Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Emergence and Analysis of Public Policy from the Public Administration Perspective

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 499 - 519, 31.12.2024
https://doi.org/10.62001/gsijses.1533304

Öz

Bu çalışma ile kamu politikası ve kamu yönetimi arasındaki ilişki, politika oluşturma süreçleri ve bu süreçlerin etkinliği incelenmektedir. Kamu politikası, devletin toplumsal sorunlara çözüm üretme ve vatandaşların ihtiyaçlarını karşılama kapasitesini belirleyen önemli unsurdur. Kamu politikası ve kamu yönetimi alanında etkili müdahalelerin tasarlanabilmesi için politika sorunlarının yeterince anlaşılması ve kavramsallaştırılması gerekmektedir. Dolayısıyla politika sorunlarının belirlenmesi, politika önerilerinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi kamu politikası ve kamu yönetimi arasında çeşitli aşamaları barındırmaktadır.
Türkiye’de kamu yönetiminin kamu politikası yoluyla şekillenmesi, tarihsel, siyasi ve sosyo-ekonomik dinamikler altında şekillenmiştir. Kamu yönetimi, siyasetle iç içe geçmiş bir yapı olduğu için politikaların oluşturulması ve uygulanması sürecinde başta siyasi aktörlerin ve siyasetin etkisi altındaki bürokrasinin rolü büyüktür. Çalışma ile evrensel ölçekte kamu politikalarının başarısının, politika süreç etkinliği ve programların hedeflerine ulaşma düzeyi ile ölçüldüğü tespit edilmiştir. Bu süreçte bürokrasinin, kamu politikalarını uygulamadaki rolü ve etkisi de ele alınmıştır.
Çalışma ile amaçlanan evrensel ölçekte var olan bilgiler ışığında Türkiye'de etkin ve sürdürülebilir kamu politikalarının oluşturulması ve uygulanması bilimsel ve rasyonel temellere dayalı kararların alınması, bürokrasinin etkinliğinin artırılması ve vatandaşların katılımının sağlanmasını ortaya koymaktır. Kamu politikalarının başarısının değerlendirilmesi ve geri bildirim mekanizmalarının etkin bir şekilde işletilmesi, politika süreçlerinin iyileştirilmesine katkı sağlayacaktır. Bu çalışma, kamu politikası alanında daha iyi uygulamalar geliştirilmesine yönelik öneriler sunma gayreti içindedir.

Kaynakça

  • Abas, M. A. (2023). Public policy and governance: Theory and practice. In A. Farazmand (Ed.), Global encyclopedia of public administration, public policy, and governance (pp. 10764-10770). Switzerland: Springer Nature.
  • Althaus, C., & Threlfall, D. (2021). The policy cycle and policy theory: From theory-building to policy making. In W. B. Hildreth, G. J. Miller, & E. A. Lindquist (Eds.), Handbook of public administration (pp. 283-292). New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
  • Bianchi, C. (2022). Enhancing policy design and sustainable community outcomes through collaborative platforms based on a dynamic performance management and governance approach. In Research handbook of policy design (pp. 411-433). UK: Edward Elgar.
  • Capano, G., & Howlett, M. (2022). Instrumentation in policy design: Policy tools—From devices to activators. In B. G. Peters & G. Fontaine (Eds.), Research handbook of policy design (pp. 72-87). UK: Edward Elgar.
  • Carley, M. (1980). Rational technique in policy analysis. Aldershot: Gower Publishing Company Limited.
  • Cohen, M. D., March, J. G., & Olsen, J. P. (1972). A garbage can model of organizational choice. Administrative Science Quarterly, 17(1), 1-25.
  • Çevik, H. H., & Demirci, S. (2012). Kamu politikası (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Demir, F. (2015). Kamu Politikası ve Politika Analizi Çalışmalarının Teorik Çerçevesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 107-120.
  • DiNitto, D., & Johnson, D. (2016). Social welfare politics and public policy (8th ed.). London: Pearson Education, Inc.
  • Downs, A. (1957). An economic theory of political action in a democracy. Journal of political economy, 65(2), 135-150.
  • Dunn, W. N. (2014). Public policy analysis (5th ed.). New York: Pearson New International Edition.
  • Dunlop, C. A. (2020). Policy learning and policy failure: Definitions, dimensions, and intersections. In C. A. Dunlop (Ed.), Policy learning and policy failures (pp. 1-22). Bristol, UK: Policy Press.
  • Dye, T. R. (1987). Understanding public policy (6th ed.). London: Prentice Hall International.
  • Esping-Andersen, G. (1990). The three worlds of welfare capitalism. New Jersey: Princeton University Press.
  • Etzioni, A. (2006). The unique methodology of policy research. In M. Moran, M. Rein, & R. E. Goodin (Eds.), The Oxford handbook of public policy (pp. 833-843). Okford: Oxford University Press.
  • Fischer, F. (2003). Reframing public policy: Discursive politics and deliberative practices. Oxford: Oxford University Press.
  • Gerston, L. N. (2014). Public policy making: Process and principles. New York: Routledge.
  • Gül, H. (2015). Kamu Politikası Analizi, Yöntemleri ve Teknikleri. Yasama Dergisi(29), 5-31. https://doi.org/10.4135/9781412973533.d29
  • Herring, E. P. (1936) Public Administration and the Public Interest. New York: McGraw-Hill.
  • Hill, M., & Hupe, P. (2002). Implementing public policy: Governance in theory and in practice. London: Sage.
  • Hyden, G. (2021). Theorising public policy in Africa. In G. Onyango (Ed.), Routledge handbook of public policy in Africa (pp. 46-56). New York: Routledge.
  • Kooiman, J. (2003). Governing as governance. London: Sage Publications.
  • Kpessa-Whyte, M., & Tsekpo, K. (2021). Reflections on the political economy of public policy analysis in Africa. In G. Onyango (Ed.), Routledge handbook of public policy in Africa (pp. 107-116). New York: Routledge.
  • Lasswell, H.D. (1958). Politics: Who Gets What, When, How. New York: Meridian Books.
  • Lee, H. Y. (2023). The Principles of Policy Thought: A Philosophical Approach to Public Policy. New York: Taylor & Francis.
  • Lineberry, R. L. (1975). Equality, public policy and public services: The underclass hypothesis and the limits to equality. Policy & Politics, 4(2), 67-84.
  • Lipsky, M. (1980). Street-level bureaucracy: The critical role of street-level bureaucrats. Classics of public administration, 414-422.
  • Macdonald, R. A. (2005a). The Swiss army knife of governance. Designing government: From instruments to governance, 203, 214-224.
  • Macdonald, R. (2005b). Policy instruments and their evaluation. In M. Moran, M. Rein, & R. E. Goodin (Eds.), The Oxford handbook of public policy (pp. 833-843). Oxford University Press.
  • Mbarga, A. B. A. (2021). Public policy in Cameroon: State-building programs under the influence. In G. Onyango (Ed.), Routledge handbook of public policy in Africa (pp. 350-360). New York: Routledge.
  • McConnell, A. (2010). Understanding policy success: Rethinking public policy. London: Palgrave Macmillan.
  • Mohr, L. B. (1995). Impact analysis for program evaluation (2nd ed.). UK: Sage Publications.
  • Peters, B. G. (2021a). Advanced introduction to public policy. UK: Edward Elgar Publishing.
  • Peters, B. G. (2021b). The politics of bureaucracy: An introduction to comparative public administration. New York: Routledge.
  • Peters, B. G., & Fontaine, G. (2022). Introduction to the research handbook of policy design: Operationalizing the policy design framework. In B. G. Peters & G. Fontaine (Eds.), Research handbook of policy design (pp. 1-39). UK: Edward Elgar.
  • Peters, B. G., & Pierre, J. (2000). Citizens versus the new public manager: The problem of mutual empowerment. Administration & Society, 32(1), 9-28.
  • Pressman, J. L., & Wildavsky, A. (1984). Implementation: How great expectations in Washington are dashed in Oakland; Or, why it's amazing that federal programs work at all. California: University of California Press.
  • Rhodes, R. A.W. (1996). The new governance: governing without government. Political studies, 44(4), 652-667.
  • Rittel, H. W. J., & Webber, M. M. (1973). Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sciences, 4(2), 155-169.
  • Rosenwald, M. (2006). Exploring the political diversity of social workers. Social Work Research, 30(2), 121-126.
  • Rosenwald, M. (2023). Political ideology and social work. New York: Columbia University Press.
  • Sabatier, P. A. (1988). An advocacy coalition framework of policy change and the role of policy-oriented learning therein. Policy Sciences, 21(2-3), 129-168.
  • Sabatier, P. A. (2007). Theories of the policy process (2nd ed.). Boulder, CO: Westview Press.
  • Schneider, A., & Ingram, H. (1993). Social construction of target populations: Implications for politics and policy. American Political Science Review, 87(2), 334-347.
  • Shafritz, J. M., Russell, E. W., Borick, C. P., & Hyde, A. C. (2023). Introducing public administration (10th ed.). New York: Routledge.
  • Smith, K. B., & Larimer, C. W. (2018). The public policy theory primer (3rd ed.). New York: Routledge.
  • Tshombe, L. M., & Molokwane, T. (2021). Public policymaking in Africa. In G. Onyango (Ed.), Routledge handbook of public policy in Africa (pp. 179-190). New York: Routledge.
  • Weimer, D. L., & Vining, A. R. (2005). Policy analysis: Concepts and practice (4th ed.). New York: Prentice Hall.
  • Wertheimer, A. (2002). Liberty, Coercion, and the Limits of the State. In The Blackwell Guide to Social and Political Philosophy, R.L. Simon (Ed.). (pp. 38-59). Massachusetts: Blackwell Publishers Ltd. https://doi.org/10.1002/9780470756621.ch2
  • Yanow, D. (2000). Conducting interpretive policy analysis. California: Sage Publications.

