Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Looking at the Concept of Gender in Animated Films: Examples of Ice Age, Shrek and Winx Club: The Secret of the Lost Kingdom

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 1, 58 - 69, 02.03.2020

Öz

The gender of individuals is decisive in their participation in social life. The pros and cons of having gender have been at the center of the lives of people living together in every period of history. Individuals fit into certain patterns with their sexual identities and the perspectives of societies in which they live. Perceptions and attitudes of other people and societies towards gender have always been influential factors in maintaining social order. The formation of gender perception takes place at every stage of human relations and the ideology of these perceptions and attitudes is rebuilt in the monopoly of the dominant classes. Social norms and values both transform and become a part of the perception of gender. Media and presentations are among the most effective tools in the production of dominant identities. The dominant ideological apparatuses, which hold the media, produce messages that define not only biological but also sociological judgments about male and female identities. The film is one of the strong areas of media ecology that validates the dominant ideology in a society. It did not take long to understand the effect of modern cinema on societies. At this point, animated films, which are a relatively new field other than classical cinema production, produce messages that appeal to both children and adults. In this study, the animation films Ice Age-I, Shrek-I and Winx Club: The Secret of the Lost Kingdom were subjected to a qualitative analysis based on the idea that animated films also contain messages that reproduce gender perception.

Kaynakça

  • Berns, N. (2004). Framing the victim: domestic violence. Media and Social Problems. New York: Aldine De Gruyter.
  • Bora, A. (2012). Toplumsal cinsiyete dayalı ayrımcılık. Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar. (Der: K. Çayır ve M. Ayan Ceyhan) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Butler, J. (2004). Undoing gender. New York: Routledge.
  • Camacho, M. (2006). Television and aerobic sport: Empowerment and patriarchy in denise austin’s daily workouts. Sport, rhetoric, and gender, (Ed. Linda K. Fuller), (pp. 145-157). New York: Palgrave Macmillan.
  • Can, A. (1996). Çocuk ve çizgi film. Konya: Öz Eğitim.
  • Cankoçak, R, (2016). Tek cinsiyetçi toplum modeli ve kadının üç boyutlu yalnızlığı. Cinsiyeti yazmak. (Ed. Z. Direk). 215-236. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Cohen, S. (2002). Folk devils and moral panics. London: Routledge.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal cinsiyet: Sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Sistem.
  • Gauntlett, D. (2003). Media, gender and identity: An introduction. New York: Routledge.
  • Gillam, K., & Wooden, S. R. (2008). Post-princess models of gender: The new man in Disney/Pixar. Journal of popular film and television, 36(1), 2-8. Güler, D. (1989). Çocuk, televizyon ve çizgi film. Kurgu Dergisi. (5). Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi.
  • Humm, M. (1997). Feminism and film, Edinburgh: Edinburgh University.
  • Jewkes, Y. (2004). Media and crime. London: Sage.
  • Kellner, Fox E. (2007). Toplumsal cinsiyet ve bilim, İstanbul: Metis Bilim.
  • Kılcı, Ş. (2009). Tüketim toplumunun bir formu olarak çizgi filmlerde çocukluk ve toplumsal cinsiyet temsilleri: Barbie, Bratz ve Winx Club. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Marshall, E. ve Şensoy, Ö. (2009). The same old hocus-pocus: pedagogies of gender and sexuality in Shrek-I 2. Discourse: studies in the cultural politics of education. Vol. 30, (2), 151-164. Routhledge.
  • Özön, N. (1981). Sinema ve televizyon terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu. Uluyağcı, C. (2003). Shrek üzerine bir inceleme: Kurtarıcı ve aşık olmak kavramlarının yeniden sunumu. Kurgu Dergisi. (20). Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi.
  • -http://www.sinemalar.com/film/987/Buz-Devri/

Toplumsal Cinsiyet Kavramına Animasyon Filmleriyle Bakmak: Buz Devri, Shrek ve Winx Club: Kayıp Krallığın Sırrı Örnekleri

