Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları ve Etik Boyutu

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 11 - 21, 17.03.2021

Öz

Amaç: Öğrenci hemşirelerin sosyal medya kullanımı, sosyal medya kullanım amaçları ve öğrenci gözüyle sosyal medya kullanımının etik boyutunun değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan bu araştırmanın evrenini bir üniversitenin hemşirelik öğrencileri oluşturdu ve toplam 233 öğrenciye ulaşılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından literatürdeki bilgilere dayalı hazırlanan bir veri toplama formu ve Sosyal Ağların Kullanım Amaçları Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Sosyal medyada hak ihlallerine veya ayrımcılığa karşı hukuki bir yaptırım olduğunu öğrencilerin %52.2’si düşünmemektedir. Öğrencilerin %13,7’sinin staj uygulamaları ile ilgili herhangi bir video, görsel ya da yazılı belgeyi (hasta dosyası ve/veya hasta yakını fotoğrafları vb.) sosyal medyada paylaştığı ve bu öğrencilerin %81,2’sinin paylaşımı yapmak için hasta ve/veya hasta yakınlarından izin almadığı belirlenmiştir.
Sonuç: Sosyal medya kullanımına yönelik rehberlerin oluşturulması ve öğrencilerin sosyal ağların kullanımının etik boyutuna yönelik profesyonel davranış gösterme becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • 1. Basevi R, Reid D, Godbold R. Ethical guidelines and the use of social media and text messaging in health care: a review of literature. NZJ Physiother. 2014;42(2):68–80.
  • 2. Solmaz B, Tekin G, Herzem Z, Demir M. İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. 2013;7(4):24–32.
  • 3. George DR, Rovniak LS, Kraschnewski JL. Dangers and opportunities for social media in medicine. Clin Obstet Gynecol. 2013;56(3).
  • 4. Edge W. Nursing Professionalism: Impact of Social Media Use among Nursing Students. J Healthc Commun. 2017;2(3):1–3.
  • 5. We Are Social. 2017 [Internet]. Digital in 2017 Global Overview. 2017 [cited 2019 Mar 6]. Available from: https://www.wfanet.org/app/uploads/2017/06/We-Are-Social-Digital-2017.pdf
  • 6. Milton CL. Ethics and social media. Nurs Sci Q. 2014;27(4):283–5.
  • 7. Surani Z, Hirani R, Elias A, Quisenberry L, Varon J, Surani S, et al. Social media usage among health care providers. BMC Res Notes. 2017;10(1):654.
  • 8. Kung YM, Oh S. Characteristics of nurses who use social media. CIN Comput Informatics, Nurs. 2014;32(2):64–72.
  • 9. Kardaş Özdemir F, Karakaya G. Hemşirelerin bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanma durumları. İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastan Derg. 2017;27(2):126–30.
  • 10. Korkmaz M, Kılıç B, Demiray E, Hablemitoğlu Ş, Yücel A, Kırık A. Hemşirelerin sosyal medya kullanımı ve yaptıkları işe karşı algı düzeyinin uygulamalı bir örneği. 2015;4:59.
  • 11. National Council of State Boards of Nursing. A nurse’s guide to the use of social media. Chicago: NCSBN. 2011.
  • 12. Jones C, Hayter M. Social media use by nurses and midwives: a ‘recipe for disaster’or a ‘force for good’? J Clin Nurs. 2013;22(11–12):1495–6.
  • 13. Marnocha S, Marnocha MR, Pilliow T. Unprofessional content posted online among nursing students. Nurse Educ. 2015;40(3):119–23.
  • 14. Atlas MC. Miss Manners for social networking: a new role for medical librarians. J Med Libr Assoc JMLA. 2012;100(4):239.
  • 15. Arslan A, Kırık AM. Sosyal paylaşım ağlarında konum belirleme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. 2013;223–31.
  • 16. Öztürk Ş. Sosyal medyada etik sorunlar. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akad Derg. 2015;9(1):287–311.
  • 17. Tanrıverdi H, Sağır S. Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanim Amaçlarinin Ve Sosyal Ağlari Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarisina Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sos Bilim Enstitüsü Derg. 2014;2014(18):775–822.
  • 18. National Council of State Boards of Nursing. White paper: a nurse’s guide to the use of social media. J Pract Nurs. 2011;61(3):3.
  • 19. Usluel YK, Demir Ö, Çınar M. Sosyal ağların kullanım amaçları ölçeği. Eğitim Teknol Araştırma Derg. 2014;5(2):1–18.
  • 20. Küçükali A. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İİ BF Derg. 2016;7(13):531–46.
  • 21. Dahlstrom E, de Boor T, Grunwald P, Vockley M. ECAR National Study of Undergraduate Students and Information Technology [Internet]. Literacy. 2011 [cited 2019 Mar 6]. Available from: https://library.educause.edu/resources/2011/10/~/media/files/library/2011/10/ers1103w-pdf.pdf
  • 22. Mao J. Social media for learning: A mixed methods study on high school students’ technology affordances and perspectives. Comput Human Behav. 2014;33:213–23.
  • 23. Alwagait E, Shahzad B, Alim S. Impact of social media usage on students academic performance in Saudi Arabia. Comput Human Behav. 2015;51:1092–7.
  • 24. Pew Research Center. Pew Research Center [Internet]. Social media use in 2018. 2018 [cited 2019 Mar 6]. p. 1–4. Available from: http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/14/2018/03/01105133/PI_2018.03.01_Social-Media_FINAL.pdf
  • 25. Tuckett A, Turner C. Do you use social media? A study into new nursing and midwifery graduates’ uptake of social media. Int J Nurs Pract. 2016;22(2):197–204.
  • 26. Wolniewicz CA, Tiamiyu MF, Weeks JW, Elhai JD. Problematic smartphone use and relations with negative affect, fear of missing out, and fear of negative and positive evaluation. Psychiatry Res. 2018;262:618–23.
  • 27. Taşdelen B, Çataldaş İ. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya ve mahremiyete yönelik görüşleri: Lefke Avrupa Üniversitesi örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektron Derg. 2017;5(2):826–44.
  • 28. Chen Y-F, Peng SS. University students’ Internet use and its relationships with academic performance, interpersonal relationships, psychosocial adjustment, and self-evaluation. CyberPsychology Behav. 2008;11(4):467–9.
  • 29. Barker V. A generational comparison of social networking site use: The influence of age and social identity. Int J Aging Hum Dev. 2012;74(2):163–87.
  • 30. Palacios-González C. The ethics of clinical photography and social media. Med Heal Care Philos. 2015;18(1):63–70.
  • 31. Smith GC, Knudson TK. Student nurses’ unethical behavior, social media, and year of birth. Nurs Ethics. 2016;23(8):910–8.
  • 32. Al-Shdayfat NM. Undergraduate student nurses’ attitudes towards using social media websites: A study from Jordan. Nurse Educ Today. 2018;66:39–43.
  • 33. Salter BJ. Nurses posts brain surgery pictures on Facebook. Telegr co uk. 2008
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Mert Karadaş 0000-0002-9171-3035

