Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Koruyucu Yapı Tipinin Traktör Gürültü ve Titreşim Karakteristikleri Üzerine Etkisinin Belirlenmesi

Yıl 2017, Cilt: 34 Sayı: 2, 43 - 53, 09.09.2017
https://doi.org/10.13002/jafag4246

Öz

Türkiye de imal edilen 2 adet standart traktörün gürültü ve titreşim seviyeleri uluslararası standartlara göre test edilmiş ve elde edilen veriler karşılaştırılmıştır. Bu amaçla 77/311/AT tip onay yönetmeliği ve ISO 2631-1 standardından yararlanılmıştır. Denemelerde kullanılan 2 adet traktör aynı marka model ve tipte olup, koruyucu yapıları bakımından, emniyet kabinli ve tek direkli emniyet çerçeveli (roll-bar) olmak üzere farklı iki kategoridedir. Araştırmada koruyucu yapıları farklı iki adet traktörde sürücü kulağına gelen gürültü seviyesi, sürücü koltuğu ve koltuğun bağlantı platformundan algılanan titreşim ağırlıklı ivme değerleri belirlenmiştir. Emniyet kabinli traktördeki gürültü seviyeleri, tek direkli emniyet çerçeveli (roll-bar) traktördekinden 1.9 d(B)A düşük bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar titreşim yönünden incelendiğinde, traktörlerin ilerleme yönü ekseninde (x) kabinli traktörün ivme değerlerinin tek direkli emniyet çerçeveli (roll-bar) traktörden yüksek olduğu, ancak y ve z eksenlerinde tek direkli emniyet çerçeveli (roll-bar) traktörde meydana gelen titreşim ivmesinin daha büyük olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Arkun E (1983). Yapı Bilgisi. Makine Mühendisliği El Kitabı, Yayın No. 100, Cilt 4, s.14-124-135, Ankara.
  • Bruel and Kjaer (2006). Measuring vibration and sound. www.bksv.com (Erişim tarihi: 14.11.2006).
  • Çay C İ (2006). Tarım Traktörleri Sürücü Koltukları Titreşim Sönümleme Elemanları Üzerine Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Makinaları Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • ISO (1992). ISO 10326-1 Mechanical Vibration- Laboratory method for evaluating vehicle seat vibration.
  • ISO (1997). ISO 2631-1 Mechanical Vibration and Shock.
  • İbrahim A (1999). Traktör Kabininde Ergonomi ve Tasarım İlişkileri Üzerine Bir Yöntem Önerisi. T.C. Mimar Sinan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Kut T (1984). Traktörlerde Sürücü Kabinlerinin Konstrüksiyon Esasları. Türkiye Zirai Donatım Kurumu Mesleki Yayınları, Yayın No. 31, 113 s., İstanbul.
  • Özgüven N (1986). Endüstriyel Gürültü Kontrolü. TMMOB Makine Mühendisleri Odası Yayınları, Yayın No. 118, s. 1-18, 131-157, Ankara.
  • Resmi Gazete (2002). Tekerlekli tarım ve orman traktörlerinin sürücüsü tarafından algılanan gürültü seviyesi ile ilgili tip onayı yönetmeliği (77/311/AT), Resmi gazete, 14 Ekim 2002, Sayı. 24906, s. 4-8.
  • Resmi Gazete 2003. Titreşim yönetmeliği, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Resmi gazete, 23 Aralık 2003, Sayı. 25325, s. 72-78.
  • Saral A (1984). Tarım Traktörleri. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları. 948, Ders Kitabı. 271, 200 s., Ankara.
  • Yılmaz M (1988). Traktörlerde Ön Aks Amortisör Sistemi. Tarım Makinaları Bilimi ve Tekniği Dergisi, 2: 38-40.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Şeyhim Akyüz Bu kişi benim

Metin Güner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 34 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akyüz, A. Ş., & Güner, M. (2017). Koruyucu Yapı Tipinin Traktör Gürültü ve Titreşim Karakteristikleri Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Journal of Agricultural Faculty of Gaziosmanpaşa University (JAFAG), 34(2), 43-53. https://doi.org/10.13002/jafag4246