Bu
çalışma, bir ilkokulda okul öncesi eğitime devam eden çocukların sağlıklı besin
ve aktivite seçimleri ile beslenme durumlarının ilişkisini değerlendirmek
amacıyla planlanıp yürütülmüştür. Araştırma okul öncesi eğitimine devam eden, 3-7 yaş arası
ailesinden izin alınan 70 çocuk (36 kız ve 34 erkek) ve ebeveynleriyle yürütülmüştür.
Verilerin toplanmasında kullanılan anket formu, çocukların ve ailelerin genel
bilgileri, sosyodemografik özellikleri, ailelerin çocuklarına yönelik beden
algısını sorgulayan sorular ile araştırmacılar tarafından benzer
çalışmalar göz önünde bulundurularak geliştirilen, 64 adet besinden oluşan
Sağlıklı ve Sağlıksız Besin Seçim Kataloğu ve 8 adet resimden oluşan Aktivite
Seçim Kataloğu’ndan oluşmaktadır.
Her çocuğun vücut ağırlığı ve boy uzunluğu ölçümleri de tekniğine uygun olarak
alınmıştır. Çocukların
%17,1’inin zayıf, %64,3’ünün normal ağırlıkta, %5,8’inin kilolu ve %12,8’inin
şişman olduğu belirlenmiştir. Ailesi tarafından şişman olarak değerlendirilen
çocukların %13,3’ü normal ağırlıktadır. Zayıf olan çocukların %66,7’si, kilolu
veya şişman olanların %76,9’unun ailesi çocuğunu uygun ağırlıkta görmektedir.
Zayıf çocukların tamamı yeşil ve turuncu gruptan toplam 12 adet besini sağlıklı
olarak değerlendirirken, kilolu/şişman çocuklar ise sadece yeşil gruptan 3 adet
besini sağlıklı olarak belirtmişlerdir. Tüm çocuklar en fazla ev içi
aktiviteleri tercih etmiştir. Çocukların BKI sınıfları ile besin ve aktivite
tercihleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmamıştır (p>0,05).
Ailelerin geliri ile çocukların sağlıklı besinleri doğru değerlendirmeleri
arasında pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı ilişki tespit edilmiştir
(r=0,256; p<0,05). Çalışmaya katılan okul öncesi çocukların vücut
ağırlıkları aileleri tarafından büyük ölçüde yanlış değerlendirilmektedir.
Sosyal çevre, gelenekler ve aile yapısının bu duruma etki ettiği
düşünülmektedir. Aileler uzman sağlık personelleri tarafından okul öncesi
dönemdeki çocukların büyüme ve gelişimi hakkında bilgilendirilmelidir. Çocuklar
aile ve öğretmen tarafından daha aktif rol alacakları aktivitelere
yönlendirilmeli, çocuklara sağlıklı besin tercihleri yapabilme yeteneği
kazandırılmalıdır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3 |