Elektrikli araçların (EA) sayısı arttıkça, EA’ların şarj yükünün güç dağıtım şebekelerine ilave yük bindireceği ve sorunlar yaşanabileceği güncel tartışılan bir konudur. EA’ların şarj maliyetini şebekenin yükünün düşük olduğu saatlere kaydırmaya yönelik akıllı mekanizmalar bir çözüm olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmada, EA’ların şebekeye entegrasyonu sonrası bu tür ihtiyaçlar ve çözümler analiz edilmiştir. Bu amaçla, 2030 yılında Türkiye’de sayıları önemli ölçüde artması beklenen EA’ların şebekeye etkilerine yönelik olarak, pilot bir dağıtım şebekesinde, senaryo bazlı simülasyonlar gerçekleştirilmiştir. EA’ların pilot dağıtım şebekesi üzerindeki etkilerini değerlendirmek için, ilk önce hedef yıl olan 2030 için bir referans şebeke modeli (EA şarj yükü olmayan) geliştirilmiştir. Daha sonra, farklı teknolojilerdeki (yavaş ve hızlı şarj) EA şarj noktaları, yoğunlukla evlerde şarj ve yoğunlukla işyerlerinde ve kamusal alanlarda şarj senaryoları için ayrı ayrı olmak üzere, bu referans şebeke modeline ilave edilmiştir. Rastgele değişkenler olan EA’ların şarj istasyonlarına varış zamanı ve varış zamanında şarj durumu (SOC) stokastik yaklaşımlar ile modellenmiştir. EA’ların şebekeye entegrasyonunun etkileri, ekipmanların (transformatör ve hatlar) yıllık doluluk oranı (%), aşırı yüklenme (%) ve aşırı gerilim düşümü (%) açılarından incelenmiştir.
TÜBİTAK TEYDEB
9180003
Bu çalışma “TÜBİTAK TEYDEB 1509 - Uluslararası Sanayi Ar-Ge Projeleri” programı altında 9180003 proje numarası ile desteklenmiştir.
9180003
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Tasarım ve Teknoloji |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 9180003 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2021 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1 |