Kamu Yönetimi Bakış Açısıyla Kamu Politikasının Ortaya Çıkışı ve Analizi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 499 - 519, 31.12.2024
https://doi.org/10.62001/gsijses.1533304

Öz

Bu çalışma ile kamu politikası ve kamu yönetimi arasındaki ilişki, politika oluşturma süreçleri ve bu süreçlerin etkinliği incelenmektedir. Kamu politikası, devletin toplumsal sorunlara çözüm üretme ve vatandaşların ihtiyaçlarını karşılama kapasitesini belirleyen önemli unsurdur. Kamu politikası ve kamu yönetimi alanında etkili müdahalelerin tasarlanabilmesi için politika sorunlarının yeterince anlaşılması ve kavramsallaştırılması gerekmektedir. Dolayısıyla politika sorunlarının belirlenmesi, politika önerilerinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi kamu politikası ve kamu yönetimi arasında çeşitli aşamaları barındırmaktadır.
Türkiye’de kamu yönetiminin kamu politikası yoluyla şekillenmesi, tarihsel, siyasi ve sosyo-ekonomik dinamikler altında şekillenmiştir. Kamu yönetimi, siyasetle iç içe geçmiş bir yapı olduğu için politikaların oluşturulması ve uygulanması sürecinde başta siyasi aktörlerin ve siyasetin etkisi altındaki bürokrasinin rolü büyüktür. Çalışma ile evrensel ölçekte kamu politikalarının başarısının, politika süreç etkinliği ve programların hedeflerine ulaşma düzeyi ile ölçüldüğü tespit edilmiştir. Bu süreçte bürokrasinin, kamu politikalarını uygulamadaki rolü ve etkisi de ele alınmıştır.
Çalışma ile amaçlanan evrensel ölçekte var olan bilgiler ışığında Türkiye'de etkin ve sürdürülebilir kamu politikalarının oluşturulması ve uygulanması bilimsel ve rasyonel temellere dayalı kararların alınması, bürokrasinin etkinliğinin artırılması ve vatandaşların katılımının sağlanmasını ortaya koymaktır. Kamu politikalarının başarısının değerlendirilmesi ve geri bildirim mekanizmalarının etkin bir şekilde işletilmesi, politika süreçlerinin iyileştirilmesine katkı sağlayacaktır. Bu çalışma, kamu politikası alanında daha iyi uygulamalar geliştirilmesine yönelik öneriler sunma gayreti içindedir.

