Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 20 - 20, 31.08.2025

Öz

Giriş: Günümüzde genç yetişkinlerde artan psikolojik stres ve akademik baskılar nedeniyle fiziksel aktivitenin koruyucu rolü önem kazanmaktadır.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ile akademik başarı, yorgunluk, tükenmişlik ve depresyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Metod: Çalışma, kesitsel tanımlayıcı bir tasarımda yürütülmüş olup, İstanbul Arel Üniversitesi’nde öğrenim gören 101 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Katılımcıların fiziksel aktivite düzeyi Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi-Kısa Formu (UFAA-KF) ile, akademik başarıları Genel Ağırlıklı Not Ortalaması (GANO) ile değerlendirilmiştir. Yorgunluk için Yorgunluk Şiddeti Ölçeği (YŞÖ), tükenmişlik için Maslach Tükenmişlik Envanteri (MTE) ve depresyon düzeyi için Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların ortalama fiziksel aktivite düzeyi düşük-orta seviyede bulunmuştur (1,77 ± 0,77 MET). Ortalama GANO 2,49 ± 0,47’dir. Yorgunluk, tükenmişlik ve depresyon düzeyleri genel olarak orta düzeydedir. Fiziksel aktivite düzeyi ile depresyon arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır (r = -0,220; p < 0,05). Ancak fiziksel aktivite ile akademik başarı, yorgunluk ve tükenmişlik arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p > 0,05).
Sonuç: Bu çalışma, üniversite öğrencilerinde düzenli fiziksel aktivitenin depresyon üzerinde olumlu etkileri olabileceğini ortaya koymuştur. Fiziksel aktivitenin yalnızca fiziksel sağlığı değil, psikolojik iyi oluşu da desteklediği görülmektedir. Üniversitelerde öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılımını artırmaya yönelik yapılandırılmış ve sürdürülebilir programların geliştirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere"de bildiri olarak sunulmuştur.

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 20 - 20, 31.08.2025

Öz

Kaynakça

  • Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere"de bildiri olarak sunulmuştur.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere" Bildirileri
Yazarlar

Nazlı Hilal Yanık Bu kişi benim

Mahym Gylychmyradova Bu kişi benim

Shayesteh Asgharpoorgolrodbari Bu kişi benim

Beyza Şengül Bu kişi benim

Sevde Betül Kara Bu kişi benim

Nazlı Güngör Bu kişi benim

Recep Enes Çelik

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 24 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Yanık, N. H., Gylychmyradova, M., Asgharpoorgolrodbari, S., … Şengül, B. (2025). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(Özel Sayı), 20-20.
AMA Yanık NH, Gylychmyradova M, Asgharpoorgolrodbari S, vd. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bil. Ağustos 2025;10(Özel Sayı):20-20.
Chicago Yanık, Nazlı Hilal, Mahym Gylychmyradova, Shayesteh Asgharpoorgolrodbari, Beyza Şengül, Sevde Betül Kara, Nazlı Güngör, ve Recep Enes Çelik. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, sy. Özel Sayı (Ağustos 2025): 20-20.
EndNote Yanık NH, Gylychmyradova M, Asgharpoorgolrodbari S, Şengül B, Kara SB, Güngör N, Çelik RE (01 Ağustos 2025) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10 Özel Sayı 20–20.
IEEE N. H. Yanık, M. Gylychmyradova, S. Asgharpoorgolrodbari, B. Şengül, S. B. Kara, N. Güngör, ve R. E. Çelik, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, Gazi Sağlık Bil, c. 10, sy. Özel Sayı, ss. 20–20, 2025.
ISNAD Yanık, Nazlı Hilal vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/Özel Sayı (Ağustos2025), 20-20.
JAMA Yanık NH, Gylychmyradova M, Asgharpoorgolrodbari S, Şengül B, Kara SB, Güngör N, Çelik RE. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bil. 2025;10:20–20.
MLA Yanık, Nazlı Hilal vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. Özel Sayı, 2025, ss. 20-20.
Vancouver Yanık NH, Gylychmyradova M, Asgharpoorgolrodbari S, Şengül B, Kara SB, Güngör N, vd. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ İLE AKADEMİK BAŞARI, YORGUNLUK, TÜKENMİŞLİK VE DEPRESYON ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bil. 2025;10(Özel Sayı):20-.