Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 4, 607 - 617, 29.12.2024

Öz

Kaynakça

  • [1] https://sanalmuze.tcmb.gov.tr
  • [2] Hobsbawm, E. 1983. ‘Mass-producing traditions: Europe, 1870–1914’, in E. Hobsbawm and T. Ranger (eds.), The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 263–307
  • [3] Peters, J. D. (1999). Speaking Into The Air: A History of the Idea of Communication. Chicago: University of Chicago Press
  • [4] Pointon, M. (1998). Money and nationalism. in Cubitt, G, (Ed.), Imagining nations. Manchester University Press.
  • [5] Hewitt, V. H., & Keyworth, J. M. (1987). As Good as Gold: 300 Years of British Bank Note Design. Trustees of the British Museum.
  • [6] Penrose, J., & Cumming, C. (2011). Money talks: banknote iconography and symbolic constructions of Scotland. Nations and Nationalism, 17(4), 821-842. https://doi.org/10.1111/j.1469-8129.2011.00514.x
  • [7] Demir, T. (1998). Cumhuriyet Dönemi Paralarında Siyaset ve İdeoloji 1923-1950. M. Sönmez (Der.) 75 Yılda Paranın Serüveni (11-28). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür-Tarih Vakfı Yayınları.
  • [8] Pekşen, A. (2014). Türk lirası Banknotlarının Görselliği Üzerine, https://www.izinsizgosteri.net/asalsayi05/ali.peksen_05.html (Last accessed 15.12.2023)
  • [9] Yılmaz, M. ve Temizkan, M. (2013). Türkiye Cumhuriyeti’nde Tedavüle Sürülen Banknotların Göstergebilimsel Çözümlemesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 86-131.
  • [10] Altun, E. (2019). Banknotlardan Politikayı Okumak: Cumhuriyet Dönemi Banknotlarına Dair Bir Değerlendirme. Eğitim Bilim Toplum, 17 (68), 51-72.
  • [11] Karlı, İ., & Dondurucu, Z. (2022). Erken Cumhuriyet Döneminde Modernleşme ve Ulus Kimliği İnşa Sürecinde Paranın Sembolik Değeri. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 163-177. https://doi.org/10.46442/intjcss.1108181
  • [12] Öksüz, M. (2023). Story of The Printing of The First Banknotes of the Turkish Republic Accordıng to The Daily Cumhuriyet. Turkish Journal of History, 0(81), 63-120. https://doi.org/10.26650/iutd.20238103.
  • [13] İnönü, İ.(1999). Hatıralar , 2. Kitap, Yenigün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık A.Ş., Ankara, 1999, s. 166-168.
  • [14] Ölçer, Cüneyt, (1983) Cumhuriyet Dönemi Türk Kâğıt Paraları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • [15] https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/ali-sami-boyar-1880-1967/?pdf=6233
  • [16] Keş, Y. & Turgut, B.F. (2015). Kültür ve Sanatın Yansıması Para Tasarımı: Osmanlı Son Dönem Kaimeleri ve Cumhuriyet’in İlk Emisyonları. Medeniyet Sanat, İMÜ Sanat ve Tasarım Fakültesi Dergisi, 1(2), 31-47.
  • [17] Erendil, A. T., & Ulusoy, Z. (2002). Reinvention of tradition as an urban image: the case of Ankara Citadel. Environment and Planning B: Planning and Design, 29(5), 655-672.
  • [18] https://www.kulturportali.gov.tr/portal/ankara-kalesi, M.Fatih Demirhan, M.F. (2008) Gravürlerden Fotoğraflara Türkiye, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları,
  • [19] https://yidb.asbu.edu.tr/tr/rektorluk-hizmet-binasi-eski-maliye-vekaleti-binasi
  • [20] https://ankara.ktb.gov.tr/TR-260402/kurtulus-savasi-muzesi-i-tbmm-binasi.html
  • [21] Gök Medrese in Sivas, Sivas İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü https://www.kulturportali.gov.tr.

Architectural Images and Values in Banknote Design: Turkish Republic E1. Emission Group

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 4, 607 - 617, 29.12.2024

Öz

Banknotes are more than just a tool for economic exchange; they also represent the identity and shared ideals of the country they belong to. The elements used in banknote designs are a part of social values rather than aesthetic or visual features. The main design elements are images, color tones, flags, signatures, and various security codes. The designs symbolize the common values shared by societies and also their future goals. From ancient times to the present, banknotes featuring images of architectural structures have been popular. The images used are either pictures or abstractions of architectural structures. Abstractions often have broader meanings and symbolic connotations.
Including the E9 emission group that is still used today, a total of 9 emission groups have been printed since the date of the Republic of Türkiye. The study focuses on the E1 Emission Group, the first banknotes of the Republic. It uses the descriptive analysis method to investigate the architectural, social, and cultural meanings of the architectural images on these banknotes. In addition to the functional and spatial characteristics of the architectural structures, their social, cultural, and historical meanings were evaluated with their periods' political and social atmosphere. The study reveals that banknotes are not only an economic tool but also a reflection of spatial and cultural values. The architectural images used on banknotes in the examined period emphasize common values and ideals and reflect the Republic's ideology and the period's spirit.

Kaynakça

  • [1] https://sanalmuze.tcmb.gov.tr
  • [2] Hobsbawm, E. 1983. ‘Mass-producing traditions: Europe, 1870–1914’, in E. Hobsbawm and T. Ranger (eds.), The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 263–307
  • [3] Peters, J. D. (1999). Speaking Into The Air: A History of the Idea of Communication. Chicago: University of Chicago Press
  • [4] Pointon, M. (1998). Money and nationalism. in Cubitt, G, (Ed.), Imagining nations. Manchester University Press.
  • [5] Hewitt, V. H., & Keyworth, J. M. (1987). As Good as Gold: 300 Years of British Bank Note Design. Trustees of the British Museum.
  • [6] Penrose, J., & Cumming, C. (2011). Money talks: banknote iconography and symbolic constructions of Scotland. Nations and Nationalism, 17(4), 821-842. https://doi.org/10.1111/j.1469-8129.2011.00514.x
  • [7] Demir, T. (1998). Cumhuriyet Dönemi Paralarında Siyaset ve İdeoloji 1923-1950. M. Sönmez (Der.) 75 Yılda Paranın Serüveni (11-28). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür-Tarih Vakfı Yayınları.
  • [8] Pekşen, A. (2014). Türk lirası Banknotlarının Görselliği Üzerine, https://www.izinsizgosteri.net/asalsayi05/ali.peksen_05.html (Last accessed 15.12.2023)
  • [9] Yılmaz, M. ve Temizkan, M. (2013). Türkiye Cumhuriyeti’nde Tedavüle Sürülen Banknotların Göstergebilimsel Çözümlemesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 86-131.
  • [10] Altun, E. (2019). Banknotlardan Politikayı Okumak: Cumhuriyet Dönemi Banknotlarına Dair Bir Değerlendirme. Eğitim Bilim Toplum, 17 (68), 51-72.
  • [11] Karlı, İ., & Dondurucu, Z. (2022). Erken Cumhuriyet Döneminde Modernleşme ve Ulus Kimliği İnşa Sürecinde Paranın Sembolik Değeri. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 163-177. https://doi.org/10.46442/intjcss.1108181
  • [12] Öksüz, M. (2023). Story of The Printing of The First Banknotes of the Turkish Republic Accordıng to The Daily Cumhuriyet. Turkish Journal of History, 0(81), 63-120. https://doi.org/10.26650/iutd.20238103.
  • [13] İnönü, İ.(1999). Hatıralar , 2. Kitap, Yenigün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık A.Ş., Ankara, 1999, s. 166-168.
  • [14] Ölçer, Cüneyt, (1983) Cumhuriyet Dönemi Türk Kâğıt Paraları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • [15] https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/ali-sami-boyar-1880-1967/?pdf=6233
  • [16] Keş, Y. & Turgut, B.F. (2015). Kültür ve Sanatın Yansıması Para Tasarımı: Osmanlı Son Dönem Kaimeleri ve Cumhuriyet’in İlk Emisyonları. Medeniyet Sanat, İMÜ Sanat ve Tasarım Fakültesi Dergisi, 1(2), 31-47.
  • [17] Erendil, A. T., & Ulusoy, Z. (2002). Reinvention of tradition as an urban image: the case of Ankara Citadel. Environment and Planning B: Planning and Design, 29(5), 655-672.
  • [18] https://www.kulturportali.gov.tr/portal/ankara-kalesi, M.Fatih Demirhan, M.F. (2008) Gravürlerden Fotoğraflara Türkiye, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları,
  • [19] https://yidb.asbu.edu.tr/tr/rektorluk-hizmet-binasi-eski-maliye-vekaleti-binasi
  • [20] https://ankara.ktb.gov.tr/TR-260402/kurtulus-savasi-muzesi-i-tbmm-binasi.html
  • [21] Gök Medrese in Sivas, Sivas İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü https://www.kulturportali.gov.tr.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mimari Tasarım
Bölüm Mimarlık
Yazarlar

Elif Süyük Makaklı 0000-0002-5045-927X

Betül Ozar 0000-0003-1245-0044

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2024
Kabul Tarihi 17 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Süyük Makaklı, E., & Ozar, B. (2024). Architectural Images and Values in Banknote Design: Turkish Republic E1. Emission Group. Gazi University Journal of Science Part B: Art Humanities Design and Planning, 12(4), 607-617.