Aim: This study was conducted as a descriptive study to reveal the privacy consciousness of university students.
Method: The sample group consisted of the students who had just started university education in the departments of Nursing, Physical Therapy and Rehabilitation, Nutrition and Dietetics, and Engineering at a state university (n=576). The data were collected through an online questionnaire in April 2021, using the Informative Features Form and the Privacy Consciousness Scale. Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests were used in the analysis of the data.
Results: The total mean score of the students on the Privacy Consciousness Scale was 4,49±0,42. The "consciousness and behaviors regarding privacy of self" subscale mean score and total mean score of the female students were statistically higher than male students. The "behaviors regarding privacy of others" subscale mean score and the total mean score of the students had studied at a health-related secondary education institution were statistically higher than the other students (p<0,05). The highest mean score of the students was "I would absolutely want to protect my privacy" (4,71±0,59) and the lowest mean score was “I have made it a habit not to peep at mobile phones of others when using public transport” (4,22±0,96).
Conclusion: University students had a high level of privacy consciousness. Students' consciousness of protecting their own privacy was higher than the consciousness of protecting the privacy of others. In university education, it is recommended to develop students' privacy consciousness through activities aimed at protecting the privacy of others.
Amaç: Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin mahremiyet bilincini ortaya çıkarmak amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini, bir devlet üniversitesinde Hemşirelik, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon, Beslenme ve Diyetetik ile Mühendislik Bölümlerinde üniversite eğitimine yeni başlayan öğrenciler oluşturmaktadır (n=576). Araştırma verileri, Nisan 2021’de çevrim içi anket yoluyla Tanıtıcı Özellikler Formu ve Mahremiyet Bilinci Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Mahremiyet Bilinci Ölçeği toplam puan ortalaması 4,49±0,42’dir. Kadın öğrencilerin Mahremiyet Bilinci Ölçeği “kendine ait mahremiyet bilinci” alt boyut ortalama puanı ve toplam ölçek ortalama puanı, erkek öğrencilere göre istatistiksel olarak daha yüksektir. Sağlıkla ilgili bir ortaöğretim kurumunda eğitim alan öğrencilerin “Başkalarının mahremiyetini sürdürmek için davranışlar” alt boyutu ortalama puanı ve toplam ölçek ortalama puanı, diğer öğrencilere göre istatistiksel olarak daha yüksektir (p<0,05). Öğrencilerin en yüksek ortalama puanı “Mahremiyetimi kesinlikle korumak isterim.” (4,71±0,59), en düşük ortalama puanı “Toplu taşıma araçlarını kullanırken başkalarının telefonlarına bakmamayı alışkanlık haline getirdim.” (4,22±0,96) maddesidir.
Sonuç: Üniversite öğrencilerinin, yüksek düzeyde mahremiyet bilincine sahip olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin kendi mahremiyetlerini korumaya ilişkin bilinci, başkalarının mahremiyetini korumaya yönelik bilince göre daha yüksektir. Üniversite eğitiminde, başkalarının mahremiyetini korumaya yönelik etkinliklerle öğrencilerin mahremiyet bilincinin geliştirilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2021 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2 |