Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Developmental Study to Determine the Levels of Understanding the Properties of Microorganisms

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 3, 570 - 584, 23.10.2019

Öz

The aim of this study was to determine the level of
understanding of microorganisms and to determine the current misconceptions of
elementary school, middle school, high school and university students. The
sample of the research; In Bayburt province, a randomly selected primary school
(n = 30), a secondary school (n = 30), a high school (n = 30) and Bayburt
University final year students (n = 30) are the students. In the research,
developmental research method (latitude) was used. The data were collected by
the Conceptual Understanding Test and semi-structured interview developed by
the researchers. With the Conceptual Understanding Test, students' knowledge
levels and misconceptions related to the characteristics of microorganisms were
determined. In addition, semi-structured interview was used to learn the
students' feelings and thoughts about this concept. Findings from the tests and
interviews show that the understandings related to the characteristics of
microorganisms are in different categories. In fact, misconceptions were
encountered in all levels of learning related to the properties of
microorganisms.

Kaynakça

  • Eser, H., Çetin, G., Özarslan, M. ve Işık, E. (2015). Biyoloji öğretmen adaylarının mikroplara ilişkin görüşlerinin çizme-yazma tekniğine göre incelenmesi. Uluslararası Eğitim, Bilim ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 17-25. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/201883 adresinden alınmıştır.
  • Gürbüz, F. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin “ısı ve sıcaklık” konusundaki kavram yanılgılarının düzeltilmesinde kavramsal değişim metinlerinin etkisinin araştırılması (Yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Karadon, H. D. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin mikroorganizmalar hakkındaki temel bilgi ve görüşlerinin araştırılması ve hijyen eğitimi sürecindeki önemi (Yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Kurt, H. (2013). Biyoloji öğretmen adaylarının “bağışıklık” konusundaki bilişsel yapıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 242-264. http://www.zgefdergi.com/Makaleler/461617516_21_15_KURT.pdf adresinden alınmıştır.
  • Temizyürek, K. (2003). Fen öğretimi ve uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Töman, U. (2011). Enerji ve enerji ile ilgili kavramların farklı öğrenim seviyelerinde öğrenilme durumunun araştırılması (Yüksek lisans tezi). KTÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Töman, U., Odabaşı-Çimer, S., Gürbüz, F. ve Ergen, Y. (2014). Mikroorganizma kavramının farklı öğrenim seviyelerinde öğrenilme durumunun araştırılması. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(5), 18-29. http://dergipark.gov.tr/ejedus/issue/15934/167553 adresinden alınmıştır.
  • URL-1: http://www.mikrobiyoloji.org/TR/Genel/BelgeGoster.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2EFFB892C7D158D51C9, 27 Temmuz 2018.
  • URL-2: https://www.bilgiustam.com/mikroorganizma-nedir/, 27 Temmuz 2018.
  • Uzunkaya, A. (2007). “Kavram yanılgısı ve çoklu zeka alanlarının ilişkilendirilmesine dayalı bir öğretimin kavram yanılgılarının giderilmesindeki etkisinin incelenmesi”“Mikroorganizmalar?...”(Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.

Mikroorganizmaların Özelliklerini Anlama Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Gelişimsel Bir Çalışma

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 3, 570 - 584, 23.10.2019

Öz



Bu araştırma; ilkokul, ortaokul, lise
ve üniversite son sınıf seviyelerinde öğrenim gören öğrencilerin
mikroorganizmaların özelliklerini anlama düzeyleri ve mevcut kavram
yanılgılarının belirlemesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini;
Bayburt ilinde bulunan, rastgele seçilmiş bir ilkokul (n=30), bir ortaokul
(n=30), bir lise (n=30) ve Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıf
öğrencileri (n=30) oluşturmaktadır. Araştırmada, gelişimci araştırma yöntemi
(enlemsel) kullanılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen
Kavramsal Anlama Testi (KAT) ve yarı yapılandırılmış mülakat ile toplanmıştır.
Kavramsal Anlama Testi ile öğrencilerin mikroorganizmaların özellikleriyle
alakalı bilgi düzeyleri ve kavram yanılgıları tespit edilmiştir. Bunun yanında
öğrencilerin bu kavrama yönelik duygu ve düşüncelerini öğrenebilmek için yarı
yapılandırılmış mülakattan yararlanılmıştır. Test ve mülakatlardan elde edilen
bulgular, mikroorganizmaların özellikleriyle alakalı olan anlamaların farklı
kategorilerde yer aldığını göstermiştir. Hatta mikroorganizmaların
özellikleriyle alakalı bütün öğrenim seviyelerinde kavram yanılgıları ile
karşılaşılmıştır.    



Kaynakça

  • Eser, H., Çetin, G., Özarslan, M. ve Işık, E. (2015). Biyoloji öğretmen adaylarının mikroplara ilişkin görüşlerinin çizme-yazma tekniğine göre incelenmesi. Uluslararası Eğitim, Bilim ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 17-25. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/201883 adresinden alınmıştır.
  • Gürbüz, F. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin “ısı ve sıcaklık” konusundaki kavram yanılgılarının düzeltilmesinde kavramsal değişim metinlerinin etkisinin araştırılması (Yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Karadon, H. D. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin mikroorganizmalar hakkındaki temel bilgi ve görüşlerinin araştırılması ve hijyen eğitimi sürecindeki önemi (Yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Kurt, H. (2013). Biyoloji öğretmen adaylarının “bağışıklık” konusundaki bilişsel yapıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 242-264. http://www.zgefdergi.com/Makaleler/461617516_21_15_KURT.pdf adresinden alınmıştır.
  • Temizyürek, K. (2003). Fen öğretimi ve uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Töman, U. (2011). Enerji ve enerji ile ilgili kavramların farklı öğrenim seviyelerinde öğrenilme durumunun araştırılması (Yüksek lisans tezi). KTÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Töman, U., Odabaşı-Çimer, S., Gürbüz, F. ve Ergen, Y. (2014). Mikroorganizma kavramının farklı öğrenim seviyelerinde öğrenilme durumunun araştırılması. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(5), 18-29. http://dergipark.gov.tr/ejedus/issue/15934/167553 adresinden alınmıştır.
  • URL-1: http://www.mikrobiyoloji.org/TR/Genel/BelgeGoster.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2EFFB892C7D158D51C9, 27 Temmuz 2018.
  • URL-2: https://www.bilgiustam.com/mikroorganizma-nedir/, 27 Temmuz 2018.
  • Uzunkaya, A. (2007). “Kavram yanılgısı ve çoklu zeka alanlarının ilişkilendirilmesine dayalı bir öğretimin kavram yanılgılarının giderilmesindeki etkisinin incelenmesi”“Mikroorganizmalar?...”(Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ufuk Töman

Ezelnur Çeker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Töman, U., & Çeker, E. (2019). Mikroorganizmaların Özelliklerini Anlama Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Gelişimsel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 570-584.