Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okuma Yazma Öğretiminde Yazı Tartışması: Dik Mi, Bitişik Mi?

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 188 - 207, 31.12.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı, okuma yazma öğretiminde dik temel yazı kullanımını incelemektir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılı içerisinde Diyarbakır ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullarda görev yapmakta olan 1. sınıf öğretmenleri ile 1. sınıf öğrenci velileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evren içinde seçkisiz örneklem yöntemi ile seçilen 15 sınıf öğretmeni ile 15 veli oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamak için görüşme ve doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 1. sınıf öğretmen ve velilerinin; bitişik eğik yazının öğretimine ilişkin olumsuz görüşe sahip oldukları görülmüştür. Bunun nedeni konu hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıklarına bağlanmıştır. Buna karşın, bitişik eğik yazının farklı bir ders olarak öğretilmesi gerektiğine inandıkları fark edilmiştir. Öğretmen ve velilerin, ilk okuma yazma öğretimi sürecinde dik temel harflerin kullanımından kaynaklanan sıkıntıların kısa sürede çözümlendiğine inandıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktürk, Y. & Taş, A. M. (2011). İlk okuma-yazma öğretiminde “ses temelli cümle yöntemi” nin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri (şanlıurfa/viranşehir örneği). Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-36.
  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi.PegemA Yayıncılık.
  • Akyol, H., & Temur, T. (2008). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Cümle Yöntemi ile Okuma Yazma Öğrenen Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi/Comparing Reading Skills Of First Grade Students Who Learn Reading-Writing with Sound-Based Clause Method and. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9).
  • Arslan, D., Aytaç, A., & Ilgın, H. (2011). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin yazı biçimlerine (dik temel yazı ve bitişik eğik yazı) göre okuma düzeyleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1422-1434.
  • Babayiğit, Ö. (2012). İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemine İlişkin Alternatif Ses Sıralamasının Etkililiğinin İncelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi
  • Baştuğ, M., & Demirtaş, G. (2016). Her ses/harf için özel uygulamalı ilkokuma ve yazma öğretimi el kitabı. PegemA Yayıncılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1999). İlkokuma ve yazma öğretiminin ve alfabe kitaplarının tarihsel gelişimi. Eğitim ve Bilim, 24(114).
  • Brabham, L.- Brown (2002). “Effects of Teachers’ Reading-aloud Styles on Vocabulary acquisiton and comprehension of Students in the Early Elementary Grades”. Journal of Educational Psychology, 94 (3), 465-473.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PegemA Yayıncılık.
  • Çakır, O., Arslan, G. A., & Doğan, M. C. İlkokul Öğretmenlerinin Bitişik Eğik Yazı ve Dik Temel Harflerin Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1539-1550.
  • Duffy, G. G., & Hoffman, J. V. (1999). In pursuit of an illusion: The flawed search for a perfect method. The Reading Teacher, 53(1), 10-16. Güneş, F. (2006). Niçin bitişik eğik yazı. MEB Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 71(1), 17-19.
  • Gülbaş Çatak, Ç. (2008). Yeni ilköğretim 1. sınıf ilkokuma yazma dersi öğretim programı uygulamasına yönelik öğretmen görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Üniversitesi.
  • Karaman, H. & Yılar, R. (2020). İlkokuma yazma öğretiminde bitişik eğik yazıdan dik temel yazıya geçişin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 86-99.
  • MEB (1948). İlkokul programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü (2003), Türkiye’de İlköğretim (Dünü, Bugünü, Yarını), İstanbul: Millî Eğitim Basımevi. International Journal of Languages’ Education and Teaching. 5 (2), s.166-186.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2018). Destek hizmetleri genel müdürlüğü. 81 (2714).
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Nobel Yayıncılık.
  • Özgün, S. (2010). Eski ve yeni ilköğretim programlarında ilk okuma yazma öğretimine ilişkin bir araştırma. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Palavan, Ö. & Gemalmaz, N. (2017). Eğik El Yazısıyla Okuma Yazma Öğrenen Öğrencilerin, Eğik El Yazısına İlişkin Durumları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 589-608.
  • Polat, H. (2017). İlk okuma-yazma öğretiminde kullanılan yöntem ve kaynaklara ilişkin öğretmen görüşleri. İnterntional journal of languages education end teacing, 5(2), 166-186.
  • Poplewell, S.R. & Doty, D.E. (2001). “Classroom Instruction and Reading Comprehension: A Comparison of one Basal Reader Approach and the Fourblocks Framework”. Reading Psychology. 22, 83-94
  • Samancı, S. (2007). Ses temelli cümle yöntemiyle okuma yazma öğretiminde ilköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi
  • Sarıkaya, İ., & Yılar, Ö. (2017). Bitişik eğik yazı yazma süreçlerinin beceri ve görüşler bağlamında incelenmesi: Birinci sınıf öğretmenleri örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 916-938.
  • Sıcak, A., Arslan, A. & Ayan, C.. Sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazıya yönelik tutumlarının incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3 Winter 2016, p. 2009-2024
  • Şad, S.,& Demir, O. (2017). Dik temel yazı ve bitişik eğik yazı biçimlerinin 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 16(62), 801-816.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Eğitim ve Bilim, 37(165).
  • Tok, Ş. (2001). İlkokuma yazma öğretiminde kullanılan yöntemlerin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(26), 257-276.
  • Yıldırım, K. (2007). Yazılı program ve uygulanan program kavramları açısından ses temelli cümle yönteminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 25-46.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Basım). Seçkin Yayıncılık

Writing Discussion in Reading and Writing Teaching: Is It Right, Adjacent?

