Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 36 - 45, 09.08.2017

Öz


Çalışmada bir üniversitenin ikinci ve üçüncü sınıf
erkek hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılama tarzları fenomenolojik
yaklaşım kullanılarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma altı gönüllü erkek
hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Hemşirelik eğitiminde ikinci
sınıftan itibaren klinik deneyim ve gözlem gelişmeye başladığı için araştırmaya
ikinci sınıftan itibaren öğrenciler seçilmiştir. Araştıma verileri öğrenci veri
formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma
verileri toplandıktan sonra araştırmacı tarafından görüşmeler birkaç kez
okunarak uygun temalar ve alt temalar belirlenmiştir. Analiz ve
değerlendirmeler kapsamında temalar ve alt temalar oluşturulmuştur.  Verilerin
analizinden ortaya çıkan temalar: Meslek seçimi, cinsiyete dayalı kalıplar,
mesleğe ilişkin bireysel algı ve gelecek planlarıdır. Cinsiyete dayalı kalıplar
temasında katılımcılar çogunlukla klinikte güç gerektiren durumlarda kendilerine
ihtiyaç duyulduğunu belirtmişlerdir. Hemşirelik mesleğini seçme temasında,
katılımcıların mesleği seçme nedenleri belirlenmiştir. Ekonomik nedenler,
sağlıkla ilgili bir alan olma ve üniversite sınav sonuçlarına göre bölümü seçme
bu nedenlerdendir. Hemşirelikte erkek öğrenci sayısının kız öğrencilere göre
daha az olması nedeniyle ikinci ve üçüncü sınıf erkek öğrenciler, eğiticiler
tarafından kendilerinin daha fazla ilgi odağı haline geldiklerini
belirtmişlerdir.  Hemşirelik eğitiminde,
eğiticilerin erkek öğrencilere yaklaşımı öncelik ve baskı oluşturacak şekilde
olmamalı, erkek öğrencilerin rahat bir şekilde kendini ifade etmesi
sağlanmalıdır.





