In this study, 117 hazelnut growers and 29 extension staff of the Ministry of Food Agriculture and Livestock used in the data obtained as a result of the survey conducted in Western Black Sea Region. Farms were detected in the high literacy rate, on the other hand the majority of this ratio is a primary school education in the development of the region and the need to improve educational conditions reveals. Since co-operative and union activities in the region were weak, meetings and demonstrations were used very little as the means of extension methods. Farms use enough fertilizer, chemical control they observed within the specific routines, technical support and analysis applications based on the recommendation of less concentration was determined by applying their own experience and neighbors. Analysis laboratories, education, extension and research activities have been observed to be strongly needed in the region.
Western Black Sea Region extension education analysis laboratories hazelnut farming
Araştırmada, Batı Karadeniz Bölgesindeki 117 adet fındık yetiştiren işletme ve Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı yayım elemanlarından 29 tanesi ile yapılan anket sonucu elde edilen veriler kullanılmıştır. İşletmelerde okur-yazar oranın yüksek olduğu tespit edilirken, diğer taraftan bu oranın çoğunluğunun ilkokul mezunu olması bölgedeki eğitim şartlarının iyileştirilmesi ve geliştirilmesi konusunda ihtiyacı ortaya koymaktadır. Bölgede kooperatif ve birlik faaliyetlerinin zayıf olduğu, gösteri, toplantı ve demonstrasyon gibi yayım araçlarının çok az kullanıldığı belirlenmiştir. İşletmelerin gübreyi yeterince kullandıkları, ilaçlamaları ise belirli rutinler dâhilinde yaptıkları gözlenirken, teknik eleman desteğine ve analize dayalı uygulamalara daha az başvurarak kendi tecrübe ve komşu tavsiyeleri üzerine yoğunlaştıkları tespit edilmiştir. Bölgede analiz laboratuarları, eğitim, yayım ve araştırma faaliyetlerine kuvvetle ihtiyaç olduğu gözlenmiştir.
Karadeniz Bölgesi yayım eğitim analiz laboratuvarı fındık yetiştiriciliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 2012 Sayı: 2 |