Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 25 - 37, 17.12.2020

Öz

Kaynakça

  • 1. Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar, Yenilenmiş 2. Baskı, Mattek Matbaacılık, Ankara 2010
  • 2. Gander MJ, Gardiner HW. Çocuk ve Ergen Gelişimi, İmge Kitapevi, Ankara. 1995
  • 3. Super DE. Self-concepts in vocational development. In Super DE, Starishevsky R, Matlin N, Jordaan JP editör. Career development: Self-concept theory, Teachers College Press, New York 1963
  • 4. Arthur D, Randle J. The professional self-concept of nurses: a review of the literatüre from 1992-2006. Aust J Adv Nurs. 2007; 24 (3): 60-64.
  • 5. Fagermoen S. Professional identity: values embedded in meaningful nursing practice. J Adv Nurs. 1997; 25(3):434-41.
  • 6. Jahromi ZB, Jahanbin I, Sharif F, Ghodsbin F, Keshavarzi S. Investıgatıon of the professıonal self-concept of nursıng students in shiraz, iran. Cent Eur J Nurs Midw. 2014;5(3):112-116.
  • 7. Woo HY, Tak YR. Professional self- concept and caring perception in nursing students. Adv. Sci. Lett. 2015;88: 79-82.
  • 8. Yilmaz FT, Sabancıoğulları S, Kumsar AK. Motivation in the first year of nursing education: ilt’s relationship with professional self-concept, self- esteem. Archives of Nursing Practice and Care. 2016; 2(1): 050-056.
  • 9. Poorgholami F, Ramezanli S, Jahromi MK. Jahromi ZB. Nursing students' clinical performance and professional self-concept. BJMS. 2016;15(1): 57-61.
  • 10. Yee J. A study on the image of nurses and the professional self-concept perceived by nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2004; 10(3): 325-334.
  • 11. Sabancıoğulları S, Doğan S. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin profesyonel benlik gelişim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 17(1): 15-22.
  • 12. Altunay A, Öz F. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik kavramı. HUHEMFAD. 2006;13(1):46-59.
  • 13. Ten Hoeve Y, Jansen G, Roodbol P. The nursing profession: public image, self‐concept and professional identity. A discussion paper, J Adv Nurs. 2014; 70(2):295-309.
  • 14. Dimitriadou–Panteka A, Koukourikos K, Pizirtzidou E. The concept of self-esteem in nursing education and its impact on professional behavior. IJCS. 2014; 7(1): 6-11.
  • 15. Valizadeh L, Zamanzadeh V, Gargari RB, Ghahramanian A, Tabrizi FJ, Keogh B. Pressure and protective factors influencing nursing students' self-esteem: A content analysis study. Nurse Educ Today.2016; 36: 468-472.
  • 16. Ateş N, Güçlüel Y, Pirecioğlu M, Güngörmüş E, Yıldırım A. İntörn klinik uygulama programına yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. Turkish Journal of Research & Development in Nursing. 2017; 19(3): 1-11.
  • 17. Öner U. Benlik kavramı ile mesleki benlik kavramı arasındaki farkın akademik başarı ile ilişkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 1982
  • 18. Karadağ A, Sezgin F, Arslan S. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik ve mesleki benlik kavramlarının bağdaşımı. 3. Uluslararası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi. İzmir 2005
  • 19. Hisar F, Karadağ A, Kan A. Development of an instrument to measure professional attitudes in nursing students in Turkey. Nurse Educ Today. 2010; 30(8):726-30.
  • 20. Landis JR, Koch GG. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics.1977; 33(1): 159-174. 21. Karadağ A, Addis G, Çalışkan N, Baykara ZG, Sezgin F. A longitudinal study of perceptions of self-concept and professional self-concept in Turkish nursing students JHS. 2013;10(1): 1355-1365.
  • 22. Turgay AS, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005;8(1): 54- 62.
  • 23. Hensel D. Relationships among nurses’ professional self-concept, health, and lifestyles. Western Journal of Nursing Research. 2011; 33(1): 45-62.
  • 24. Şener DK, Karaca A, Açıkgöz F, Süzer F. Hemşirelik eğitimi mesleki benlik saygısını değiştirir mi? DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2011;1(3): 12-16.
  • 25. Yılmaz M, Çetin Ç, Cetişli NE, Avdal EÜ, Tokem Y. Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlüğe ilişkin görüşleri. Pamukkale Tıp Dergisi. 2018 ;11(3): 329-336.
  • 26. Şentürk Erenel A, Dal Ü, Kutlutürkan S, Vural G. Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlük uygulamasına ilişkin görüşleri. HU Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2008; 15(2): 16-25.
  • 27. Sabancıoğulları S, Doğan S. Profesyonel kimliğin dışa yansıyan boyutu: profesyonel imaj ve hemşirelik. HEAD. 2011; 8 (2): 28-37.
  • 28. Lee ES, Park MS. A Study of convergence relationships among nurses' image, professional self-concept and nursing professionalism in nursing students. Journal of Digital Convergence. 2017; 15(1): 311-320.
  • 29. Ak B, Cerit B, Dikmen Y, Erol F. Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Tutumları ve Etkileyen Faktörler. STED.2018; 27 (4): 232-242 .
  • 30. Karadağ A, Hisar F, Çelik B, Baykara ZG. Determining professionalism in Turkish students nurses. JHS. 2016; 13(1):674-82.
  • 31. Malak AB. Sosyotropi ve otonomi kişilik özellikleri ve hemşirelik. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi. 2017; 26(1): 163-177.
  • 32. Andrews DR, Burr J, Bushy A. Nurses’ self-concept and perceived quality of care a narrative analysis. Journal of Nursing Care Quality. 2011; 26(1):69–77.
  • 33. Papathanassoglou ED, Tseroni M, Karydaki A, Vazaiou G, Kassikou J, Lavdaniti M. Practice and clinical decision-making autonomy among hellenic critical care nurses.J Nurs Manag. 2005;13(2):154-64.
  • 34. Karagözoğlu Ş. Nursing students’ level of autonomy: A study from Turkey. Nurse Educ Today. 2009; 29: 176–187.
  • 35. Dikmen Y, Erol F, Başaran H. The variance of professional attitude in nursing students: the role of nursing education in this variance. IJHSR. 2016; 6(7): 214-221.

İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 25 - 37, 17.12.2020

Öz

Bu çalışma, intörnlük uygulamasının hemşirelik son sınıf öğrencilerinin kişisel ve mesleki benlik bağdaşım düzeyleri ile profesyonellik tutumları üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Kesitsel ve tanımlayıcı nitelikteki çalışmanın örneklemini, lisans programında intörnlük uygulaması yapan 47 son sınıf hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, Öğrenci Bilgi Formu, Kendini Sıfatlarla Anlatma ve Mesleği Sıfatlarla Anlatma’dan oluşan Sıfatlar Listesi ve Öğrenci Hemşirelere Yönelik Profesyonellik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Veri toplama formları intörnlük uygulaması öncesi ve sonrası ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Üniversiteden ve Etik Komisyon’dan gerekli izinler ile öğrencilerden aydınlatılmış onam alınmıştır. Öğrencilerin intörnlük uygulaması sonrası hemşirelik mesleğini kişilik özelliklerine uygun bulma durumlarının ve otonomi puan ortalamasının arttığı, bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu; kişisel ve mesleki benlik bağdaşımının “orta derecede uyumlu” olduğu ve kişisel ve mesleki benlik bağdaşımlarıyla profesyonellik tutumları arasındaki ilişkinin pozitif yönde arttığı bulunmuştur. Bu çalışma sonucunda, hemşirelik öğrencilerinin kişisel ve mesleki benlik bağdaşımları ile profesyonelliklerinin geliştirilebilmesine imkân sağlayacak şekilde intörnlük uygulamalarının düzenlenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar, Yenilenmiş 2. Baskı, Mattek Matbaacılık, Ankara 2010
  • 2. Gander MJ, Gardiner HW. Çocuk ve Ergen Gelişimi, İmge Kitapevi, Ankara. 1995
  • 3. Super DE. Self-concepts in vocational development. In Super DE, Starishevsky R, Matlin N, Jordaan JP editör. Career development: Self-concept theory, Teachers College Press, New York 1963
  • 4. Arthur D, Randle J. The professional self-concept of nurses: a review of the literatüre from 1992-2006. Aust J Adv Nurs. 2007; 24 (3): 60-64.
  • 5. Fagermoen S. Professional identity: values embedded in meaningful nursing practice. J Adv Nurs. 1997; 25(3):434-41.
  • 6. Jahromi ZB, Jahanbin I, Sharif F, Ghodsbin F, Keshavarzi S. Investıgatıon of the professıonal self-concept of nursıng students in shiraz, iran. Cent Eur J Nurs Midw. 2014;5(3):112-116.
  • 7. Woo HY, Tak YR. Professional self- concept and caring perception in nursing students. Adv. Sci. Lett. 2015;88: 79-82.
  • 8. Yilmaz FT, Sabancıoğulları S, Kumsar AK. Motivation in the first year of nursing education: ilt’s relationship with professional self-concept, self- esteem. Archives of Nursing Practice and Care. 2016; 2(1): 050-056.
  • 9. Poorgholami F, Ramezanli S, Jahromi MK. Jahromi ZB. Nursing students' clinical performance and professional self-concept. BJMS. 2016;15(1): 57-61.
  • 10. Yee J. A study on the image of nurses and the professional self-concept perceived by nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2004; 10(3): 325-334.
  • 11. Sabancıoğulları S, Doğan S. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin profesyonel benlik gelişim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 17(1): 15-22.
  • 12. Altunay A, Öz F. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik kavramı. HUHEMFAD. 2006;13(1):46-59.
  • 13. Ten Hoeve Y, Jansen G, Roodbol P. The nursing profession: public image, self‐concept and professional identity. A discussion paper, J Adv Nurs. 2014; 70(2):295-309.
  • 14. Dimitriadou–Panteka A, Koukourikos K, Pizirtzidou E. The concept of self-esteem in nursing education and its impact on professional behavior. IJCS. 2014; 7(1): 6-11.
  • 15. Valizadeh L, Zamanzadeh V, Gargari RB, Ghahramanian A, Tabrizi FJ, Keogh B. Pressure and protective factors influencing nursing students' self-esteem: A content analysis study. Nurse Educ Today.2016; 36: 468-472.
  • 16. Ateş N, Güçlüel Y, Pirecioğlu M, Güngörmüş E, Yıldırım A. İntörn klinik uygulama programına yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. Turkish Journal of Research & Development in Nursing. 2017; 19(3): 1-11.
  • 17. Öner U. Benlik kavramı ile mesleki benlik kavramı arasındaki farkın akademik başarı ile ilişkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 1982
  • 18. Karadağ A, Sezgin F, Arslan S. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik ve mesleki benlik kavramlarının bağdaşımı. 3. Uluslararası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi. İzmir 2005
  • 19. Hisar F, Karadağ A, Kan A. Development of an instrument to measure professional attitudes in nursing students in Turkey. Nurse Educ Today. 2010; 30(8):726-30.
  • 20. Landis JR, Koch GG. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics.1977; 33(1): 159-174. 21. Karadağ A, Addis G, Çalışkan N, Baykara ZG, Sezgin F. A longitudinal study of perceptions of self-concept and professional self-concept in Turkish nursing students JHS. 2013;10(1): 1355-1365.
  • 22. Turgay AS, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005;8(1): 54- 62.
  • 23. Hensel D. Relationships among nurses’ professional self-concept, health, and lifestyles. Western Journal of Nursing Research. 2011; 33(1): 45-62.
  • 24. Şener DK, Karaca A, Açıkgöz F, Süzer F. Hemşirelik eğitimi mesleki benlik saygısını değiştirir mi? DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2011;1(3): 12-16.
  • 25. Yılmaz M, Çetin Ç, Cetişli NE, Avdal EÜ, Tokem Y. Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlüğe ilişkin görüşleri. Pamukkale Tıp Dergisi. 2018 ;11(3): 329-336.
  • 26. Şentürk Erenel A, Dal Ü, Kutlutürkan S, Vural G. Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlük uygulamasına ilişkin görüşleri. HU Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2008; 15(2): 16-25.
  • 27. Sabancıoğulları S, Doğan S. Profesyonel kimliğin dışa yansıyan boyutu: profesyonel imaj ve hemşirelik. HEAD. 2011; 8 (2): 28-37.
  • 28. Lee ES, Park MS. A Study of convergence relationships among nurses' image, professional self-concept and nursing professionalism in nursing students. Journal of Digital Convergence. 2017; 15(1): 311-320.
  • 29. Ak B, Cerit B, Dikmen Y, Erol F. Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Tutumları ve Etkileyen Faktörler. STED.2018; 27 (4): 232-242 .
  • 30. Karadağ A, Hisar F, Çelik B, Baykara ZG. Determining professionalism in Turkish students nurses. JHS. 2016; 13(1):674-82.
  • 31. Malak AB. Sosyotropi ve otonomi kişilik özellikleri ve hemşirelik. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi. 2017; 26(1): 163-177.
  • 32. Andrews DR, Burr J, Bushy A. Nurses’ self-concept and perceived quality of care a narrative analysis. Journal of Nursing Care Quality. 2011; 26(1):69–77.
  • 33. Papathanassoglou ED, Tseroni M, Karydaki A, Vazaiou G, Kassikou J, Lavdaniti M. Practice and clinical decision-making autonomy among hellenic critical care nurses.J Nurs Manag. 2005;13(2):154-64.
  • 34. Karagözoğlu Ş. Nursing students’ level of autonomy: A study from Turkey. Nurse Educ Today. 2009; 29: 176–187.
  • 35. Dikmen Y, Erol F, Başaran H. The variance of professional attitude in nursing students: the role of nursing education in this variance. IJHSR. 2016; 6(7): 214-221.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zühal Erdoğan