Kaynakça

  • Abas, M. A. (2023). Public policy and governance: Theory and practice. In A. Farazmand (Ed.), Global encyclopedia of public administration, public policy, and governance (pp. 10764-10770). Switzerland: Springer Nature.
  • Althaus, C., & Threlfall, D. (2021). The policy cycle and policy theory: From theory-building to policy making. In W. B. Hildreth, G. J. Miller, & E. A. Lindquist (Eds.), Handbook of public administration (pp. 283-292). New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
  • Bianchi, C. (2022). Enhancing policy design and sustainable community outcomes through collaborative platforms based on a dynamic performance management and governance approach. In Research handbook of policy design (pp. 411-433). UK: Edward Elgar.
  • Capano, G., & Howlett, M. (2022). Instrumentation in policy design: Policy tools—From devices to activators. In B. G. Peters & G. Fontaine (Eds.), Research handbook of policy design (pp. 72-87). UK: Edward Elgar.
  • Carley, M. (1980). Rational technique in policy analysis. Aldershot: Gower Publishing Company Limited.
  • Cohen, M. D., March, J. G., & Olsen, J. P. (1972). A garbage can model of organizational choice. Administrative Science Quarterly, 17(1), 1-25.
  • Çevik, H. H., & Demirci, S. (2012). Kamu politikası (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Demir, F. (2015). Kamu Politikası ve Politika Analizi Çalışmalarının Teorik Çerçevesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 107-120.
  • DiNitto, D., & Johnson, D. (2016). Social welfare politics and public policy (8th ed.). London: Pearson Education, Inc.
  • Downs, A. (1957). An economic theory of political action in a democracy. Journal of political economy, 65(2), 135-150.
  • Dunn, W. N. (2014). Public policy analysis (5th ed.). New York: Pearson New International Edition.
  • Dunlop, C. A. (2020). Policy learning and policy failure: Definitions, dimensions, and intersections. In C. A. Dunlop (Ed.), Policy learning and policy failures (pp. 1-22). Bristol, UK: Policy Press.
  • Dye, T. R. (1987). Understanding public policy (6th ed.). London: Prentice Hall International.
  • Esping-Andersen, G. (1990). The three worlds of welfare capitalism. New Jersey: Princeton University Press.
  • Etzioni, A. (2006). The unique methodology of policy research. In M. Moran, M. Rein, & R. E. Goodin (Eds.), The Oxford handbook of public policy (pp. 833-843). Okford: Oxford University Press.
  • Fischer, F. (2003). Reframing public policy: Discursive politics and deliberative practices. Oxford: Oxford University Press.
  • Gerston, L. N. (2014). Public policy making: Process and principles. New York: Routledge.
  • Gül, H. (2015). Kamu Politikası Analizi, Yöntemleri ve Teknikleri. Yasama Dergisi(29), 5-31. https://doi.org/10.4135/9781412973533.d29
  • Herring, E. P. (1936) Public Administration and the Public Interest. New York: McGraw-Hill.
  • Hill, M., & Hupe, P. (2002). Implementing public policy: Governance in theory and in practice. London: Sage.
  • Hyden, G. (2021). Theorising public policy in Africa. In G. Onyango (Ed.), Routledge handbook of public policy in Africa (pp. 46-56). New York: Routledge.
  • Kooiman, J. (2003). Governing as governance. London: Sage Publications.
  • Kpessa-Whyte, M., & Tsekpo, K. (2021). Reflections on the political economy of public policy analysis in Africa. In G. Onyango (Ed.), Routledge handbook of public policy in Africa (pp. 107-116). New York: Routledge.
  • Lasswell, H.D. (1958). Politics: Who Gets What, When, How. New York: Meridian Books.
  • Lee, H. Y. (2023). The Principles of Policy Thought: A Philosophical Approach to Public Policy. New York: Taylor & Francis.
  • Lineberry, R. L. (1975). Equality, public policy and public services: The underclass hypothesis and the limits to equality. Policy & Politics, 4(2), 67-84.
