Hot pursuit authority is an authority accepted in international law, the scope of which is determined primarily by the 1958 Convention on the High Seas and the 1982 United Nations Convention on the Law of the Sea, which enables coastal states to pursue violations of their national regulations beyond their maritime sovereignty areas. It is an exception to the principles of freedom of the high seas and the exclusive jurisdiction of the flag state. The authority, which emerged primarily as a rule of international customary law in the past, became the subject of international positive law regulations in the 20th century. In the event that a foreign-flagged ship escapes to the high seas after acting contrary to the national regulations of that state, the coastal state is granted the authority to follow, stop and capture the escaped ship until it enters the territorial waters of another state. The use of this authority is subject to certain conditions, and failure to comply with these conditions may result in liability for the state that carries out the follow-up. The Turkish Customs Administration is also competent to use this authority within the framework of national and international law. There are also similar international examples in terms of customs controls. Drawing the framework for the use of this authority concretely and improving the existing capacity in personal and technical dimensions will provide significant deterrence in terms of customs controls.
Sıcak takip yetkisi, kapsamı esas olarak 1958 tarihli Açık Denizler Sözleşmesi ve 1982 tarihli Birleşmiş Devletler Deniz Hukuku Sözleşmesi ile belirlenen, uluslararası hukukta kabul gören ve kıyı devletinin ulusal düzenlemelerine yönelik ihlalleri deniz egemenlik sahalarının ötesinde de takip etmesini sağlayan bir yetki olup, açık denizlerin serbestliği ve bayrak devletinin münhasır yargı yetkisi ilkelerinin istisnası niteliğindedir. Geçmişte öncelikle bir uluslararası örf adet hukuku kuralı olarak ortaya çıkan yetki, 20’nci yüzyılda uluslararası pozitif hukuk düzenlemelerine konu olmuştur. Kıyı devletine, yabancı bayraklı bir geminin o devletin ulusal düzenlemelerine aykırı hareket ettikten sonra açık denizlere doğru kaçması halinde, kaçan gemiyi başka bir devletin kara sularına girene dek takip etme, durdurma ve yakalama yetkisi tanınmaktadır. Söz konusu yetkinin kullanımı belirli şartlara tabi tutulmuş olup, bu şartlara uyulmaması halinde takibi icra eden devlet açısından sorumluluk doğması mümkündür. Türk Gümrük İdaresi de söz konusu yetkiyi kullanmak açısından ulusal ve uluslararası hukuk kuralları çerçevesinde muktedirdir. Gümrük kontrolleri açısından benzer uluslararası örnekler de mevcuttur. Bu yetkinin kullanım çerçevesinin somut bir şekilde çizilmesi, mevcut kapasitenin beşerî ve teknik boyutta iyileştirilmesi gümrük kontrolleri açısından önemli bir caydırıcılık sağlayabilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ticaret Hukuku (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 9 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 38 |
Dergimiz ULAKBİM tarafından izlenmekte, ASOSINDEX ve SOBİAD tarafından taranmaktadır.