Gecenin yalnızca aydan yansıyarak gelen ışığı sebebiyle görme, gündüz olduğu gibi aydınlık değil, karanlık bir ortamda gerçekleşmektedir. İnsanoğlu, gecenin karanlığında hayatını kolaylaştırabilmek için alternatif aydınlatma yöntemleri geliştirmiştir. Ateşle başlayıp elektrikle devam eden bu süreç, günümüzde kentleri aydınlatan sokak lambalarıyla devam etmektedir. Lambalarda kullanılan ampuller, ışığın ısısı veya kullanılan filtre sebebiyle farklı renkler verebilmektedir. Genel olarak sarı ve beyaz renkteki ışık, yalnızca kentlerin sokaklarında değil, aynı zamanda kent silüetinin gece manzarasına katkısı olan iç mekanlarda da kullanılmaktadır. Fotoğraf sanatı açısından, gün ışığı dışındaki tüm yapay ışık kaynaklarından gelen ışıklarda, rengin düzeltilmesi gerektiği kabul edilir. Bu çalışmada, sokak lambalarının sarı ışığını estetik bir fenomen olarak kabul eden Orhan Pamuk’un İstanbul’da çektiği gece fotoğrafları, fenomenoloji yöntemi kullanılarak ele alınacak ve sarı ışığın fotoğrafik yüzeyin bütününde oluşturduğu rengin bir hatadan ziyade öznel bir tercih olduğu yorumlanmaya çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 11 |
İndex Bilgisi
Asos İndex