  • Lipsky, M. (1980). Street-level bureaucracy: The critical role of street-level bureaucrats. Classics of public administration, 414-422.
  • Macdonald, R. A. (2005a). The Swiss army knife of governance. Designing government: From instruments to governance, 203, 214-224.
  • Macdonald, R. (2005b). Policy instruments and their evaluation. In M. Moran, M. Rein, & R. E. Goodin (Eds.), The Oxford handbook of public policy (pp. 833-843). Oxford University Press.
  • Mbarga, A. B. A. (2021). Public policy in Cameroon: State-building programs under the influence. In G. Onyango (Ed.), Routledge handbook of public policy in Africa (pp. 350-360). New York: Routledge.
  • McConnell, A. (2010). Understanding policy success: Rethinking public policy. London: Palgrave Macmillan.
  • Mohr, L. B. (1995). Impact analysis for program evaluation (2nd ed.). UK: Sage Publications.
  • Peters, B. G. (2021a). Advanced introduction to public policy. UK: Edward Elgar Publishing.
  • Peters, B. G. (2021b). The politics of bureaucracy: An introduction to comparative public administration. New York: Routledge.
  • Peters, B. G., & Fontaine, G. (2022). Introduction to the research handbook of policy design: Operationalizing the policy design framework. In B. G. Peters & G. Fontaine (Eds.), Research handbook of policy design (pp. 1-39). UK: Edward Elgar.
  • Peters, B. G., & Pierre, J. (2000). Citizens versus the new public manager: The problem of mutual empowerment. Administration & Society, 32(1), 9-28.
  • Pressman, J. L., & Wildavsky, A. (1984). Implementation: How great expectations in Washington are dashed in Oakland; Or, why it's amazing that federal programs work at all. California: University of California Press.
  • Rhodes, R. A.W. (1996). The new governance: governing without government. Political studies, 44(4), 652-667.
  • Rittel, H. W. J., & Webber, M. M. (1973). Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sciences, 4(2), 155-169.
  • Rosenwald, M. (2006). Exploring the political diversity of social workers. Social Work Research, 30(2), 121-126.
  • Rosenwald, M. (2023). Political ideology and social work. New York: Columbia University Press.
  • Sabatier, P. A. (1988). An advocacy coalition framework of policy change and the role of policy-oriented learning therein. Policy Sciences, 21(2-3), 129-168.
  • Sabatier, P. A. (2007). Theories of the policy process (2nd ed.). Boulder, CO: Westview Press.
  • Schneider, A., & Ingram, H. (1993). Social construction of target populations: Implications for politics and policy. American Political Science Review, 87(2), 334-347.
  • Shafritz, J. M., Russell, E. W., Borick, C. P., & Hyde, A. C. (2023). Introducing public administration (10th ed.). New York: Routledge.
  • Smith, K. B., & Larimer, C. W. (2018). The public policy theory primer (3rd ed.). New York: Routledge.
  • Tshombe, L. M., & Molokwane, T. (2021). Public policymaking in Africa. In G. Onyango (Ed.), Routledge handbook of public policy in Africa (pp. 179-190). New York: Routledge.
  • Weimer, D. L., & Vining, A. R. (2005). Policy analysis: Concepts and practice (4th ed.). New York: Prentice Hall.
  • Wertheimer, A. (2002). Liberty, Coercion, and the Limits of the State. In The Blackwell Guide to Social and Political Philosophy, R.L. Simon (Ed.). (pp. 38-59). Massachusetts: Blackwell Publishers Ltd. https://doi.org/10.1002/9780470756621.ch2
  • Yanow, D. (2000). Conducting interpretive policy analysis. California: Sage Publications.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Hüseyin Gül

Güven Şeker 0000-0003-4766-7921

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 16 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gül, H., & Şeker, G. (2024). Kamu Yönetimi Bakış Açısıyla Kamu Politikasının Ortaya Çıkışı ve Analizi. Uluslararası Sosyal Ve Ekonomik Çalışmalar Dergisi, 5(2), 499-519. https://doi.org/10.62001/gsijses.1533304