It is
inconvertible fact that the sport, which exists in almost every area and every
moment in our life; has physical, spiritual and mental benefits for mankind.
Based on this idea, the aim of this research is to examine of the relationship
between attitudes the students of vocational school of social sciences towards
sports and the satisfaction with life. The sample of this study was comprised
of from 120 female and 153 male (N=199).
“Sport-Oriented Attitude Scale” and “The Satisfaction with Life” scales
were used as a data collection tools. In the analysis of the data; descriptive
statistics, t-test for independent two groups, one-way ANOVA were used and
Tukey multiple comparison test was used for determine significance level. In
addition, a correlation analysis was performed to determine the relationship
between “Sport-Oriented Attitude Scale” and “The Satisfaction with Life”
scales. As a result of the analysis, it was determined that the satisfaction
with life of the students is in the middle level and the attitudes towards
sport was found high level. While there was a significant difference between
male and female students at the attitude towards sport, there was no difference
in the point of life satisfaction. Also, there was a low significant positive
correlation between sport attitude and life satisfaction.
The satisfaction with life sport-oriented attitude social sciences student.
Hayatımızın hemen hemen her alanında ve anında var olan
sporun, insanoğlu için fiziksel, ruhsal ve zihinsel faydalarının olduğu
yadsınamaz bir gerçektir. Bu düşünceden hareketle çalışmanın amacı, sosyal
bilimler meslek yüksekokulu öğrencilerinin spora yönelik tutumları ile yaşam
doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmaya, 120’si
kadın ve 79’u erkek olmak üzere toplam 199 öğrenci katılmıştır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak; spora yönelik tutum ile yaşam doyum ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistik, bağımsız iki grup
için t-testi, tek yönlü varyans analizi Anova, çıkan anlamlılığı tespit etmek
için Tukey çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Ayrıca, yaşam doyum ile
spora yönelik tutum arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise korelasyon analizi
gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda, öğrencilerin yaşam doyumlarının orta
seviyede, spora yönelik tutumlarının ise yüksek düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Spora yönelik tutum noktasında
kadın ve erkek öğrenciler arasında anlamlılık görülmekteyken, yaşam doyumu
noktasında herhangi bir farklılığa rastlanılmamıştır. Ayrıca, spora yönelik
tutum ile yaşam doyumu arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişki
tespit edilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 3 |