İlkokul Velilerinin Covid-19’a Karşı Metaforik Algıları
Yıl 2021,
Cilt: 5 Sayı: 2, 165 - 187, 31.12.2021
Ebrucan Çetin
,
Derya Akay Celep
,
Ebru Uslu
,
Ömer Faruk Vural
,
Mehmet Başaran
Öz
Covid-19 pandemisi ile birlikte dünyada ve ülkemizde hemen her alanda değişiklikler yaşandı. Bu değişikliklerin en önemlilerinden biri eğitim alanında meydana geldi. Eğitimde, okul öncesi dahil olmak üzere tüm kademeler hızlı bir şekilde ‘uzaktan eğitim’ sürecine uyum sağlamaya çabaladılar. Uyum süreci yaşanırken velilerin okul algısındaki değişikliklerinin incelenmesinin faydalı olacağı düşünülmüştür. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseni kullanılmıştır. Katılımcılar, birinci ve dördüncü sınıf öğrenci velilerinden oluşmakta olup toplam 60 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Amaca uygun olarak Koronavirüs ………. a benzer. Çünkü ………. ve koronavirüs sürecinde okul ………. a benzer. Çünkü ………. Metaforları kullanılarak velilerin bu süreçte okul algısı ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Uygulama sonrası veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizi sonucunda velilerin coronavirüse ilişkin geçerli sayılabilecek 25 metafor ürettikleri görülürken bu süreçte okula yönelik algılarından 23 geçerli metafora ulaşılmıştır. Velilerin Covid 19 salgınına ilişkin olarak ‘Grip’, ‘Düşman’, ‘Kadın’, ‘Zatüre’, ‘Zehir’, Film Senaryosu’ metaforlarını sıklıkla kullandıkları görülmüştür. Covid 19 salgını sürecinde okula karşı ürettikleri metaforlar ise ‘Boş Bir Saksı’, ‘Yayılım Noktası’, ‘Yarım Kalmışlık’ ve ‘Tatil’ şeklinde oluşmuştur. Bu metaforlardan yola çıkarak velilerin ve öğrencilerin okul ve koronavirüs hakkındaki olumsuz algılarının çeşitli iletişim kanalları kullanarak giderilmesi önerilmiştir.
Kaynakça
- Ak, Ö. (2020). Küresel kâbus. Bilim ve Teknik, 1-27.
- Altunel, M. ve Özoğul, E.T. Covid-19 seta koronavirüs dosyaları. https://www.covid19.setav.org
- Akyavuz, K. E., Murat, Ç. (2020), Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737.
- Arı, A. G. ve Arslan, K. (2020),Ortaokul öğrencilerinin covid-19’a yönelik metaforik algıları covid-19 perception in middle school student. Turkısh Studies, 15(6), 503-524.
- Arslan, İ. ve Karagül, S. (2020), Küresel bir tehdit (covıd-19 salgını) ve değişime yolculuk a global threat (covıd-19 pandemic) and the journey to change. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 36.
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
- Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğü. Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28 http://www.deuhyoedergi.org
- Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covıd-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23
- Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAD), 6(3), 112-142. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1215818
- Çelik, H., Başer Baykal, N. ve Kılıç Memur, H. N. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(1), 379-406. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.8c.1s.16m
- Ekici, G (2016). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Mikroskop Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636
- Eraslan, L. (2011), Sosyolojik Metaforlar. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 27, 1.
- Erdem, S. (2020). Tarihteki pandemiler nelerdir? https://www.kobiaktuel.com.tr/pandemi-nedir-tarihteki-pandemiler-nelerdir-makale,2764.html
- Karakaş, M. (2020), Covid-19 Salgınının Çok Boyutlu Sosyolojisi ve Yeni Normal Meselesi, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 40(1), 541–573.
- Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin Toplumsal Etkileri, Değişim ve Güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 4(1), 3-15.
- Karcıoğlu, Ö. (2020), Epidemiyolojik Bilgilerimiz ve Hastalığın Dünyadaki Gidişi. Journal of ADEM, 1(1), 55-71.
- Kılcan,B. (2017). Metaforlar ve Eğitimde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi. Ankara: Pegem Akademi.
- Pandemi döneminde gündelik pratikler, algı araştırma raporu. (2020, Eylül). Öğretmen Akademisi Vakfı, 38-39.
- Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Sarıbaş, S. ve Babadağ, G. (2015), Temel eğitimin temel sorunları, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34
- T.C Sağlık Bakanlığı. (2020). Covid 19 Nedir?.https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html
- TTB (2020). Türk Tabipleri Birliği,18 Ağustos 2020.
- Uğurlu, Z. (2018). Öğretmen adaylarının üniversite kavramına ilişkin algılarının metafor analizi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5 (1), 82-97.
- Yavuz, S. ve Akça, E. (2020). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki kimya kavramlarına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 85–115.
