In addition to the production of information, the dizzying speed of its dissemination leaves today's people face to face with the constant anxiety of being left behind. While reading activity, which is still the most functional way of accessing information, maintains its importance, on the other hand, classical reading methods are insufficient to adapt to the speed mentioned above. Many methods continue to be tried to improve reading comprehension speed. One of the methods tried for this purpose in recent years is the "bionic reading" method. The aim of this study is to observe the effect of reading with bionic reading texts on the reading speed of 6th grade secondary school students and to determine the reading comprehension rate of fast reading with this technique. The texts used in the study were converted through the bionic reading website. The data of the study were collected through reading speed measurements and "Reading Comprehension Skill Scale". The measurement tools were prepared by the researcher based on the textbooks. In this study, "Posttest Experimental Model with Control Group" method, one of the quantitative research methods, was used. At the end of the study, it was found that the bionic reading technique accelerated the reading and comprehension of the texts in the education process.
Bilginin üretiminin yanı sıra yayılma hızının baş döndürücü bir hıza ulaşması günümüz insanını sürekli geride kalma kaygısı ile yüz yüze bırakmaktadır. Bilgiye ulaşmanın hâlen daha en işlevsel yolu olan okuma faaliyeti, önemini korurken diğer yandan klasik okuma yöntemleri yukarıda değinilen hıza uyum sağlamada yetersiz kalmaktadır. Anlayarak okuma hızını geliştirmek üzere birçok yöntem denenmeye devam etmektedir. Bu amaca yönelik olarak son yıllarda denenen yöntemlerden biri de “biyonik okuma” yöntemidir. Bu çalışmanın amacı, biyonik okuma metinleri ile gerçekleştirilen okumanın ortaokul 6. sınıf öğrencilerindeki okuma hızına etkisini gözlemlemek ve bu teknikle yapılan hızlı okumanın okuduğunu anlama oranını belirlemektir. Araştırma kapsamında kullanılan metinler biyonik okuma web sitesi üzerinden dönüştürülmüştür. Araştırmanın verileri okuma hızı ölçümleri ve "Okuduğunu Anlama Becerisi Ölçeği" aracılığıyla toplanmıştır. Ölçüm araçları araştırma yapacak kişi tarafından ders kitaplarından yola çıkılarak hazırlanmıştır. Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden "Sontest Kontrol Gruplu Deneysel Model" yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonunda biyonik okuma tekniğinin eğitim sürecindeki metinlerin okunması ve anlamlandırılması süresini hızlandırdığına dair bulgulara ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Giresun University Journal of Faculty of Education)