Bu çalışmada tek silindirli, direkt
enjeksiyonlu bir dizel motoru atık zeytinyağından elde edilen biyodizel ve
dizel yakıt karışımları ile çalıştırılmış, yanma, motor performansı ve egzoz
emisyonları üzerindeki etkileri deneysel olarak araştırılmıştır. Deneyler
motorun maksimum tork devri olan 2200 d/d’da, 3.75, 7.5, 11.25, 15 ve 18.75 Nm
motor yüklerinde sabit emme havası giriş sıcaklığında gerçekleştirilmiştir.
Motor yükü arttıkça silindir basıncı ve ısı dağılımı atmıştır. Orta ve yüksek
motor yüklerinde karışım yakıtlardaki biyodizel miktarı arttıkça maksimum
silindir basıncının arttığı görülmüştür. Biyodizelin ısıl değerinin dizele göre
düşük olmasından dolayı tüm motor yüklerinde karışım yakıtlar ile ısıl verim
azalmıştır. Maksimum ısıl verim B10 ve B20 yakıtı ile tam yükte dizele göre
sırasıyla % 7.1 ve %11.7 azalmıştır. Karışım yakıtlardaki biyodizel miktarı
arttıkça CO ve is emisyonları azalmış, NOx emisyonu artmıştır. Tam
yükte B10 ve B20 ile sırasıyla NOx %1.5 ve %7.5 artış göstermiştir. Sonuç olarak dizel motorunda hiçbir değişiklik
yapılmadan dizel-atık zeytinyağı biyodizeli karışımlarının kullanılabileceği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Tasarım ve Teknoloji |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |