Yapılan bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik öz-yeterlik algıları, iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkilerin ortaya konulmasıdır. Araştırma Batı Karadeniz Bölgesinde bir ilde yer alan devlet okullarında görev yapan 206 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Veriler 2023-2024 eğitim öğretim yılında Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Öz-yeterlik İnanç Ölçeği, İş Doyumu Ölçeği ve Mesleki Tükenmişlik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi neticesinde öğretmenlerin uzaktan eğitim öz-yeterlik ve iş doyum düzeyleri ortalamanın üzerinde çıkarken, mesleki tükenmişlik düzeyleri ortalamanın altında olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik öz-yeterlik algıları, iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeyleri ile cinsiyet ve okul türü değişkenleri arasında anlamlı farka rastlanmamıştır. Benzer şekilde, öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik öz-yeterlik algıları ve mesleki tükenmişlik düzeyleri ile mesleki kıdem değişkeni arasında anlamlı farka rastlanılmamıştır. İş doyumu ile mesleki kıdem arasında anlamlı farka rastlanılmış olup, bu fark mesleki kıdemi yüksek olan öğretmenlerin lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin uzaktan eğitim öz-yeterlik algıları ile iş doyumları arasında pozitif yönlü düşük düzey bir ilişkiye rastlanırken, mesleki tükenmişlik arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanılmamıştır. Öğretmenlerin iş doyumları ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu görülmüştür. Bu çalışmada yer alan mesleki tükenmişlik ve iş doyumu bileşenlerinin dijital tükenmişlik ve teknostres gibi teknoloji temelli değişkenler ile arasındaki ilişkiler incelenmesi önerilir.
The aim of this study is to reveal the relationships between teachers' self-efficacy perceptions towards distance education, job satisfaction, and professional burnout levels. The research was carried out with 206 teachers working in public schools in a province in the Western Black Sea Region. The data were collected using the Teachers' Self-Efficacy Belief Scale for Distance Education, Job Satisfaction Scale, and Professional Burnout Scale in the 2023-2024 academic year. As a result of the analysis of the data, it was seen that teachers' distance education self-efficacy and job satisfaction levels were above average, while their professional burnout levels were below average. No significant difference was found between teachers' self-efficacy perceptions towards distance education, job satisfaction and professional burnout levels, and gender and school type variables. No significant difference was found between teachers' self-efficacy perceptions towards distance education and professional burnout levels and professional seniority variable. There was a significant difference between job satisfaction and professional seniority, and this difference was in favor of teachers with higher professional seniority. While a positive low-level relationship was found between teachers' distance education self-efficacy perceptions and job satisfaction, no significant relationship was found between professional burnout. A negative relationship was found between teachers' job satisfaction and professional burnout levels. It is recommended to examine the relationships between the components of professional burnout and job satisfaction in this study and technology-based variables such as digital burnout and technostress.
Distance Education Self-Efficacy Job Satisfaction Professional Burnout
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Öğretim Teknolojileri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2 |