Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 19 - 19, 31.08.2025

Öz

Giriş: Nomofobi akıllı telefon erişimini kaybetme korkusudur ve hemşirelik öğrencileri arasında görülme sıklığı küresel olarak giderek artmaktadır. Nomofobi, stres ve anksiyete neden olmakta olup, hemşirelik öğrencilerinin öğrenimini ve akademik performansını olumsuz etkilemektedir.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinde nomofobi ve algılanan stres düzeylerini ve ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Metod: Araştırma kesitsel tasarım ile yürütülmüştür. Hedef popülasyon Ankara’daki bir kamu üniversitesinde hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerinden oluşmuştur (N= 998). Örneklem büyüklüğünün hesaplanması için referans bir çalışmanın nomofobi ortalama puanı temel alınarak güç analizi yapılmıştır. Buna göre, örneklem α= 0.005, %95 güç ve 0.156 etki büyüklüğü ile 441 öğrenci olarak hesaplanmıştır. Araştırma 488 hemşirelik öğrencisi ile tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, Nomofobi Anketi (puan aralığı 20-140), Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres Ölçeği (puan aralığı 0-116) kullanılmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Pearson korelasyon analizi ve tek yönlü çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Araştırma öncesi etik kurul onayı, kurum izni ve öğrencilerden aydınlatılmış onam alınmıştır. Anlamlılık düzeyi p≤0.05 kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %25.2’si birinci sınıf, %87.9’u kız öğrenciydi. Öğrencilerin nomofobi ve algılanan stres için ortalama puanları sırasıyla 84.08±25.48 ve 77.80±12.50 idi. Öğrencilerin %23’ünün hafif, %43.3’ünün orta, %32.8’inin şiddetli düzeyde nomofobiye sahip olduğu belirlendi. Nomofobi ile algılanan stres arasında pozitif yönlü korelasyon olduğu bulunmuştur (r= 0.274, p<0.001). Sınıf (Wilks λ = 0.891), akademik başarı (Wilks λ = 0.973), gelir (Wilks λ = 0.986), günlük akıllı telefon kullanım süresi (Wilks λ = 0.939), günlük internet kullanım süresi ((Wilks λ = 0.986), sosyal medya kullanımı (Wilks λ = 0.976), hemşirelik mesleğini isteyerek tercih etmenin (Wilks λ = 0.891) nomofobi ve algılanan stres ile ilişkili olduğu bulunmuştur (p < 0.005).
Sonuç: Araştırmada her üç öğrenciden birinde şiddetli nomofobi olduğu ve algıladıkları stresin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bireysel ve akıllı telefon kullanımı ilgili özelliklerin nomofobi ve algılanan stresi etkilediği ortaya konulmuştur. Bu faktörler dikkate alınarak hemşirelik öğrencilerinde nomofobi ve algılanan stresi önlemeye yönelik müdahale programlarının uygulanması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere"de bildiri olarak sunulmuştur.

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 19 - 19, 31.08.2025

Öz

Kaynakça

  • Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere"de bildiri olarak sunulmuştur.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere" Bildirileri
Yazarlar

Sinem Nur Kaya Bu kişi benim

Selma Sökmen Bu kişi benim

Sultan Ayaz Alkaya

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 24 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Kaya, S. N., Sökmen, S., & Ayaz Alkaya, S. (2025). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(Özel Sayı), 19-19.
AMA Kaya SN, Sökmen S, Ayaz Alkaya S. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA. Gazi Sağlık Bil. Ağustos 2025;10(Özel Sayı):19-19.
Chicago Kaya, Sinem Nur, Selma Sökmen, ve Sultan Ayaz Alkaya. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, sy. Özel Sayı (Ağustos 2025): 19-19.
EndNote Kaya SN, Sökmen S, Ayaz Alkaya S (01 Ağustos 2025) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10 Özel Sayı 19–19.
IEEE S. N. Kaya, S. Sökmen, ve S. Ayaz Alkaya, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA”, Gazi Sağlık Bil, c. 10, sy. Özel Sayı, ss. 19–19, 2025.
ISNAD Kaya, Sinem Nur vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/Özel Sayı (Ağustos2025), 19-19.
JAMA Kaya SN, Sökmen S, Ayaz Alkaya S. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA. Gazi Sağlık Bil. 2025;10:19–19.
MLA Kaya, Sinem Nur vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. Özel Sayı, 2025, ss. 19-19.
Vancouver Kaya SN, Sökmen S, Ayaz Alkaya S. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE NOMOFOBİ VE ALGILANAN STRES DÜZEYLERİ: KESİTSEL BİR ÇALIŞMA. Gazi Sağlık Bil. 2025;10(Özel Sayı):19-.