Bu çalışma, planlı eğitimin hemşirelik öğrencilerinin el yıkama inanç ve uygulamaları üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma tek grupta ön test ve son test düzeninde katılımsız gözlem araştırması şeklinde yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 30 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, Kişisel Özellikler ve El Yıkama Bilgi Formu, El Yıkama Beceri Kontrol Listesi, Klinik İşlemlerden Önce ve Sonra El Yıkama Gözlem Formu, El Hijyeni İnanç Ölçeği ve El Hijyeni Uygulamaları Envanteri ile toplanmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için etik kuruldan ve bölümden izin, öğrencilerden sözel onam alınmıştır. Araştırmanın uygulanmasında, öncelikle el yıkama ile ilgili planlı eğitim yapılmış, eğitimde anlatım soru-cevap, tartışma, demonstrasyon ve video gösterimi yöntemleri kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik hesapları, ortanca değerleri, Wilcoxon testi ve Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Öğrencilerin eğitim sonrası ve klinik uygulamada el yıkama beceri puanlarının eğitim öncesine göre istatistiksel olarak anlamlı derecede arttığı belirlenmiştir (p<0,05). Öğrencilerin beceri kontrol listelerine göre son değerlendirme puan ortalamaları ve klinik uygulamadaki puan ortalamaları ile El Hijyeni İnanç Ölçeği (76,00±18,76) ve El Hijyeni Uygulama Envanteri (64,26±5,33) puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki belirlenmemiştir. Bu çalışma sonucunda öğrencilerin eğitim sonrası el yıkama becerisi uygulamalarını geliştirdiği, ancak klinik uygulama esnasında birçok uygulamadan önce el yıkamadığı, çoğunlukla el yıkama yerine el antiseptiği kullandıkları belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin el yıkama alışkanlıklarının kazandırılmasında farklı öğretim metotlarının kullanımı önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |