Bu çalışmanın amacı, Türkçe eğitiminde
öğrencilerin dinlediğini anlama yeterliklerinin yazılı sınavlarla ölçülüp
değerlendirilebileceğinin farkındalığını kazandırmaktır. Bu amaçla örnek bir
çalışma üzerinden değerlendirme sürecinin akışı ve ölçme aracında yer
verilebilecek değerlendirme sorularına yer verilerek gerekli açıklamalarda
bulunulmuştur. Uygulamaya model olması açısından yazılı sınavlarda uygulanagelen
öğrencilerin okuduğunu anlama becerisini değerlendirmek üzere kullanılan metin
ve metin altı sorulara benzer şekilde yazılı formatında ses dosyası olarak
hazırlanmış dinleme metni ve dinlenilen metinle ilgili yazılı sınav kâğıdında
yer verilen metin altı soruları hazırlanmıştır. Öğrenme süreçlerindeki sistemli
eğitim etkinlikleriyle geliştirilmeye çalışılan dinleme becerisi ve dinlediğini
anlayabilme yeterliği yine sistemli uygulamalarla ölçülüp değerlendirilmesi
gerekir. Ancak ne yazık ki öğrencilerin dinleme ve dinlediğini anlama
yeterliklerinin geliştirilmesine ve değerlendirilmesine gereken önemin verilmediği
bilinen bir durumdur. Yapılandırmacı yaklaşım felsefesine uygun eğitim
programlarının uygulanmaya konulmasından sonra öğrencilerin dinleme becerisinin
gelişim durumunun belirlenmesinde kısmen de olsa süreç değerlendirme yaklaşımıyla
hareket ederek dereceli puanlama anahtarlarıyla değerlendirme yapan eğitimciler
bulunmaktadır. Ne var ki bu uygulama biçimi yaygınlık kazanmaması, nesnel
davranmama gibi durumlardan dolayı tam anlamıyla amaca hizmet edememekte ve
tamamlayıcı işlevini yerine getirememektedir. Bu çalışmada öğrencilerin
dinlediğini anlama yeterliklerinin dereceli puanlama anahtarı kullanılarak
süreç değerlendirme yaklaşımıyla değerlendirilmesi yanında tıpkı öğrencilerin
okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesi gibi yazılı sınavlar
aracılığıyla ölçülüp değerlendirilebileceği uygulama örneğiyle gösterilmeye
çalışılmıştır.
Türkçe eğitimi dinleme becerisi anlama yeterliği ölçme ve değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 1 |