as Iran, Syria, Turkey, Palestine, Israel and Egypt in the Middle East. Qatar, UAE and Jordan have the least importance. According to students' view, Turkey is the first country in terms of importance in the region. Iran, Syria and Iraq follow this order. The most essential reason in order to put in order is political power. What is considered, of the Middle East countries, is to promote relations with Iran. The reason for this idea is because of the shared border and of the possibility of war. The games of foreign countries, internal turmoil and underground treasures are among the most essential problems of the Middle East. The upheavals and colonization are thought to maintain in the Middle East.

Kaynakça

  • AKSOY, B., KOÇ, H. (2012). “Türkiye’de Öğrenim Gören Lisans Öğrencilerinin Zihin Haritasında Avrupa Birliği Algısı”. Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 196, 107-123.
  • BURHAN, A. (2008). Filistin-İsrail Çatısması ve Hamas. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Isparta.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. ve DİĞ. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, PEGEM: Ankara.
  • DURSUN, D. (2003). Ortadoğu Neresi?-Subjektif Bir Kavramın Anlam Çerçevesi ve Tarihi. Aylık Strateji ve Analiz e-Dergisi, Sayı: 10, ISSN: 1303-9814.
  • ELMAS, B. (2012). Ortadoğu’daki Enerji Kaynaklarının Önemi ve Türkiye Üzerinden Taşınması İle Türkiye’nin Kazandığı Jeopolitik Konum. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖKÇE, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Siyasal: Ankara.
  • MAZMAN İTİK, Ü. (2008). Türkiye’nin Ortadoğu Ülkeleri İle Ekonomik Ve Ticari İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • ÖZDEMİR, Ç. (2012). Ortadoğu ve Arap Baharı (Türkiye Demokratik Bir Ülke Olarak Ortadoğu’da Model Olabilir Mi?). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • ÖZTÜRKLER, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Ekonomik Yapılarının Temel Özellikleri. Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 6, 65-71, Ankara.
  • ÖZTÜRKLER, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Enerji Kaynaklarının Öneminin EkonomiPolitik Bir Değerlendirmesi. Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 7-8, 74-79, Ankara.
  • SAKİN, S., DEVECİ, C. (2011). Ortadoğu Kavramı ve Sınırları Üzerine Bir Değerlendirme. History Studies. ABD ve Büyük Ortadoğu İlişkileri Özel Sayısı, 281-293, Samsun.
  • TUNÇEL, H. (2002). Türk Öğrencilerinin Zihin Haritalarında İslam Ülkeleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:2, 83- 103, Elazığ.
  • YILDIRIM, A., ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • YILMAZ, K., YİĞİT, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Avrupa, Ortadoğu ve Türkiye’ye Komşu Ülkelere İlişkin Algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 38, 318-334, Ankara.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Algısı (Sinop Üniversitesi Örneği)

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 14 - 27, 17.06.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Ortadoğu algısını belirlemektir. Araştırma olgu bilim deseninde nitel araştırma yöntemine bağlı kalınarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 3. Sınıf öğrencilerinden 20 kişi ile yapılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre Ortadoğu denince akla ilk olarak iç karışıklıklar gelmektedir. Katılımcıların tamamı Suriye’nin Ortadoğu ülkesi olduğunu düşünmektedir. Katılımcıların % 85’i Türkiye’nin Ortadoğu ülkesi olduğunu düşünmektedir. Ortadoğu’nun toplamda en önemli ülkesi olduğu düşünülen ülke Irak olmuştur. Bunu sırasıyla İran, Suriye, Türkiye, Filistin, İsrail, Mısır izler. En son sırayı ise Katar, BAE ve Ürdün oluşturmaktadır. Sıralamada ise ilk sırayı Türkiye almaktadır. Bunu İran, Suriye, Irak izler. Sıralamayı oluştururken en önemli gerekçe politik güçtür. Ortadoğu ülkelerinden en çok İran ile ilişkilerin geliştirilmesi gerektiği düşünülmektedir. Bunun gerekçesi ise sınır komşusu ve çatışma ihtimalinin olmasıdır. Ortadoğu’nun en önemli sorunları arasında dış ülke oyunları, iç karışıklıklar, yer altı zenginlikleri bulunmaktadır. Ortadoğu’nun gelecekteki durumu hakkında karışıklıkların ve sömürgenin devam edeceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • AKSOY, B., KOÇ, H. (2012). “Türkiye’de Öğrenim Gören Lisans Öğrencilerinin Zihin Haritasında Avrupa Birliği Algısı”. Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 196, 107-123.
  • BURHAN, A. (2008). Filistin-İsrail Çatısması ve Hamas. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Isparta.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. ve DİĞ. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, PEGEM: Ankara.
  • DURSUN, D. (2003). Ortadoğu Neresi?-Subjektif Bir Kavramın Anlam Çerçevesi ve Tarihi. Aylık Strateji ve Analiz e-Dergisi, Sayı: 10, ISSN: 1303-9814.
  • ELMAS, B. (2012). Ortadoğu’daki Enerji Kaynaklarının Önemi ve Türkiye Üzerinden Taşınması İle Türkiye’nin Kazandığı Jeopolitik Konum. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖKÇE, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Siyasal: Ankara.
  • MAZMAN İTİK, Ü. (2008). Türkiye’nin Ortadoğu Ülkeleri İle Ekonomik Ve Ticari İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • ÖZDEMİR, Ç. (2012). Ortadoğu ve Arap Baharı (Türkiye Demokratik Bir Ülke Olarak Ortadoğu’da Model Olabilir Mi?). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • ÖZTÜRKLER, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Ekonomik Yapılarının Temel Özellikleri. Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 6, 65-71, Ankara.
  • ÖZTÜRKLER, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Enerji Kaynaklarının Öneminin EkonomiPolitik Bir Değerlendirmesi. Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 7-8, 74-79, Ankara.
  • SAKİN, S., DEVECİ, C. (2011). Ortadoğu Kavramı ve Sınırları Üzerine Bir Değerlendirme. History Studies. ABD ve Büyük Ortadoğu İlişkileri Özel Sayısı, 281-293, Samsun.
  • TUNÇEL, H. (2002). Türk Öğrencilerinin Zihin Haritalarında İslam Ülkeleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:2, 83- 103, Elazığ.
  • YILDIRIM, A., ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • YILMAZ, K., YİĞİT, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Avrupa, Ortadoğu ve Türkiye’ye Komşu Ülkelere İlişkin Algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 38, 318-334, Ankara.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Aksoy Bu kişi benim

Hülya Karaçalı

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksoy, B., & Karaçalı, H. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Algısı (Sinop Üniversitesi Örneği). International Journal of Turkish Education Sciences, 2014(2), 14-27.