Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenme Güçlüğü Olan ve Olmayan Öğrencilerde Pragmatik Dil İle Okuduğunu Anlama Arasındaki İlişki

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 66 - 84, 31.08.2021

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin pragmatik dil becerileri ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma grubunu 5. ve 6.sınıf öğrencilerinden oluşan 31 öğrenme güçlüğü olan ve 31 tipik gelişim gösteren toplam 62 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Veriler, Pragmatik Dil Beceri Envanteri ve Formel Olmayan Okuma Envanteri araç setleri kullanılarak toplanmıştır. Analizler sonucunda, pragmatik dil becerileri ve okuduğunu anlama becerilerinde öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin tipik gelişim gösteren öğrencilerden daha düşük puanlar aldıkları görülmüştür. Öğrencilerin pragmatik dil becerileri ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki incelendiğinde ise hem tipik gelişim gösteren hem öğrenme güçlüğü olan çocuklarda iki değişkenin tanıdan bağımsız olarak ilişkili olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır.

Teşekkür

Emeğiniz için şimdiden teşekkürler.

Kaynakça

  • Adams, C. (2002). Practitioner review: The assessment of language pragmatics. Journal of child psychology and psychiatry, 43(8): p. 973-987.
  • Alev, G. (2011), Pragmatik Dil Becerileri Envanteri'nin Türkçe standardizasyon çalışması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı. Anadolu Üniversitesi Eskişehir.
  • Ariel, M. (2008). Pragmatics and Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bryant, D. P., Linan-Thompson, S., Ugel, N., Hamff, A., ve Hougen, M. (2001). The effects of professional development for middle school general and special education teachers on implementation of reading strategies in inclusive content area classes. Learning Disability Quarterly, 24, 251–264.
  • Bishop, D. and Norbury, C.F. (2002) Inferential processing and story recall in children with communication problems: a comparison of specific language impairment, pragmatic language impairment and high-functioning autism, International Journal of Language and Communication Disorders, 37:3, 227-251, DOI: 10.1080/13682820210136269
  • Botting, N., & Conti-Ramsden, G. (1999). Pragmatic language impairment without autism: The children in question. Autism, 3(4), 371–396.
  • Button and Millwards (2005) Talking into Literacy in the Early Years. FORUM, Volume 47, No. 1, 2005 35
  • Cappelli G, Noccetti S, Arcara G, Bambini V. (2018). Pragmatic competence and its relationship with the linguistic and cognitive profile of young adults with dyslexia. Dyslexia 24(3):294–306 DOI 10.1002/dys.1588.
  • Cardillo R, Garcia RB, Mammarella IC, Cornoldi C. (2018) Pragmatics of language and theory of mind in children with dyslexia with associated language difficulties or nonverbal learning disabilities. Applied neuropsychology. Child. Jul-Sep;7(3):245-256. DOI: 10.1080/21622965.2017.1297946.
  • Doğan, H. (2012). Özel öğrenme güçlüğü riski taşıyan 5-6 yaş çocukları için uygulanan erken müdahale eğitim programının etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ege, P. (1994). Çocuklarda Dil Bozuklukları ve Okul Başarısı. Özel Eğitim Dergisi, Cilt: 1, 4, 3–9.
  • Ferrara, M., Camia, M., Cecere, V., Villata, V., Vivenzio, N., Scorza, M., and Padovani, R. (2020). Language and pragmatics across neurodevelopmental disorders: an investigation using the Italian version of CCC-2. J Autism Dev Disord, 50(2), 1295–1309. doi:10.1007/s10803-019-04358-6
  • Flanagan, D.P. and Alfonso, V.C.(2010). Specific Learning Disability Identification
  • Freed, J., Adams, C., and Lockton, E. (2011). Literacy skills in primary school-aged children with pragmatic language impairment: A comparison with children with specific language impairment. International Journal of Language and Communication Disorders, 46(3), 334-347. https://doi.org/10.3109/13682822.2010.500316
