Bu çalışma, Lütfi Ö.'nün mizansenlerinde avluların kadınların yaşam alanı olarak temsilini incelemektedir. Akad’ın Göç Üçlemesi (Göç Üçlemesi)—Gelin, Düğün, Diyet. Akad, Türkiye'de 1950'lerden itibaren önemli bir sorun haline gelen İstanbul'daki iç göçü kadın merkezli anlatılarla toplumsal gerçekçi bir bakış açısıyla ele alıyor. Her filmde avlular, göç ve toplumsal değişim bağlamında kadınlar için hayati yaşam alanları olarak resmediliyor. Filmlerde temsil edilen avluların mimari boyutlarını analiz etmek amacıyla bu çalışma, onların sinematik ve mimari yapılar olarak rollerini yorumlamak amacıyla göstergebilimsel, analitik ve yorumbilimsel yöntemlerden yararlanmaktadır. Makale iki bölümden oluşmaktadır. İlki, Akad'ın film yapımcılığını bağlamsallaştırıyor ve onun göç filmlerine ve gerçekçi mizansenlerine olan ilgisini yönlendiren sosyo-politik etkileri inceliyor. İkincisi avluyu mimari bir ortam olarak inceliyor ve avlunun bir kadın alanı olarak tasvirini kamera açıları, mekansal derinlik, destek kullanımı ve kullanıcı hareketi aracılığıyla analiz ediyor. Akad'ın kamerayı gerçekçi bir mercek olarak kullanması, avluyu hem merkezi bir anlatı hem de mimari unsur olarak çerçeveliyor. Akad, sosyal açıdan gerçekçi bir yaklaşım benimseyerek avluyu, göçün ve toplumsal cinsiyetin gündelik gerçeklerini yansıtan, çeşitli kullanıcılarıyla ama öncelikle kadınlara yönelik bir yaşam alanı olarak tasvir ediyor. Öncelikle kadınlara yönelik bir alan olarak temsil edilen avlu, göç ve toplumsal cinsiyetle ilgili gündelik gerçekleri yansıtıyor. Çalışma, sinema ve mimarlık etkileşimi aracılığıyla, Akad'ın üçlemesindeki avluların nasıl göç, cinsiyet ve modernitenin karmaşıklığını yansıtan dinamik alanlar olarak hizmet ettiğini vurguluyor
sinema ve mimarlık mizansen Lütfi. Ö. Akad Lütfi. Ö. Akad Lütfi. Ö. Akad Lütfi. Ö. Akad göç üçlemesi kadın avlu
This study examines the representation of courtyards as women’s living spaces in the mise-en-scènes of Lütfi Ö. Akad’s Migration Trilogy (Göç Üçlemesi)—Gelin, Düğün, Diyet. Akad adopts a socially realistic perspective to explore internal migration in Istanbul, a significant issue in Turkey from the 1950s onward, through women-centered narratives. Each film portrays courtyards as vital living spaces for women, set within the context of migration and social change. To analyze the architectural dimensions of courtyards represented in the films, the study employs semiotic, analitic and hermeneutic methods to interpret their role as cinematic and architectural constructs. The article consists of two sections. The first contextualizes Akad’s filmmaking, examining the socio-political influences that guided his interest in migration films and his realist mise-en-scènes. The second explores the courtyard as an architectural setting, analyzing its portrayal as a women’s space through camera angles, spatial depth, prop usage, and user movement. Akad’s use of the camera as a realist lens frames the courtyard as both a central narrative and architectural element. By adopting a socially realistic approach, Akad depicts the courtyard as a living space that reflects the everyday realities of migration and gender, with various users, but primarily as a space for women. The courtyard, primarily represented as a space for women, reflects the everyday realities of migration and gender. Through the interplay of cinema and architecture, the study highlights how courtyards in Akad’s trilogy serve as dynamic spaces, reflecting the complexities of migration, gender, and modernity.
cinema and architecture mise-en-scène migration trilogy woman courtyard Lütfi. Ö. Akad Lütfi. Ö. Akad Lütfi. Ö. Akad Lütfi. Ö. Akad
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlık (Diğer) |
Bölüm | Mimarlık |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 4 |