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 1, 58 - 69, 02.03.2020

Öz

Bireylerin cinsiyeti sosyal yaşamlarına katılımlarında belirleyici olmaktadır. Cinsiyetli olmanın artıları ve eksileri tarihin her döneminde bir arada yaşayan insanların yaşamlarının merkezinde olmuştur. Kişiler sahip oldukları cinsel kimlikleri ve içinde yaşadıkları toplumların bu kimliklere olan bakış açısı ile belirli kalıplara sığmış ve sığdırılmıştır. Başka kişi ve toplumların cinsiyete yönelik algı ve tutumları toplumsal düzenin sağlanmasında her zaman etkili unsurlar olmuştur. Toplumsal cinsiyet algısının oluşması insan ilişkilerinin her aşamasında gerçekleşmekte ve bu algı ve tutumlara yönelik ideoloji hâkim sınıfların tekelinde yeniden inşa edilmektedir. Toplumsal norm ve değerler toplumsal cinsiyet algısını hem dönüştürmekte hem de bir parçası haline gelmektedir. Hâkim kimliklerin üretilmesi sürecinde en etkili araçların başında ise medyanın sunumları gelmektedir. Medya araçlarını elinde bulunduran hâkim ideolojik aygıtlar kadın ve erkek kimliklerine ilişkin salt biyolojik değil, sosyolojik yargıları da belirleyecek mesajlar üretmektedir. Film, bir toplumda hâkim ideolojiyi geçerli kılan medya ekolojisinin güçlü alanlarından biridir. Modern dönemde sinemanın toplumlar üzerindeki etkisinin anlaşılması uzun sürmemiştir. Bu noktada klasik sinema üretimlerinin dışında animasyon filmler de hem çocuklara hem de yetişkinlere hitap eden mesajlar üretmektedir. Bu çalışmada animasyon filmlerin de toplumsal cinsiyet algısını yeniden üreten mesajlar içerdikleri düşüncesinden hareketle Buz Devri-I (Ice Age-I), Shrek-I ve Winx Club: Kayıp Krallığın Sırrı adlı animasyon filmleri nitel bir analize tabi tutulmuştur. İncelemede Shrek dışındaki animasyon filmlerin hâkim ve standart toplumsal cinsiyet rollerini yeniden ürettiği, erkeği egemen ve lider olarak gösterirken kadın ve çocukları daha geri planda ve pasif-edilgen şekillerde temsil ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Animasyon filmlerin diğer medya ürünleri ile benzer mesajlar üretip üretmediği toplumsal cinsiyet analizi ile anlaşılmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Berns, N. (2004). Framing the victim: domestic violence. Media and Social Problems. New York: Aldine De Gruyter.
  • Bora, A. (2012). Toplumsal cinsiyete dayalı ayrımcılık. Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar. (Der: K. Çayır ve M. Ayan Ceyhan) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Butler, J. (2004). Undoing gender. New York: Routledge.
  • Camacho, M. (2006). Television and aerobic sport: Empowerment and patriarchy in denise austin’s daily workouts. Sport, rhetoric, and gender, (Ed. Linda K. Fuller), (pp. 145-157). New York: Palgrave Macmillan.
  • Can, A. (1996). Çocuk ve çizgi film. Konya: Öz Eğitim.
  • Cankoçak, R, (2016). Tek cinsiyetçi toplum modeli ve kadının üç boyutlu yalnızlığı. Cinsiyeti yazmak. (Ed. Z. Direk). 215-236. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Cohen, S. (2002). Folk devils and moral panics. London: Routledge.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal cinsiyet: Sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Sistem.
  • Gauntlett, D. (2003). Media, gender and identity: An introduction. New York: Routledge.
  • Gillam, K., & Wooden, S. R. (2008). Post-princess models of gender: The new man in Disney/Pixar. Journal of popular film and television, 36(1), 2-8. Güler, D. (1989). Çocuk, televizyon ve çizgi film. Kurgu Dergisi. (5). Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi.
  • Humm, M. (1997). Feminism and film, Edinburgh: Edinburgh University.
  • Jewkes, Y. (2004). Media and crime. London: Sage.
  • Kellner, Fox E. (2007). Toplumsal cinsiyet ve bilim, İstanbul: Metis Bilim.
  • Kılcı, Ş. (2009). Tüketim toplumunun bir formu olarak çizgi filmlerde çocukluk ve toplumsal cinsiyet temsilleri: Barbie, Bratz ve Winx Club. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Marshall, E. ve Şensoy, Ö. (2009). The same old hocus-pocus: pedagogies of gender and sexuality in Shrek-I 2. Discourse: studies in the cultural politics of education. Vol. 30, (2), 151-164. Routhledge.
  • Özön, N. (1981). Sinema ve televizyon terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu. Uluyağcı, C. (2003). Shrek üzerine bir inceleme: Kurtarıcı ve aşık olmak kavramlarının yeniden sunumu. Kurgu Dergisi. (20). Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi.
  • -http://www.sinemalar.com/film/987/Buz-Devri/
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlker Zor Bu kişi benim 0000-0002-6468-8487

Serkan Bulut 0000-0001-8252-5262

Yayımlanma Tarihi 2 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Zor, İ., & Bulut, S. (2020). Toplumsal Cinsiyet Kavramına Animasyon Filmleriyle Bakmak: Buz Devri, Shrek ve Winx Club: Kayıp Krallığın Sırrı Örnekleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 58-69. https://doi.org/10.36362/gumus.625762