Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde; gömülecek atık
miktarını sınırlayan yasal düzenlemeler, ömrünü tamamlamış ürünlerin geri
kazanımıyla elde edilecek ekonomik ve ekolojik faydalar ve çevreye duyarlı
müşterilerin beklentilerinin artması nedeniyle uygun geri dönüşüm ağlarının
tasarımı önemli bir konu haline gelmiştir. Otomotiv endüstrisi, imalatçıların
sorumluluklarının yönetmeliklerle belirlendiği sektörlerden birisidir.
Türkiye’de, otomobil imalatçıları ömrünü tamamlamış araçları (ÖTA) ücretsiz
geri almak, araç ağırlığının belirli bir yüzdesini geri dönüştürmek ve geri
kazanmakla yükümlüdür. T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 30.12.2009
tarihinde resmi gazetede yayımlanan Ömrünü Tamamlamış Araçların Kontrolü
Hakkında Yönetmelik, ÖTA’ların ağırlığının %85’inin yeniden kullanımı ve geri
kazanımını zorunlu kılarken, bu değer 2020 yılı ve sonrası için %95’e
yükseltilmiştir. Avrupa Birliğinin (AB) ÖTA’ların geri kazanımıyla ilgili
2000/52/EC sayılı yönetmeliğine göre %95 hedefi AB ülkelerinde 2015 yılından
itibaren zorunlu hale getirilmiştir. Bu
çalışma, 2015 yılından itibaren AB'de uygulanan, 2020 yılından itibaren de
ülkemizde uygulanacak olan ÖTA geri kazanım hedeflerinin artmasının ÖTA geri
dönüşüm ağ yapısına olan etkilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Ömrünü tamamlamış araç ağ tasarımı matematiksel model işleme sonrası atık
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3 |