Gulcan Eyuboglu

Ali Ay

Zehra Göçmen Baykara

Hülya Bulut

Sevil Güler Demir

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2020
Kabul Tarihi 21 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdoğan, Z., Eyuboglu, G., Ay, A., Göçmen Baykara, Z., vd. (2020). İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 25-37.
AMA Erdoğan Z, Eyuboglu G, Ay A, Göçmen Baykara Z, Bulut H, Güler Demir S. İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi. Gazi sağlık bilim. derg. Aralık 2020;5(2):25-37.
Chicago Erdoğan, Zühal, Gulcan Eyuboglu, Ali Ay, Zehra Göçmen Baykara, Hülya Bulut, ve Sevil Güler Demir. “İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2020): 25-37.
EndNote Erdoğan Z, Eyuboglu G, Ay A, Göçmen Baykara Z, Bulut H, Güler Demir S (01 Aralık 2020) İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 5 2 25–37.
IEEE Z. Erdoğan, G. Eyuboglu, A. Ay, Z. Göçmen Baykara, H. Bulut, ve S. Güler Demir, “İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi”, Gazi sağlık bilim. derg, c. 5, sy. 2, ss. 25–37, 2020.
ISNAD Erdoğan, Zühal vd. “İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 5/2 (Aralık 2020), 25-37.
JAMA Erdoğan Z, Eyuboglu G, Ay A, Göçmen Baykara Z, Bulut H, Güler Demir S. İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi. Gazi sağlık bilim. derg. 2020;5:25–37.
MLA Erdoğan, Zühal vd. “İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 5, sy. 2, 2020, ss. 25-37.
Vancouver Erdoğan Z, Eyuboglu G, Ay A, Göçmen Baykara Z, Bulut H, Güler Demir S. İntörnlük Uygulamasının Hemşirelik Öğrencilerinin Kişisel Ve Mesleki Benlik Bağdaşım Düzeyleri İle Profesyonellik Tutumları Üzerine Etkisi. Gazi sağlık bilim. derg. 2020;5(2):25-37.