Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship between Pre-Service Teachers' Technology Competencies and Technology Perspectives

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 301 - 311, 26.06.2020

Öz

In the study; teacher candidates' perspectives on technology and their ability to use technology were tried to be determined. Work; In the 2018-2019 academic year, 339 participants from the Faculty of Education of a public university participated. Scales developed by Kısa (2002) and Bayraktar (2015) were used to measure students' perceptions of technology and to measure their ability to use technology for educational purposes. As a result of the analysis; Although the attitudes of the participants towards technology were positive, they did not consider themselves sufficient in terms of using technology for educational purposes. In addition, it was determined that technology perspective differed according to gender and class variable and technology usage skills differed according to the department they studied. In addition, it is seen that there is a positive relationship between technology perspectives and technology usage skills, and the technology use skills of prospective teachers who have a positive technology perspective increase in the right direction.

Kaynakça

  • Alpar, D., Batdal, G. & Avcı, Y. (2007). Öğrenci Merkezli Eğitimde Eğitim Teknolojileri Uygulamaları. Banan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(1), ss. 19-31.
  • Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ. & Çalık Uzun, S. (2011). İlköğretim Matematik Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojilerine Bakışlarının Karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. 1(1), ss. 65-83.
  • Başarıcı, R., Ural, A., (2009). Bilgisayar Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Tutumları, International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), ss.165 176.
  • Bayraktar, R. (2015). Öğretmenlerin Eğitim Teknolojileri Kullanım Düzeylerinin Belirlenmesi: Ölçek Geliştirme Çalışması, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bekiroğulları, Z., Paralık, C., & Hüseyin, G. (2007). A Comparative Study of Teacher Candidates Attitudes Towards Computing and IT in North Cyprus. Online Submission.
  • Beşoluk, Ş., Kurbanoğlu, N. İ. & Önder, İ. (2010). Educational Technology Usage of Pre Service and In-Service Science and Technology Teachers. Elementary Education Online. 9(1), ss. 389-395.
  • Bozkuş, K. & Karacabey, M. F. (2019). FATİH Projesi ile Eğitimde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımı: Ne Kadar Yol Alındı? Journal of Education for Life. 33(1), ss. 17-32.
  • Bozpolat, E. & Arslan, A. (2018). Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersine İlişkin Görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 9(3), ss. 60-84.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayınları. Ankara.
  • Can, Ş. (2010). Attitudes of Pre-Service Teachers from the Department of Elementary Education towards the Effects of Materials Use on Learning. Turkish Online Journal of Educational Technology. 9(2), ss. 46-54.
  • Cüre, F. & Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Uygulama Başarıları ve BİT’e Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 34, ss. 41-53.
  • Çalış Duman, M. & Aksoğan, M. (2018). Sosyal Medya ve Akademik Başarı: İnönü Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması. Social Science Studies Journal. 4(18), ss. 1624-1638.
  • Dargut, T. & Çelik, G. (2014). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum ve Düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2 (2), ss. 28-41.
  • Demirli, C. & Aksoğan, M. (2012). The Effect of Blended Learning on the Persistence of Academic Performance for Computer Education. The Journal of Instructional Technologies &Teacher Education. 1(1), ss. 111-122.
  • Erbil, D.G. & Kocabaş, A. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımı, Tersine Çevrilmiş Sınıf ve İşbirlikli Öğrenme Hakkındaki Görüşleri. Elementary Education Online. 18(1), ss. 31-51.
  • Ersoy, Y. (1996). Hizmetiçi Eğitim ve Yetiştirme Kursunu Geliştirme: Amaçlar ve Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12, ss. 151-160.
  • Ertürk, H. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanma Yeterliliklerinin Verimliliğe Etkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fisher, M. M. (1997). The Voice of Experience: Inservice Teacher Technology Competency Recommendations for Preservice Teacher Preparation Programs. Journal of Technology and Teacher Education. 5(2-3), pp. 193-147.
  • Haydn, T. A. and Barton, Roy (2007). “Common needs and different agendas: How trainee teachers make progress in their ability to use ICT in subject teaching. Some lessons from the UK”. Computers & Education. 49(4), pp. 1018-1036.
  • İpek, C., ve Acuner, H. Y. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Öz-Yeterlik İnançları ve Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 23–40.
  • İşman, A. (2002). Sakarya İli Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojileri Yönündeki Yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 1(1), ss. 72-91.
  • Katic, E.K. (2008). Preservice Teachers’ Conceptions About Computers: An Ongoing Search for Transformative Appropriations of Modern Technologies. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 14(2), ss. 157-179.
  • Keleş, E., Dündar Öksüz, B. & Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Fatih Projesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences. 12(2), ss. 353-366.
  • Kısa, B. (2002). Hemşire Öğretim Elemanlarının Teknolojiye İlişkin Tutumları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Menzi, N., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2012). Mobil Teknolojilerin Eğitim Amaçlı Kullanımına Yönelik Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 1(13), ss. 40-55.
  • Sáinz, M., ve López-Sáez, M. (2010). Gender differences in computer attitudes and the choice of technology-related occupations in a sample of secondary students in Spain. Computers & Education, 54(2), 578-587.
  • Sheffield, C. J. (1998). A Trend Analysis of Computer Literacy Skills of Preservice Teachers During Six Academic Years. Journal of Technology and Teacher Education. 6(2-3), pp. 105-114.
  • Subaşı, Ş. & Demir, B. (2009). Fakültelerin İşletme Bölümlerinde Verilen Muhasebe Derslerinin Durum Analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 44, ss. 127-137.
  • Şahin, M. C. & Arslan Namlı, N. (2019). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanma Tutumlarının İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), ss. 95-112.
  • Oakes, J. & Lipton, M. (2002). Struggling for Educational Equity in Diverse Communities: School Reform as Social Movement. Journal of Educational Change. 3(3-4), pp. 383-406.
  • Orün, Ö., Orhan, D., Dönmez, P. & Kurt, A. A. (2015). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Teknoloji Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), ss. 65-76.
  • Öğüt, H., Altun, A. A., Sulak, S. A. & Koçer, H. E. (2004). Bilgisayar Destekli, İnternet Erişimimli İnteraktif Eğitim Cd’si ile E-Eğitim. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 3(1), ss. 67-74.
  • Özarslan, M., Çetin, G. & Sarıtaş T. (2013). Biyoloji, fizik ve kimya öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10 (2), ss. 85-100.
  • Özen, R. (2013). Öğretmen adaylarının eğitimi ve teknoloji kullanımı: Bir durum çalışması. International Journal of Human Science. 10(2), ss. 147-162.
  • Özer, Z. (2018). An Investigation of Prospective ELT Teachers’ Attitudes Towards Using Computer Technologies in Foreign Language Teaching. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(1), 328-341.
  • Özdamlı, F. (2017). Attitudes and Opinions of Special Education Candidate Teachers Regarding Digital Technology. World Journal on Educational Technology, 9(4), ss. 191-200.
  • Uçar, M. (1999). İlköğretimde Ders Araç-Gereçleri Kullanımı Konusunda Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1(3), ss. 195-207.
  • Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Yeterlikleri ve Teknoloji Kullanımına İlişkin Algıları ile Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1), ss. 1335-1349.
  • Yavuz Mumcu, H. & Dönmez Usta, N. (2014). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar ve İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları. The Journal of Instructional Technologies & Teacher Education. 3(3), ss. 44-55.
  • Yolcu, H. & Bayram, A. (2016). Eğitimde Tekonoloji Kullanımı: Fatih Projesine Eleştirel Bakış. İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16(4), ss. 2111-2143.
  • Zeitz, L. E. (1995). Developing a Technology Workshop Series for Your Faculty and Staff. Computing Teacher. 22(7), pp. 62-64.
  • Zühal, Ç. & Tosuntaş, Ş.B. (2016). Teknoloji Destekli Eğitim Ortamlarında İletişim: Bir Sınıf Etkileşim Analizi Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 5, ss. 192-199.