Gülten Koç

Gülşen Sayar 0000-0003-2314-0527

Sümeyye Şahin Bu kişi benim 0000-0001-6938-7125

Tuba Sevgi Bu kişi benim 0000-0003-4661-8204

Yayımlanma Tarihi 17 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2020
Kabul Tarihi 27 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mert Karadaş, M., Koç, G., Sayar, G., Şahin, S., vd. (2021). Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları ve Etik Boyutu. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 11-21.
AMA Mert Karadaş M, Koç G, Sayar G, Şahin S, Sevgi T. Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları ve Etik Boyutu. Gazi sağlık bilim. derg. Mart 2021;6(1):11-21.
Chicago Mert Karadaş, Merve, Gülten Koç, Gülşen Sayar, Sümeyye Şahin, ve Tuba Sevgi. “Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları Ve Etik Boyutu”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 1 (Mart 2021): 11-21.
EndNote Mert Karadaş M, Koç G, Sayar G, Şahin S, Sevgi T (01 Mart 2021) Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları ve Etik Boyutu. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 1 11–21.
IEEE M. Mert Karadaş, G. Koç, G. Sayar, S. Şahin, ve T. Sevgi, “Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları ve Etik Boyutu”, Gazi sağlık bilim. derg, c. 6, sy. 1, ss. 11–21, 2021.
ISNAD Mert Karadaş, Merve vd. “Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları Ve Etik Boyutu”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/1 (Mart 2021), 11-21.
JAMA Mert Karadaş M, Koç G, Sayar G, Şahin S, Sevgi T. Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları ve Etik Boyutu. Gazi sağlık bilim. derg. 2021;6:11–21.
MLA Mert Karadaş, Merve vd. “Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları Ve Etik Boyutu”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 1, 2021, ss. 11-21.
Vancouver Mert Karadaş M, Koç G, Sayar G, Şahin S, Sevgi T. Öğrenci Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı, Kullanım Amaçları ve Etik Boyutu. Gazi sağlık bilim. derg. 2021;6(1):11-2.