The
aim of this study is to determine whether secondary school students'
self-regulation, cognitive strategy use
, intrinsic value, test anxiety and self-efficacy levels are affected by
computer programming instruction. The study group consisted of 130 students
from two secondary schools affiliated to the Ministry of National Education.
Students have not studied computer programming before. In order to collect data
in the study, Motivated Strategies for Learning Questionnaire developed by
Pintrich and De Groot (1990) and conducted by the linguistic equivalence study
Üredi (2005) was used. The scale has 5 sub-dimensions: self-regulation, cognitive strategy use , intrinsic value,
test anxiety and self-efficacy. In the research, one group pre-test and
post-test design was used. The Motivated Strategies for Learning Questionnaire
was applied to the students before and after the teaching of the Problem
Solving, Programming and Original Product Development unit of the 16-week
planned IT and Software course. The data obtained were transferred to digital
media. Posttest-pretest difference analysis of the scores obtained from all
sub-dimensions of the scale before and after the teaching practice were
conducted. Dependent samples t test and
Wilcoxon signed rank test were used in the analyzes. It was determined that
there was no significant difference between the posttest-pre-test scores of all
sub-dimensions of the scale. Based on these findings, it has been observed that
teaching programming does not make any difference on self-regulating learning
skills, cognitive strategy use and
self-efficacy, intrinsic value and test anxiety in secondary school students.
Self-regulation Motivation Self-efficacy Use of cognitive strategy Computer programming education
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin öz-düzenleme, bilişsel
strateji kullanımı, içsel değer, sınav kaygısı ve öz-yeterlik düzeylerinin
programlama öğretimi sürecinden etkilenip etkilenmediğinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı iki
ortaokulda öğrenim gören 130 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrenciler daha önce
bilgisayar programlama eğitimi almamışlardır. Araştırmada veri toplamak
amacıyla, Pintrich ve De Groot (1990) tarafından geliştirilen ve dilsel
eşdeğerliği Üredi (2005) tarafından yapılan “Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel
Stratejiler” ölçeği kullanılmıştır.
Ölçeğin öz-düzenleme, bilişsel strateji kullanımı, içsel değer, sınav
kaygısı ve öz-yeterlik olmak üzere 5 alt boyutu bulunmaktadır. Araştırmada
deneysel desenlerden tek grup öntest-sontest desen kullanılmıştır. Öğrencilere
16 hafta planlanan Problem Çözme, Programlama ve Özgün Ürün Geliştirme
Ünitesi’nin öğretimi öncesinde ve sonrasında Öğrenmede Motive Edici Stratejiler
ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler dijital ortama aktarılmıştır.
Öğrencilerin öğretim uygulaması öncesi ve sonrasında ölçeğin tüm alt
boyutlarından aldıkları puanların sontest-öntest fark analizleri
yapılmıştır. Analizlerde istatistiksel
analiz yöntemlerinden ilişkili örneklemler t-testi ve Wilcoxon işaretli sıralar
testi kullanılmıştır. Öğrencilerin ölçeğin tüm alt boyutlarından aldıkları
sontest-öntest puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit
edilmiştir. Bu bulgulardan yola çıkılarak programlama öğretiminin ortaokul
öğrencilerinin öz-düzenleyici öğrenme becerileri, bilişsel strateji kullanımı
ve öz-yeterlik, içsel değer ve sınav kaygısı üzerinde herhangi bir farklılık
oluşturmadığı görülmüştür.
Öz-düzenleme Motivasyon Öz-yeterlik Bilişsel strateji kullanımı Bilgisayar programlama eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.