  • Freed J, Adams C, Lockton E. (2015) Predictors of reading comprehension ability in primary school-aged children who have pragmatic language impairment. Research in Developmental Disabilities. Jun-Jul;41-42:13-21. DOI: 10.1016/j.ridd.2015.03.003.
  • Gillam. R.B., and Carlile, R.M. (1997). Oral reading and story retelling of students with specific language impairment. Language, Speech, and Hearing Services İn Schools, 28(1) 30-32
  • Griffiths CC. 2007. Pragmatic abilities in adults with and without dyslexia: a pilot study. Dyslexia 13(4):276–296 DOI 10.1002/dys.333.
  • Hulme, C., and Snowling, M. J. (2005). Reading disorders and dyslexia. Current Opinion in Pediatrics, 28(6), 731–735.
  • Individuals with Disabilities Education Improvement Act of 2004. (2004). Pub. L. No. 108-446. Retrieved from http://www.flspedlaw.com/idea.2004.all.pdf Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç-Tülü, B. ve Ergül, C. (2015). Öğrenme güçlüğü olan çocukların sözel olmayan ipuçları ile aktarılan duyguları algılama becerileri. Türk Psikoloji Dergisi, 30(76), 32-44.
  • Kumari, S., Pyata, R., Afreen, B. and Paithankar, P. (2016) Language in India www.languageinindia.com ISSN 1930-2940 Vol. 16:9 September 2016
  • Logan, S., Medford, E., and Hughes, N. (2010). The importance of intrinsic motivation for high and low ability readers’ reading comprehension performance. Learning and Individual Differences, 21, 124–128. doi:10.1016/jlindif.2010.09.011.
  • Loukusa, S., Leinonen, E., Kuusikko, S. (2007) Use of Context in Pragmatic Language Comprehension by Children with Asperger Syndrome or High-Functioning Autism. J Autism Dev Disord 37, 1049–1059. https://doi.org/10.1007/s10803-006-0247-2
  • Pürsün, T., Sarı, H. (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü olan Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerine İlişkin Çalışmaların İncelenmesi.Turkish Special Education Journal:International,2(1),3760.Retrievedfromhttp://www.dergipark.org.tr/tr/pub/tseji/issue/53862/655258
  • Melekoğlu, M.A., Çakıroğlu, O. (2015). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar. Vize Yayıncılık. Ankara, s 40-41
  • Rasmussen, U. M. ve Cora, N. (2017). Özel öğrenme güçlüğü olan bireylere üstbilişsel okuduğunu anlama stratejilerinin öğretiminde sesli düşünme yönteminin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2180-2201.
  • Riddick, B., Farmer, M., and Sterling, C. (1997). Students and dyslexia: Growing up with a specific learning difficulty. London, UK: Whurr.
  • Russell, R.L. (2007). Social communication impairments: Pragmatics. Pediatric Clinics. 54(3): p. 483-506.
  • Seçkin Yılmaz, Ş. ve Şemşedinovksa, B. (2020). Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin pragmatik dil becerilerinin incelenmesi. Dil, Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi. doi: 10.30964/auebfd.588849”
  • Sideridis, G. D. (2005). Performance approach-avoidance motivation and planned behavior theory: Model stability with Greek students with and without learningdisabilities. Reading and Writing Quarterly, 21, 331-359.
  • Skibbe, L. E,. Grimm, K.J,. Stanton-Chapman, T.L., Justice, L. M., Pence, K. L. Ve Bowles, R.P. (2008). Reading trajectories of children with language difficulties from preschool through fifth grade. Language, Speech And Hearing Services in Schools, 39, 475-486.
  • Sucuoğlu, B. (2003). Sorun Davranışlar Kontrol Listesi Türkçe Formu‟nunpsikometrik özelliklerinin incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 18(52), 77-91.
  • Turan, F. ve Yükselen, A. (2004). Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Dil Özellikleri. Eğitim ve Bilim. 29, (132), 43–47. http://a54t.sitemynet.com/ anlama.htm. (2004). Anlama Öğretimi.
  • Wagner, R. K. ve Ridgewell, C. (2009). A large-scale study of specific reading comprehension disability. Review of Educational Research, 35(5), 27–31.
  • Whitehurst, G., ve Lonigan, C. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69(3), 848-872.

