Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Usability of Bionic Reading Technique in Reading Education

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 58 - 83, 29.06.2024

Öz

In addition to the production of information, the dizzying speed of its dissemination leaves today's people face to face with the constant anxiety of being left behind. While reading activity, which is still the most functional way of accessing information, maintains its importance, on the other hand, classical reading methods are insufficient to adapt to the speed mentioned above. Many methods continue to be tried to improve reading comprehension speed. One of the methods tried for this purpose in recent years is the "bionic reading" method. The aim of this study is to observe the effect of reading with bionic reading texts on the reading speed of 6th grade secondary school students and to determine the reading comprehension rate of fast reading with this technique. The texts used in the study were converted through the bionic reading website. The data of the study were collected through reading speed measurements and "Reading Comprehension Skill Scale". The measurement tools were prepared by the researcher based on the textbooks. In this study, "Posttest Experimental Model with Control Group" method, one of the quantitative research methods, was used. At the end of the study, it was found that the bionic reading technique accelerated the reading and comprehension of the texts in the education process.

Kaynakça

  • Arık, İ. A. (1998). Psikolojide bilimsel yöntem. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Beinert, W. (2020). Regression. Online: https://www.typolexikon.de/regressionen/ (Stand 15.10.22). Erişim Tarihi: 28.04.2024
  • Dağ, N. (2010). Okuma güçlüğünün giderilmesinde 3p metodu ile boşluk tamamlama (cloze) tekniğinin kullanımı üzerine bir çalışma. Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-77.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS: Book plus code for E version of text (Vol. 896). London, UK: SAGE Publications Limited.
  • İlter, B. (2018). Hızlı okuma teknikleri eğitiminin 5. sınıf öğrencilerinin okuma hızlarına ve anlama düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Karaeloğlu, Ö. (2011). Çocuklar için anlayarak hızlı okuma. İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kirchner, M. (2022). Bionic reading: Wie eine typografische methode das web lesbarer machen soll. Online:https://www.heise.de/news/Bionic-Reading-Wie-eine-typografische-Methode-das-Web-lesbarer-machen-soll-7140358.html/ Erişim Tarihi: 28.04.2024.
  • Mergen, S. (2019). Hızlı okuma tekniğinin ikinci sınıf öğrencilerinin okuma hızlarına ve okuduğunu anlama düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı, Antalya.
  • Oçak, S. D. (2007). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişim düzeyleri ile okuma-yazma başarısı arasındaki ilişki (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özen, Y. & Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (15) , 394-422.
  • Parlakyıldız, H. (2014). İlk okuma ve yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tekin, M. A. (2018). Bağlantı kurma stratejisinin okuduğunu anlama üzerindeki etkisi (İlkokul öğrencileri üzerine bir çalışma) (Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • ΤΩΝΗ (Toni), V. (2020). Die förderung des leseverstehens im DaF-unterricht durch das digitale lesesystem “Bionic-Reading”. Eine Untersuchung auf dem A2-Niveau.

Biyonik Okuma Tekniğinin Okuma Eğitiminde Kullanılabilirliği

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 58 - 83, 29.06.2024

Öz

Bilginin üretiminin yanı sıra yayılma hızının baş döndürücü bir hıza ulaşması günümüz insanını sürekli geride kalma kaygısı ile yüz yüze bırakmaktadır. Bilgiye ulaşmanın hâlen daha en işlevsel yolu olan okuma faaliyeti, önemini korurken diğer yandan klasik okuma yöntemleri yukarıda değinilen hıza uyum sağlamada yetersiz kalmaktadır. Anlayarak okuma hızını geliştirmek üzere birçok yöntem denenmeye devam etmektedir. Bu amaca yönelik olarak son yıllarda denenen yöntemlerden biri de “biyonik okuma” yöntemidir. Bu çalışmanın amacı, biyonik okuma metinleri ile gerçekleştirilen okumanın ortaokul 6. sınıf öğrencilerindeki okuma hızına etkisini gözlemlemek ve bu teknikle yapılan hızlı okumanın okuduğunu anlama oranını belirlemektir. Araştırma kapsamında kullanılan metinler biyonik okuma web sitesi üzerinden dönüştürülmüştür. Araştırmanın verileri okuma hızı ölçümleri ve "Okuduğunu Anlama Becerisi Ölçeği" aracılığıyla toplanmıştır. Ölçüm araçları araştırma yapacak kişi tarafından ders kitaplarından yola çıkılarak hazırlanmıştır. Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden "Sontest Kontrol Gruplu Deneysel Model" yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonunda biyonik okuma tekniğinin eğitim sürecindeki metinlerin okunması ve anlamlandırılması süresini hızlandırdığına dair bulgulara ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arık, İ. A. (1998). Psikolojide bilimsel yöntem. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Beinert, W. (2020). Regression. Online: https://www.typolexikon.de/regressionen/ (Stand 15.10.22). Erişim Tarihi: 28.04.2024
  • Dağ, N. (2010). Okuma güçlüğünün giderilmesinde 3p metodu ile boşluk tamamlama (cloze) tekniğinin kullanımı üzerine bir çalışma. Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-77.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS: Book plus code for E version of text (Vol. 896). London, UK: SAGE Publications Limited.
  • İlter, B. (2018). Hızlı okuma teknikleri eğitiminin 5. sınıf öğrencilerinin okuma hızlarına ve anlama düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Karaeloğlu, Ö. (2011). Çocuklar için anlayarak hızlı okuma. İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kirchner, M. (2022). Bionic reading: Wie eine typografische methode das web lesbarer machen soll. Online:https://www.heise.de/news/Bionic-Reading-Wie-eine-typografische-Methode-das-Web-lesbarer-machen-soll-7140358.html/ Erişim Tarihi: 28.04.2024.
  • Mergen, S. (2019). Hızlı okuma tekniğinin ikinci sınıf öğrencilerinin okuma hızlarına ve okuduğunu anlama düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı, Antalya.
  • Oçak, S. D. (2007). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişim düzeyleri ile okuma-yazma başarısı arasındaki ilişki (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özen, Y. & Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (15) , 394-422.
  • Parlakyıldız, H. (2014). İlk okuma ve yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tekin, M. A. (2018). Bağlantı kurma stratejisinin okuduğunu anlama üzerindeki etkisi (İlkokul öğrencileri üzerine bir çalışma) (Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • ΤΩΝΗ (Toni), V. (2020). Die förderung des leseverstehens im DaF-unterricht durch das digitale lesesystem “Bionic-Reading”. Eine Untersuchung auf dem A2-Niveau.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Asuman Kaya 0009-0007-7444-8712

Ülkü Kara 0000-0001-6975-2671

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 3 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, A., & Kara, Ü. (2024). Biyonik Okuma Tekniğinin Okuma Eğitiminde Kullanılabilirliği. Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 58-83.

Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Giresun University Journal of Faculty of Education)