Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 31 MART YEREL SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN “HEPİMİZ AYNI BELEDİYE OTOBÜSÜNDEYİZ”REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 20 - 36, 30.06.2020
https://doi.org/10.46849/guiibd.645794

Öz

İkna ve rızanın kitle
iletişim araçları üzerinden kurulduğu hegemonik düzende siyasiler ve siyasi
partiler, özellikle seçim süreçlerinde siyasal iletişime yoğunlaşmaktadır. Siyasal
iletişimin devreye girdiği siyasi seçim süresinde tercih edilen mitingler,
afişler, broşürler ve cıngıllardan farklı olarak adayların kendilerini ifade
etme ve projelerini seçmen kitleye anlatmaları için seçim reklamları tercih
edilmektedir. Karar alma veya değiştirmede seçim reklamlarının etkisi
azımsanamaz derecededir. Sunuma çıkarılan imaj ve konular, görsel ve işitsel
öğelerin duygusal çekicilik kazandırmasıyla seçim reklamlarında önemli
görülmektedir. Çalışmada da görsel ve işitsel öğelerin sunumlarını ve alt
metinlerini ortaya koymak adına Cumhuriyet Halk Partisi’nin 31 Mart 2019 tarihli
Yerel Seçimler için kullandığı reklam filmi göstergebilimsel yöntem ile analiz
edilmiştir. Reklam filminde sunuma çıkarılan öğelerin taşımış olduğu anlamlar sosyal,
kültürel ve ekonomik yapı unsurları üzerinden incelenmiştir. İncelemeye alınan
reklam filminde sunuma çıkarılan imaj ve konular, görsel ve işitsel öğelerin
duygusal çekicilik kazandırmasıyla izleyiciyi olumlu yönde etkileme hedefindedir.
Türk toplumu için duygusal çekiciliği bulunan sembollerin tercih edildiği
reklam filminde seçmen, güzel bir geleceğe ikna edilmeye çalışılmıştır. Güzel
bir gelecek gibi büyük bir vaadi ise bir dakikadan az sürede anlatmak ve izler
kitleyi ikna etmek reklam filminde kasıtlı olarak kullanılan görsel ve işitsel
sembollerle sağlanmıştır.

Kaynakça

  • Köker, E. (2007), Politikanın İletişimi İletişimin Politikası, İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.Aziz, A. (2003), Siyasal İletişim, Ankara: Nobel Yayınları.Balcı, Ş. (2007), “Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (17): 73–106.Barthes, R. (2014), Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik (Çev. A. Koş, ve Ö. Albayrak, Ed. K. E. Erdur), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Aydın, B.O., ve Süslen, B. (2018), “Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: Chp 2017 Halkoylaması Reklam Filmi Örneği“, DergiPark, 18 (2): 149-164. https://dergipark.org.tr/download/article-file/535224 adresinden alındı, erişim tarihi: 4.04.2019.Saussure, F. (1979), Genel Dilbilim Dersleri, 1 (Çev. B. Vardar), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.Guiraud , P. (1994), Göstergebilim (Çev. M. Yalçın), Ankara: İmge Kitabevi.Ünal, S. (2014), Göstergebilimsel Açıdan Sembolik Tüketim, Ankara: Detay Yayıncılık.Rifat , M. (2009), Göstergebilimin ABC’si, Ankara: Say Yayınları.Günay , V. D., ve Parsa, A.V. (2012), Görsel Göstergebilim İmgenin Anlamlandırılması, İstanbul: Es Yayınları. Uluyağcı, C., ve Ünlü S., Uzoğlu Bayçu S. (ty), “TV Dizilerindeki Mekânlarda Kültürel Yansımaların Göstergebilimsel Çözümlemesi: Canım Ailem”, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi, Eskişehir. http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Canan%20ULUYAG%CC%86CI%20-%20Sezen%20U%CC%88NLU%CC%88%20-%20Sevil%20UZOG%CC%86LU%20BAYC%CC%A7U.pdf adresinden alındı, erişim tarihi: 5.05.2019.Akyüz, S.S., ve Kazaz M. (2015), “Siyasal Reklamcılıkta Göstergelerin Kullanımı Ve Kültürel Kodlar: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan’ın Fors Reklam Filmi Üzerine Bir İnceleme”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2): 206-225. https://dergipark.org.tr/download/article-file/83981 adresinden alındı, erişim tarihi: 6.05.2019.Yaylagül, L. (2010), Kitle İletişim Kuramları-Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara: Dipnot Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Namdar

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2019
Kabul Tarihi 29 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Namdar, S. (2020). SİYASAL REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE ANALİZİ: 31 MART YEREL SEÇİMLERİNDE CUMHURİYET HALK PARTİSİ’NİN “HEPİMİZ AYNI BELEDİYE OTOBÜSÜNDEYİZ”REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ. Giresun Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 20-36. https://doi.org/10.46849/guiibd.645794

Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi