Kurşun asit akülerde çevrim ömrü ızgara kalınlığı, ızgara malzemesi, plaka hamur kimyasalı gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak değişmektedir. Bu faktörlerin akü performansına olan etkileri önemli bir araştırma konusudur. Bu çalışmada plaka yapısında sülyen ve/veya kostikli asit kullanımının, tanecik yapısının, plaka kalınlığının, ızgara yapısında kullanılan antimuanın ve kalsiyumun etkileri açıklanmaya çalışılmıştır. Birçok değişkenin etkisinin incelendiği bu makalede çok ölçütlü karar verme yöntemi olan MOORA yöntemi kullanılarak kurşun asit akü bileşenlerinde yapılacak değişikliklerle akü performansının iyileştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma sonuçları daha yüksek oranlı 4BS tanecikli iç yapıya sahip plakaların 3BS tanecik yoğunluklu iç yapıya sahip plakalara kıyasla akü performansında artış sağladığını göstermiştir. Ayrıca ızgara yapısında katkı maddesi olarak Kalsiyum (Ca) yerine Antimuan (Sb) kullanımının kurşun asit akülerin iç direncinde düşüşe sebep olduğu ve bu sayede çevrim ömrünün artmasını sağladığı belirlenmiştir. Çalışma sonunda en iyi performans değerlerini veren kombinasyonun iç yapı analizleri yapılmış ve geleneksel kurşun asit akülerle kıyaslanmış, iç yapıda yapılacak değişiklikler ile akü iç direncinin azaltılabileceği ortaya konulmuştur. En iyilenen gruba ait SEM analizlerinde 3BS faz içeriğinin ağırlıkça %53 olduğu ve bazik sülfat taneciklerine ait boyut dağılımının 0,6 µm ile 2,27 µm aralığında bulunduğu tespit edilmiştir. Başlangıç grubuna ve en iyi sonuçları veren gruba ait çevrim test sonuçlarına göre 105 Ah değerinde %11,3, 150 Ah değerinde %12,3 ve 180 Ah değerinde %5,4 oranında bir iyileştirme elde edilmiştir.
Günümüzde birçok akü çeşidi arasından en yaygın kullanılanı kurşun-asit akülerdir. Kurşun-asit akülerin önceden belirli olan DoD seviyesinde önce deşarj ardından şarj edilmesine çevrim adı verilir. Akü Ah olarak ifade edilen kapasitesini %80 seviyesinde koruyarak kaç kez defa şarj veya deşarj çevrimine girebiliyorsa bu sonuç akünün çevrim ömrü çevrim sayısına eşit olur. Çevrim ömrü, ızgara kalınlığına, ızgara malzemesine, plaka hamur kimyasalına, akü sıcaklığına bağlıdır. Kapasite ise, plakaların yüzey alanlarına, iç dirence, plaka sayılarına ve kullanılan seperatörlerin geçirgenliklerine bağlıdır. Bu çalışmada akünün bileşenlerinin seviyelerini değiştirerek akü performansının iyileştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla bir çok ölçütlü karar verme yöntemi olan MOORA yöntemi kullanılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliğinde Optimizasyon Teknikleri |
Bölüm | Tasarım ve Teknoloji |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 4 |