BibTex RIS Kaynak Göster

THE EVALUATION OF SECONDARY SCHOOL SOCIAL STUDIES COURSEBOOKS IN THE CONTEXT OF CURRENT EVENTS ACCORDING TO TEACHERS' VIEWS*

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 49 - 65, 17.06.2014

Öz

Erden (1996), defines social studies as studying area that essential knowledge, ability, attitude and values are made the students gain in order to bring up responsible citizens in primary schools. Social studies Social studies lesson is one of the lessons that is taught in primary and secondary levels. It takes its subjects from real life and in this respect it becomes intertwined with life. In social studies lesson, the students are made experience real life problems and cause them to gain the abilities of problem solving, critical and creative thinking, sharing problem solving suggestions, cooperating and participating to the discussions actively. In social studies lesson, it is made use of different social sources in the process of making students experience real life problems. The concept of current events is one of these sources and it is important in both developing the thinking abilities of students and interpreting the past and future. In this study that is carried out in the sense of current events, it is tried to evaluate with the teacher view whether the current events are enough in textbooks or not.

Kaynakça

  • Akdağ, H. (2008), İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Öğretmen ve Öğrenci Açısından Uygulama Dönütleri (Konya İli Örneği).Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arın, D. ve Deveci, H. (2008), “Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olayların Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi”, Elektronik Journal of Social Sciences, 7,(26),1701
  • Deveci. H. (2007), “Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olayların Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (417– 451).
  • Doğanay, A. (2007), “Sosyal Bilgiler Eğitiminde Yeni Eğilimler”, III. Sosyal Bilgiler Eğitimi Kongresinde Yapılan Panel Konuşması, Adana.
  • Erden, M. (Tarihsiz), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık. Erden, M. (1996), Sosyal Bilgiler Öğretimi, 6. Baskı, Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Flyvbjerg, B. (2006). Five Misunderstandings about Case Study Research. Qualitative Inquiry, 12 (2), 219-245.
  • Gültekin, M. (1999). Temel eğitim ikinci kademe için alternatif program modelleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1103.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB. (2005), İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, (4- 5.sınıflar), Ankara: MEB Yayınevi.
  • Öztürk, C. (2006), “Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler Arası Bir Bakış”, C.Öztürk (Editör), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (1.Baskı,21- 50), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Paykoç, F.(1987), “Güncel Olaylarla Belirli Gün ve Haftaların Öğretimi”, Editör: B. Özer, Sosyal Bilgiler Öğretimi (45–56.), Anadolu Üniversitesi Açıkögretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Smith, M. J. (2003), “Why teach current events?”, 21 Şubat 2009 tarihinde http://hdsla.org./does/hshb/49/hshb4921.asp adresinden alınmıştır.
  • Sönmez, V.(1998), Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu ( 2. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yin, R. K. (1984). Case Study Research: Design and Methods. Newbury Park, CA.:Sage.
  • Yücel, İ. H.(2003), “Bilim-teknoloji Politikaları ve 21.Yüzyılın Toplumu.” 21 Nisan 2008 Tarihinde http:// ekutup.dpt.gov.tr/bilim/ Adresinden Alınmıştır.

ORTAOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTAPLARININ GÜNCEL OLAYLAR BAĞLAMINDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 49 - 65, 17.06.2014

Öz

Erden (1996), Sosyal Bilgileri, ilköğretim okullarında iyi ve sorumlu vatandaş yetiştirmek amacıyla, öğrencilere toplumsal yaşamla ilgili temel bilgi, beceri, tutum ve değerlerin kazandırıldığı bir çalışma alanı olarak tanımlamıştır. Sosyal Bilgiler dersi, ilköğretim ve ortaokul basamağında yer alan, konularını gerçek yaşamdan alan, bu yönüyle yaşamla iç içe olan derslerden biridir. Sosyal Bilgiler dersinde öğrenciler, gerçek yaşam sorunlarıyla karşı karşıya getirilerek problem çözme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, bulduğu çözüm önerilerini paylaşma, işbirliği yapma, tartışmalara etkin katılma vb. beceriler kazandırılmaktadır. Sosyal Bilgiler dersinde öğrencilerin gerçek yaşam sorunlarıyla karşı karşıya getirilmesi sürecinde değişik toplumsal kaynaklardan yararlanılmaktadır. Bu kaynaklardan biri olan güncel olaylar, gerek öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirmede gerekse geçmişi ve geleceği anlamlandırmada önemli görülmektedir. Bu anlamda ele alınan bu çalışma, ders kitaplarında güncel olayların yeterli olup olmadığı öğretmen bakışıyla değerlendirilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akdağ, H. (2008), İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Öğretmen ve Öğrenci Açısından Uygulama Dönütleri (Konya İli Örneği).Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arın, D. ve Deveci, H. (2008), “Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olayların Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi”, Elektronik Journal of Social Sciences, 7,(26),1701
  • Deveci. H. (2007), “Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olayların Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (417– 451).
  • Doğanay, A. (2007), “Sosyal Bilgiler Eğitiminde Yeni Eğilimler”, III. Sosyal Bilgiler Eğitimi Kongresinde Yapılan Panel Konuşması, Adana.
  • Erden, M. (Tarihsiz), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık. Erden, M. (1996), Sosyal Bilgiler Öğretimi, 6. Baskı, Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Flyvbjerg, B. (2006). Five Misunderstandings about Case Study Research. Qualitative Inquiry, 12 (2), 219-245.
  • Gültekin, M. (1999). Temel eğitim ikinci kademe için alternatif program modelleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1103.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB. (2005), İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, (4- 5.sınıflar), Ankara: MEB Yayınevi.
  • Öztürk, C. (2006), “Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler Arası Bir Bakış”, C.Öztürk (Editör), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (1.Baskı,21- 50), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Paykoç, F.(1987), “Güncel Olaylarla Belirli Gün ve Haftaların Öğretimi”, Editör: B. Özer, Sosyal Bilgiler Öğretimi (45–56.), Anadolu Üniversitesi Açıkögretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Smith, M. J. (2003), “Why teach current events?”, 21 Şubat 2009 tarihinde http://hdsla.org./does/hshb/49/hshb4921.asp adresinden alınmıştır.
  • Sönmez, V.(1998), Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu ( 2. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yin, R. K. (1984). Case Study Research: Design and Methods. Newbury Park, CA.:Sage.
  • Yücel, İ. H.(2003), “Bilim-teknoloji Politikaları ve 21.Yüzyılın Toplumu.” 21 Nisan 2008 Tarihinde http:// ekutup.dpt.gov.tr/bilim/ Adresinden Alınmıştır.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Akdağ Bu kişi benim

Hakan Akdağ Bu kişi benim

Riza Oğuz Bu kişi benim

Osman Tatar Bu kişi benim

Yakup Subaşı

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akdağ, H., Akdağ, H., Oğuz, R., Tatar, O., vd. (2014). ORTAOKUL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTAPLARININ GÜNCEL OLAYLAR BAĞLAMINDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. International Journal of Turkish Education Sciences, 2014(2), 49-65.