This research aims to analyze the views of international students studying in the Social Studies Education Program in Türkiye on global citizenship and the Social Studies Course Curriculum. The research was conducted with 10 international students enrolled in the social studies education programs of different state universities in Turkey in the spring semester of the 2023-2024 academic year. Designed according to the basic qualitative research approach, the research collected data using a semi-structured interview technique. According to the research findings, it can be said that the participants interpreted the meaning of global citizenship individually, socially and culturally. In this respect, while some views overlap with global citizenship, it can be said that some views are based on a general definition. The participants' understanding of global citizenship strongly reflects the basic values of tolerance, empathy, respect for diversity, openness to innovation and international cooperation. This situation can be interpreted as the participants adopting a positive attitude towards global citizenship. According to the participants' evaluations, the Social Studies Course Curriculum should be transformed into a more up-to-date, open to different cultures, practical and appropriate structure for the students' levels in order to support the concept of global citizenship. The program should be supported by innovative activities and associated with current events in order for students to be raised as individuals who are sensitive to world problems. In this respect, the necessity of achievements covering both national and international themes is emphasized.
Bu araştırma, Türkiye'de Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programı'nda öğrenim gören uluslararası öğrencilerin küresel vatandaşlık ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'na ilişkin görüşlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma 2023-2024 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Türkiye’nin farklı devlet üniversitelerinin sosyal bilgiler öğretmenliği programına kayıtlı 10 uluslararası öğrenci ile yürütülmüştür. Temel nitel araştırma yaklaşımına göre tasarlanan araştırmada yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile veriler toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcıların küresel vatandaşlığın anlamını bireysel, toplumsal ve kültürel olarak yorumladıkları söylenebilir. Bu bakımdan bazı görüşler küresel vatandaşlık ile örtüşürken kimi görüşlerin genel bir tanımlamaya dayandığı söylenebilir. Katılımcıların küresel vatandaşlık anlayışının temel değerleri olan hoşgörü, empati, çeşitliliklere saygı, yeniliklere açıklık ve uluslararası iş birliği gibi unsurları güçlü bir şekilde yansıtmaktadır. Bu durum katılımcıların küresel vatandaşlığa ilişkin olumlu tutum benimsedikleri şeklinde yorumlanabilir. Katılımcıların değerlendirmelerine göre Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, küresel vatandaşlık kavramını desteklemek için daha güncel, farklı kültürlere açık, uygulamalı ve öğrencilerin seviyelerine uygun bir yapıya dönüştürülmelidir. Program, öğrencilerin dünya sorunlarına duyarlı bireyler olarak yetişmesi için yenilikçi etkinliklerle desteklenmeli ve güncel olaylarla ilişkilendirilmelidir. Bu bakımdan hem ulusal hem de uluslararası temaları kapsayan kazanımların gerekliliği vurgulanmaktadır.
Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Etik Kurul Başkanlığı Etik değerlendirme kararının tarihi: 06.07.2023 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: 85434274-050.04.04/1005215
TÜBİTAK
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimde Program Geliştirme, Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 8 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |

Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).