Anahtar Kelimeler: Erkek
hemşirelik öğrencileri, mesleki algılama, nitel çalışma

Kaynakça

  • Andersson EP. The perspective of student nurses and their perceptions of professional nursing during the nurse training programme. J Adv Nurs. 1993; 18: 808-815.
  • Eşer İ, Khorshid L, Denat Y. Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2008; 24(1): 15-26.
  • Lai HL, Lin YP, Chang HK, Chen CJ, Peng TC, Chang FM. Is nursing profession my first choice? A follow up survey in pre-registeration student nurses. Nurse Educ Today. 2008; 28: 768-776.
  • Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi. 2008; 83: 69-75.
  • Özer K. Ben değeri tiryakiliği, 15. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul 2011.
  • TC. Resmi Gazete. “Hemşirelik Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”, 2007; Kanun No: 5634, Sayı: 26510.
  • Zysberg L, Berry DM. Gender and students’ vocational choices in entering the field of nursing. Nurs Outlook. 2005; 53(4): 193-198.
  • Kelly NR, Shoemaker M, Steele T. The experience of being a male student nurse. J Nurs Educ. 1996; 35 (4): 170–174
  • Meadus RJ, Twomey JC. Men in nursing. Making the right choice. The Can Nurse. 2007; 103(2): 13-16.
  • Dyck JM, Oliffe J, Phinney A, Garrett B. Nursing instructors’ and male nursing students’ perceptions of undergraduate, classroom nursing education. Nurse Educ Today. 2009; 29(6): 649-653.
  • Wang H, Li X, Hu X, Chen H, Gao Y, Zhao H et al. Perceptions of nursing profession and learning experiences of male students in baccalaureate nursing program in Changsha, China. Nurse Educ Today. 2011; 31: 36-42.
  • Çınar N, Şahin S, Sözeri C, Cev Ahir R, Akbulak Ö. Erkek öğrencilerin hemşirelik mesleğini tercih nedenleri ve öğrencilere göre hastaların tepkisi ve sağlık çalışanların yaklaşımı. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2011; 6(17): 15-25.
  • Çıtak Tunç G, Akansel N, Özdemir A. Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010; 3(1): 24-31.
  • Öz F. Sağlık alanında temel kavramlar. Mattek Basım, Ankara 2010.
  • Kaya N, Turan N, Öztürk A. Türkiye’de hemşirelik imgesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2011; 8(1): 16-30.
  • Tezel A, Akpınar BA, Yurttaş A, Çelebioğlu, A. Hastalar erkek hemşireleri kabul edecekler mi? Türkiye Klinikleri J Med Ethics. 2008; 16: 13-18.
  • Koç Z, Bal C, Sağlam Z. Erkek öğrenci hemşirelerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi Sempozyum Özel Sayısı. 2010; 318-323.
  • İnce S, Khorshid L. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 18(3): 163-171.
  • Yi M, Keogh B. What motivates men to choose nursing as a profession? A systematic review of qualitative studies. Contemp Nurse. 2016; 52(1): 95-105.
  • Zamanzadeh V, Arman A, Valizadeh L, Keogh B, Monadi M, Negarandeh R. Choosing and remaining in nursing: Iranian male nurses perspectives. Contemp Nurse. 2013; 45(2): 220-227.
  • Kavurmacı M, Küçükoğlu S. Erkekler neden hemşire olmak istiyor? Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 17 (1): 1-5.
  • Zencir G, Eşer İ. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumları ile hemşirleik tercihi arasındaki ilişki: Türkiye örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2016; 9(2): 30-37.
  • Kahraman AB, Tunçdemir N, Özcan A. Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi. 2015; 18 (2): 108-144.
  • Rajacich D, Kane D, Williston C, Cameron S. If they do call you a nurse, it is always a “male nurse”: Experiences of men in the nursing profession. Nurs Forum. 2013; 48(1):71-80.
  • Abushaikha L, Mahadeen A, Abdelkader R, Nabolsi M. Academic challenges and positive aspects: Perceptions of male nursing students. Int Nurs Rev. 2014; 61(2): 263–269.
  • Meadus RJ Twomey JC. Men student nurses: The nursing education experience. In Nursing Forum. 2011; 46 (4): 269-279.
  • Ergöl Ş, Kütüncü M. Hemşirelik öğrencilerinin uygulama alanlarında karşılaştıkları şiddet. Yükseköğretim Bilim Dergisi. 2013; 3(1): 65-69.
  • MacWilliams BR, Schmidt B, Bleich M. Men in nursing. Am J Nurs. 2013; 113(1):38–44.
  • Stott A. Exploring factors affecting attrition of male students from an undergraduate nursing course: A Qulitative Study. Nurse Educ Today. 2007; 27: 325-332.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adeviye Aydın

Yayımlanma Tarihi 9 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, A. (2017). BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 36-45.
AMA Aydın A. BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Gazi sağlık bilim. derg. Ağustos 2017;2(1):36-45.
Chicago Aydın, Adeviye. “BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 2, sy. 1 (Ağustos 2017): 36-45.
EndNote Aydın A (01 Ağustos 2017) BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 2 1 36–45.
IEEE A. Aydın, “BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA”, Gazi sağlık bilim. derg, c. 2, sy. 1, ss. 36–45, 2017.
ISNAD Aydın, Adeviye. “BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 2/1 (Ağustos 2017), 36-45.
JAMA Aydın A. BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Gazi sağlık bilim. derg. 2017;2:36–45.
MLA Aydın, Adeviye. “BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 1, 2017, ss. 36-45.
Vancouver Aydın A. BİR ÜNİVERSİTENİN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ SINIF ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞİ ALGILAMA TARZLARI: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Gazi sağlık bilim. derg. 2017;2(1):36-45.