- Yılmaz, E., Güner, B. ,Mutlu ,H., Doğanay ,G. , Yılmaz, D. (2020). Veli Algısına Göre Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinin Niteliği. Ankara: Palet Yayınları.
- Yılmaz, G. K., ve Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322.www. worldometers.info, 01.01.2021
Metaphorical Perceptions of Primary School Parents Against Covid19
Yıl 2021,
Cilt: 5 Sayı: 2, 165 - 187, 31.12.2021
Ebrucan Çetin
,
Derya Akay Celep
,
Ebru Uslu
,
Ömer Faruk Vural
,
Mehmet Başaran
Öz
With the Covid-19 pandemic, changes have occurred in almost every area of the world and in our country. One of the most important of these changes occurred in the field of education. In education, all levels, including preschool, quickly struggled to adapt to the distance education process. It was thought that it would be useful to examine the changes in the perception of the school of parents while the adaptation process was taking place. In the study, phenomenological pattern from qualitative research approaches was used. The participants consisted of first and fourth grade student parents and were realized with a total of 60 people. Coronavirus in accordance with the purpose is similar to …………. Because ……………. And school in the process of Coronavirus is similar to……. because.......... Using their metaphors, perception of school was tried to be revealed in this process. Post-application data is analyzed by content analysis. As a result of the analysis of the data obtained in the study, it was seen that parents produced 25 metaphors that can be considered valid for coronavirus, while 23 valid metaphors were obtained from their perceptions of the school in this process. It has been observed that parents frequently use the metaphors; Grip, Enemy; Woman, Pneumonia, Film Script in relation to the Covid 19 pandemic. The metaphors they produced against the school during the Covid 19 pandemic were an Empty Pot Spread Point; Unfinished; Holiday. Based on these metaphors, it is proposed to eliminate the negative perceptions of parents and students about school and coronavirus by using various communication channels.
Kaynakça
- Ak, Ö. (2020). Küresel kâbus. Bilim ve Teknik, 1-27.
- Altunel, M. ve Özoğul, E.T. Covid-19 seta koronavirüs dosyaları. https://www.covid19.setav.org
- Akyavuz, K. E., Murat, Ç. (2020), Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737.
- Arı, A. G. ve Arslan, K. (2020),Ortaokul öğrencilerinin covid-19’a yönelik metaforik algıları covid-19 perception in middle school student. Turkısh Studies, 15(6), 503-524.
- Arslan, İ. ve Karagül, S. (2020), Küresel bir tehdit (covıd-19 salgını) ve değişime yolculuk a global threat (covıd-19 pandemic) and the journey to change. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 36.
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
- Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğü. Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28 http://www.deuhyoedergi.org
- Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covıd-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23
- Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAD), 6(3), 112-142. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1215818
- Çelik, H., Başer Baykal, N. ve Kılıç Memur, H. N. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(1), 379-406. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.8c.1s.16m
- Ekici, G (2016). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Mikroskop Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636
- Eraslan, L. (2011), Sosyolojik Metaforlar. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 27, 1.
- Erdem, S. (2020). Tarihteki pandemiler nelerdir? https://www.kobiaktuel.com.tr/pandemi-nedir-tarihteki-pandemiler-nelerdir-makale,2764.html
- Karakaş, M. (2020), Covid-19 Salgınının Çok Boyutlu Sosyolojisi ve Yeni Normal Meselesi, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 40(1), 541–573.
- Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin Toplumsal Etkileri, Değişim ve Güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 4(1), 3-15.
- Karcıoğlu, Ö. (2020), Epidemiyolojik Bilgilerimiz ve Hastalığın Dünyadaki Gidişi. Journal of ADEM, 1(1), 55-71.
- Kılcan,B. (2017). Metaforlar ve Eğitimde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi. Ankara: Pegem Akademi.
- Pandemi döneminde gündelik pratikler, algı araştırma raporu. (2020, Eylül). Öğretmen Akademisi Vakfı, 38-39.
- Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Sarıbaş, S. ve Babadağ, G. (2015), Temel eğitimin temel sorunları, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34
- T.C Sağlık Bakanlığı. (2020). Covid 19 Nedir?.https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html
- TTB (2020). Türk Tabipleri Birliği,18 Ağustos 2020.
- Uğurlu, Z. (2018). Öğretmen adaylarının üniversite kavramına ilişkin algılarının metafor analizi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5 (1), 82-97.
- Yavuz, S. ve Akça, E. (2020). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki kimya kavramlarına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 85–115.
- Yılmaz, E., Güner, B. ,Mutlu ,H., Doğanay ,G. , Yılmaz, D. (2020). Veli Algısına Göre Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinin Niteliği. Ankara: Palet Yayınları.
- Yılmaz, G. K., ve Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322.www. worldometers.info, 01.01.2021