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 188 - 207, 31.12.2021

Öz

The purpose of this research is to examine the use of upright writing in literacy teaching. In the research, the interview technique is used from qualitative research methods. In the academic year of 2017-2018, the universe of the research is constituted by first-grade teachers who are working in the primary schools attached to the Ministry of National Education in Diyarbakır province and first-grade student parents. The sample of the research is composed of fifteen class teachers and fifteen parents who are selected by the unselected sampling method in the universe. Interviews and document reviews were used to collect the data of the study. At the end of the research; It has been observed that both first-grade teachers and parents have a negative opinion about the teaching of adjacent oblique writing It was concluded that teachers and parents believe that the problems arising from the use of vertical letters in the first literacy teaching process are resolved in a short time.

Kaynakça

  • Aktürk, Y. & Taş, A. M. (2011). İlk okuma-yazma öğretiminde “ses temelli cümle yöntemi” nin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri (şanlıurfa/viranşehir örneği). Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-36.
  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi.PegemA Yayıncılık.
  • Akyol, H., & Temur, T. (2008). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Cümle Yöntemi ile Okuma Yazma Öğrenen Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi/Comparing Reading Skills Of First Grade Students Who Learn Reading-Writing with Sound-Based Clause Method and. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9).
  • Arslan, D., Aytaç, A., & Ilgın, H. (2011). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin yazı biçimlerine (dik temel yazı ve bitişik eğik yazı) göre okuma düzeyleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1422-1434.
  • Babayiğit, Ö. (2012). İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemine İlişkin Alternatif Ses Sıralamasının Etkililiğinin İncelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi
  • Baştuğ, M., & Demirtaş, G. (2016). Her ses/harf için özel uygulamalı ilkokuma ve yazma öğretimi el kitabı. PegemA Yayıncılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1999). İlkokuma ve yazma öğretiminin ve alfabe kitaplarının tarihsel gelişimi. Eğitim ve Bilim, 24(114).
  • Brabham, L.- Brown (2002). “Effects of Teachers’ Reading-aloud Styles on Vocabulary acquisiton and comprehension of Students in the Early Elementary Grades”. Journal of Educational Psychology, 94 (3), 465-473.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PegemA Yayıncılık.
  • Çakır, O., Arslan, G. A., & Doğan, M. C. İlkokul Öğretmenlerinin Bitişik Eğik Yazı ve Dik Temel Harflerin Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1539-1550.
  • Duffy, G. G., & Hoffman, J. V. (1999). In pursuit of an illusion: The flawed search for a perfect method. The Reading Teacher, 53(1), 10-16. Güneş, F. (2006). Niçin bitişik eğik yazı. MEB Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 71(1), 17-19.
  • Gülbaş Çatak, Ç. (2008). Yeni ilköğretim 1. sınıf ilkokuma yazma dersi öğretim programı uygulamasına yönelik öğretmen görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Üniversitesi.
  • Karaman, H. & Yılar, R. (2020). İlkokuma yazma öğretiminde bitişik eğik yazıdan dik temel yazıya geçişin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 86-99.
  • MEB (1948). İlkokul programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü (2003), Türkiye’de İlköğretim (Dünü, Bugünü, Yarını), İstanbul: Millî Eğitim Basımevi. International Journal of Languages’ Education and Teaching. 5 (2), s.166-186.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2018). Destek hizmetleri genel müdürlüğü. 81 (2714).
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Nobel Yayıncılık.
  • Özgün, S. (2010). Eski ve yeni ilköğretim programlarında ilk okuma yazma öğretimine ilişkin bir araştırma. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Palavan, Ö. & Gemalmaz, N. (2017). Eğik El Yazısıyla Okuma Yazma Öğrenen Öğrencilerin, Eğik El Yazısına İlişkin Durumları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 589-608.
  • Polat, H. (2017). İlk okuma-yazma öğretiminde kullanılan yöntem ve kaynaklara ilişkin öğretmen görüşleri. İnterntional journal of languages education end teacing, 5(2), 166-186.
  • Poplewell, S.R. & Doty, D.E. (2001). “Classroom Instruction and Reading Comprehension: A Comparison of one Basal Reader Approach and the Fourblocks Framework”. Reading Psychology. 22, 83-94
  • Samancı, S. (2007). Ses temelli cümle yöntemiyle okuma yazma öğretiminde ilköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi
  • Sarıkaya, İ., & Yılar, Ö. (2017). Bitişik eğik yazı yazma süreçlerinin beceri ve görüşler bağlamında incelenmesi: Birinci sınıf öğretmenleri örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 916-938.
  • Sıcak, A., Arslan, A. & Ayan, C.. Sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazıya yönelik tutumlarının incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3 Winter 2016, p. 2009-2024
  • Şad, S.,& Demir, O. (2017). Dik temel yazı ve bitişik eğik yazı biçimlerinin 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 16(62), 801-816.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Eğitim ve Bilim, 37(165).
  • Tok, Ş. (2001). İlkokuma yazma öğretiminde kullanılan yöntemlerin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(26), 257-276.
  • Yıldırım, K. (2007). Yazılı program ve uygulanan program kavramları açısından ses temelli cümle yönteminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 25-46.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Basım). Seçkin Yayıncılık
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Perihan Efe 0000-0002-2776-1702

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Efe, P. (2021). Okuma Yazma Öğretiminde Yazı Tartışması: Dik Mi, Bitişik Mi?. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 188-207.