Bu çalışmada tek silindirli, dört zamanlı, HCCI-DI
dönüşümü yapılmış bir dizel motorunda, ön karışımlı sıkıştırılmış doğal gaz
(CNG) kullanımının motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkileri
incelenmiştir. Motorun maksimum moment devri olan 2200 d/d’da, tam yük (16 Nm) çalışma
koşullarında yapılan deneylerde, ön karışımlı CNG yakıtı basınç düşürücü ve
hassas gaz akış ölçeri kullanılarak tasarlanan emme manifoduna verilmiştir.
Deneylerde motorun standart dizel çalışma koşullarında verdiği moment % 0 – 90
aralığında % 10 aralıklarla azaltılarak, aynı moment değeri emme manifolduna
verilen CNG yakıtı ile tamamlanmıştır. % 0 – 90 tork değişim oranında yapılan
deneylerde, özgül yakıt tüketimi, termik verim, karbonmonoksit (CO),
hidrokarbon (HC), azotoksit (NOx) ve is emisyonlarının değişimleri
incelenmiştir. Saf motorin yakıtı (M100) ile yapılan deneylere kıyasla % 90
tork değişim oranında (M10C90) özgül yakıt tüketimi %17,19, CO %93,67 ve is
%97,95 oranında azalmıştır. Bununla birlikte termik verim %10,02, HC %50 ve NOx
%186 oranında artış göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Tasarım ve Teknoloji |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |