Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Zümre Öğretmenler Kurulu Kararlarının Uygulanma Düzeyi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı, 83 - 95, 25.04.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğretmenlerinin zümre öğretmenler kurulu toplantılarında aldıkları kararları ve bu kararları ne derece uyguladıklarını belirlemektir. Bu amaçla zümre öğretmenler kurulu toplantı tutanakları incelenmiş ve alınan ortak kararlar belirlenmiştir. Belirlenen ortak kararlara ilişkin yarı-yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuş ve bu kararları uygulayıp uygulamadıklarına dair sınıf öğretmenlerine görüşleri sorulmuştur. Durum çalışmasıyla desenlenen araştırmanın örneklemi Erzurum iline bağlı merkez ilçelerdeki ilkokullarda görev yapan 40 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri içerik analiziyle çözümlenmiştir. Öğretmenlerin eğitim sürecine ilişkin olarak 16 ortak karar aldıkları görülmüştür. Bu kararlardan bir kısmının öğretmenlerin çoğunluğu tarafından uygulandığı, bazılarının yeterli düzeyde uygulanmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin okul ve sınıf ortamında yürütülen çalışmalarla ilgili olarak aldıkları kararları daha fazla uyguladığı; okul dışı etkinliklere ilişkin kararları (gezi- gözlem etkinlikleri vb.) ise daha az uyguladığı belirlenmiştir. Ayrıca tutanaklarda yer alan sık sık veli toplantıları yapma kararının uygulanmadığı; öğrenci merkezli eğitim yapma kararına rağmen sıklıkla öğretmen merkezli yöntem ve etkinliklerden yararlanıldığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ary, D., Jacobs, L. C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to research in education (8th edition). Wardswoth Cengage Learning.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. baskı). Pegem Akademi Yayınları. https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Cohen, L. Manion. L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Ed). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203720967
  • Cropanzano, R., Li, A., & Benson III, L. (2011). Peer justice and teamwork process. Group & Organization Management, 36(5), 567-596. https://doi.org/10.1177/1059601111414561
  • Demir, M. K. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının gözlem gezisi yöntemine bakış açılarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3). https://doi.org/10.17152/gefad.376470
  • Demirtaş, H., & Cömert, M. (2006). Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantılarının Etkililiğinin Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi (Malatya İli Örneği). Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (25).
  • Erlandson, D. A., Harris, E. L., Skipper, B. L., & Allen, S. D. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. Sage.
  • Göksoy, S., & Yenipınar, Ş. (2015). Öğretmenlerin okul zümre öğretmenler kurullarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 45(205), 26-43.
  • İlköğretim Kurumları Yönetmeliği (2014). http://mevzuat.meb.gov.tr (Erişim Tarihi: 17.07.2020).
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer (3th ed.). Longman.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). http://meb.gov.tr (Erişim Tarihi: 17.07.2020).
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Şahin, E., Maden, S., & Gedik, M. (2011). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Erzurum ili örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. https://doi.org/10.17556/erziefd.286784
  • Turan, F. (2009). Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantı Tutanaklarına Göre İlköğretim Matematik Dersinin Planlanmasında Alınan Kararların Analizi. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Ünal, A., Dündar, E., & Şentürk, 2011. Öğretmenler kurulu toplantılarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. 20.UEBK’de sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, H. (2014). İnternet gazeteciliğinde bilgi kirliliği sorunu. Atatürk İletişim Dergisi, (6), 125-138.

Implementation Level of Primary School Teachers’ Group Meeting Decisions

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı, 83 - 95, 25.04.2022

Öz

The study aims to determine the extent to which primary school teachers apply the decisions they make at the group teachers' board meetings. For this purpose, the minutes of the group teachers' board meeting were examined and joint decisions were determined. A semi-structured interview form was prepared for the common decisions and the teachers were asked whether they applied these decisions. The sample of the study designed with the case study, consisted of 40 classroom teachers working in primary schools in Erzurum. Data was analyzed through content analysis. It was seen that the teachers made 16 joint decisions regarding the education process. Some decisions were implemented by most teachers and others were not implemented sufficiently. In addition, the decision to hold frequent parent meetings in the minutes was not implemented. Despite the decision to make student-centered education, teacher-centered methods and activities were frequently used.

Kaynakça

  • Ary, D., Jacobs, L. C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to research in education (8th edition). Wardswoth Cengage Learning.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. baskı). Pegem Akademi Yayınları. https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Cohen, L. Manion. L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Ed). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203720967
  • Cropanzano, R., Li, A., & Benson III, L. (2011). Peer justice and teamwork process. Group & Organization Management, 36(5), 567-596. https://doi.org/10.1177/1059601111414561
  • Demir, M. K. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının gözlem gezisi yöntemine bakış açılarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3). https://doi.org/10.17152/gefad.376470
  • Demirtaş, H., & Cömert, M. (2006). Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantılarının Etkililiğinin Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi (Malatya İli Örneği). Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (25).
  • Erlandson, D. A., Harris, E. L., Skipper, B. L., & Allen, S. D. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. Sage.
  • Göksoy, S., & Yenipınar, Ş. (2015). Öğretmenlerin okul zümre öğretmenler kurullarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 45(205), 26-43.
  • İlköğretim Kurumları Yönetmeliği (2014). http://mevzuat.meb.gov.tr (Erişim Tarihi: 17.07.2020).
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer (3th ed.). Longman.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). http://meb.gov.tr (Erişim Tarihi: 17.07.2020).
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Şahin, E., Maden, S., & Gedik, M. (2011). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Erzurum ili örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. https://doi.org/10.17556/erziefd.286784
  • Turan, F. (2009). Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantı Tutanaklarına Göre İlköğretim Matematik Dersinin Planlanmasında Alınan Kararların Analizi. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Ünal, A., Dündar, E., & Şentürk, 2011. Öğretmenler kurulu toplantılarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. 20.UEBK’de sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, H. (2014). İnternet gazeteciliğinde bilgi kirliliği sorunu. Atatürk İletişim Dergisi, (6), 125-138.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı
Yazarlar

Durmuş Kılıç 0000-0002-1217-1945

Vahit Ağa Yıldız 0000-0002-0493-2361

Erken Görünüm Tarihi 2 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Kılıç, D., & Yıldız, V. A. (2022). İlkokul Zümre Öğretmenler Kurulu Kararlarının Uygulanma Düzeyi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(Özel Sayı), 83-95.