Relationship Between Pragmatic Language And Reading Comprehension Skills Of The Students With And Without Learning Difficulties

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 66 - 84, 31.08.2021

Öz

The main purpose of this study is to examine the relationship between pragmatic language skills and reading comprehension skills of the students with and without learning difficulties. The study group constituted a total of 62 students, consisted of 31 5th and 6th grade students, 31 of whom are with learning disabilities and 31 of whom are with typical development. The research was conducted in relational scanning model, one of the quantitative research methods. The data were collected by using the Pragmatic Language Skills Inventory and Non-Formal Reading Inventory tool sets. As a result of the analysis, it was seen that the students with learning difficulties in pragmatic language skills and reading comprehension skills got lower scores than the students with typical development. When the relationship between students' pragmatic language skills and reading comprehension skills was examined, it was found that two variables were related regardless of the diagnosis in children with both typical development and learning difficulties. The findings obtained were discussed within the framework of the literature.

Kaynakça

  • Adams, C. (2002). Practitioner review: The assessment of language pragmatics. Journal of child psychology and psychiatry, 43(8): p. 973-987.
  • Alev, G. (2011), Pragmatik Dil Becerileri Envanteri'nin Türkçe standardizasyon çalışması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı. Anadolu Üniversitesi Eskişehir.
  • Ariel, M. (2008). Pragmatics and Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bryant, D. P., Linan-Thompson, S., Ugel, N., Hamff, A., ve Hougen, M. (2001). The effects of professional development for middle school general and special education teachers on implementation of reading strategies in inclusive content area classes. Learning Disability Quarterly, 24, 251–264.
  • Bishop, D. and Norbury, C.F. (2002) Inferential processing and story recall in children with communication problems: a comparison of specific language impairment, pragmatic language impairment and high-functioning autism, International Journal of Language and Communication Disorders, 37:3, 227-251, DOI: 10.1080/13682820210136269
  • Botting, N., & Conti-Ramsden, G. (1999). Pragmatic language impairment without autism: The children in question. Autism, 3(4), 371–396.
  • Button and Millwards (2005) Talking into Literacy in the Early Years. FORUM, Volume 47, No. 1, 2005 35
  • Cappelli G, Noccetti S, Arcara G, Bambini V. (2018). Pragmatic competence and its relationship with the linguistic and cognitive profile of young adults with dyslexia. Dyslexia 24(3):294–306 DOI 10.1002/dys.1588.
  • Cardillo R, Garcia RB, Mammarella IC, Cornoldi C. (2018) Pragmatics of language and theory of mind in children with dyslexia with associated language difficulties or nonverbal learning disabilities. Applied neuropsychology. Child. Jul-Sep;7(3):245-256. DOI: 10.1080/21622965.2017.1297946.
  • Doğan, H. (2012). Özel öğrenme güçlüğü riski taşıyan 5-6 yaş çocukları için uygulanan erken müdahale eğitim programının etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ege, P. (1994). Çocuklarda Dil Bozuklukları ve Okul Başarısı. Özel Eğitim Dergisi, Cilt: 1, 4, 3–9.
  • Ferrara, M., Camia, M., Cecere, V., Villata, V., Vivenzio, N., Scorza, M., and Padovani, R. (2020). Language and pragmatics across neurodevelopmental disorders: an investigation using the Italian version of CCC-2. J Autism Dev Disord, 50(2), 1295–1309. doi:10.1007/s10803-019-04358-6
  • Flanagan, D.P. and Alfonso, V.C.(2010). Specific Learning Disability Identification
  • Freed, J., Adams, C., and Lockton, E. (2011). Literacy skills in primary school-aged children with pragmatic language impairment: A comparison with children with specific language impairment. International Journal of Language and Communication Disorders, 46(3), 334-347. https://doi.org/10.3109/13682822.2010.500316
  • Freed J, Adams C, Lockton E. (2015) Predictors of reading comprehension ability in primary school-aged children who have pragmatic language impairment. Research in Developmental Disabilities. Jun-Jul;41-42:13-21. DOI: 10.1016/j.ridd.2015.03.003.
  • Gillam. R.B., and Carlile, R.M. (1997). Oral reading and story retelling of students with specific language impairment. Language, Speech, and Hearing Services İn Schools, 28(1) 30-32
  • Griffiths CC. 2007. Pragmatic abilities in adults with and without dyslexia: a pilot study. Dyslexia 13(4):276–296 DOI 10.1002/dys.333.
  • Hulme, C., and Snowling, M. J. (2005). Reading disorders and dyslexia. Current Opinion in Pediatrics, 28(6), 731–735.
  • Individuals with Disabilities Education Improvement Act of 2004. (2004). Pub. L. No. 108-446. Retrieved from http://www.flspedlaw.com/idea.2004.all.pdf Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç-Tülü, B. ve Ergül, C. (2015). Öğrenme güçlüğü olan çocukların sözel olmayan ipuçları ile aktarılan duyguları algılama becerileri. Türk Psikoloji Dergisi, 30(76), 32-44.
  • Kumari, S., Pyata, R., Afreen, B. and Paithankar, P. (2016) Language in India www.languageinindia.com ISSN 1930-2940 Vol. 16:9 September 2016
  • Logan, S., Medford, E., and Hughes, N. (2010). The importance of intrinsic motivation for high and low ability readers’ reading comprehension performance. Learning and Individual Differences, 21, 124–128. doi:10.1016/jlindif.2010.09.011.
  • Loukusa, S., Leinonen, E., Kuusikko, S. (2007) Use of Context in Pragmatic Language Comprehension by Children with Asperger Syndrome or High-Functioning Autism. J Autism Dev Disord 37, 1049–1059. https://doi.org/10.1007/s10803-006-0247-2
  • Pürsün, T., Sarı, H. (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü olan Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerine İlişkin Çalışmaların İncelenmesi.Turkish Special Education Journal:International,2(1),3760.Retrievedfromhttp://www.dergipark.org.tr/tr/pub/tseji/issue/53862/655258
  • Melekoğlu, M.A., Çakıroğlu, O. (2015). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar. Vize Yayıncılık. Ankara, s 40-41
  • Rasmussen, U. M. ve Cora, N. (2017). Özel öğrenme güçlüğü olan bireylere üstbilişsel okuduğunu anlama stratejilerinin öğretiminde sesli düşünme yönteminin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2180-2201.
  • Riddick, B., Farmer, M., and Sterling, C. (1997). Students and dyslexia: Growing up with a specific learning difficulty. London, UK: Whurr.
  • Russell, R.L. (2007). Social communication impairments: Pragmatics. Pediatric Clinics. 54(3): p. 483-506.
  • Seçkin Yılmaz, Ş. ve Şemşedinovksa, B. (2020). Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin pragmatik dil becerilerinin incelenmesi. Dil, Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi. doi: 10.30964/auebfd.588849”
  • Sideridis, G. D. (2005). Performance approach-avoidance motivation and planned behavior theory: Model stability with Greek students with and without learningdisabilities. Reading and Writing Quarterly, 21, 331-359.
  • Skibbe, L. E,. Grimm, K.J,. Stanton-Chapman, T.L., Justice, L. M., Pence, K. L. Ve Bowles, R.P. (2008). Reading trajectories of children with language difficulties from preschool through fifth grade. Language, Speech And Hearing Services in Schools, 39, 475-486.
  • Sucuoğlu, B. (2003). Sorun Davranışlar Kontrol Listesi Türkçe Formu‟nunpsikometrik özelliklerinin incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 18(52), 77-91.
  • Turan, F. ve Yükselen, A. (2004). Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Dil Özellikleri. Eğitim ve Bilim. 29, (132), 43–47. http://a54t.sitemynet.com/ anlama.htm. (2004). Anlama Öğretimi.
  • Wagner, R. K. ve Ridgewell, C. (2009). A large-scale study of specific reading comprehension disability. Review of Educational Research, 35(5), 27–31.
  • Whitehurst, G., ve Lonigan, C. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69(3), 848-872.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Erdoğan Etlan 0000-0002-4197-398X

Funda Acarlar 0000-0003-3796-4279

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Etlan, E., & Acarlar, F. (2021). Öğrenme Güçlüğü Olan ve Olmayan Öğrencilerde Pragmatik Dil İle Okuduğunu Anlama Arasındaki İlişki. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-84.