Öğretmen Adaylarının Teknoloji Yeterlilikleri ile Teknolojiye Bakış Açısı Arasındaki İlişki

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 301 - 311, 26.06.2020

Öz

Araştırmada; öğretmen adaylarının teknolojiye bakış açıları ve teknolojiyi kullanma becerileri düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma; 2018-2019 eğitim-öğretim döneminde bir kamu üniversitesinin, Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 339 katılımcıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öğrencilerin teknolojiye bakış açılarını ölçmek için Kısa’nın (2002), teknolojiyi eğitim amaçlı kullanabilme beceri düzeylerini ölçmek için Bayraktar’ın (2015) geliştirdiği ölçekler kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; katılımcıların teknolojiye yönelik tutumlarının olumlu olmasına rağmen, kendilerini teknolojiyi eğitim amaçlı kullanma açısından yeterli görmedikleri sonucuna varılmıştır. Buna ek olarak teknolojiye bakış açısının cinsiyet ve sınıf değişkenine göre, teknoloji kullanım becerilerinin ise öğrenim gördükleri bölüme göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca, teknolojiye bakış açıları ile teknolojiyi kullanma becerileri arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu, teknolojiye bakış açısı olumlu olan öğretmen adaylarının teknoloji kullanma becerilerinin de doğru yönlü olarak arttığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Alpar, D., Batdal, G. & Avcı, Y. (2007). Öğrenci Merkezli Eğitimde Eğitim Teknolojileri Uygulamaları. Banan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(1), ss. 19-31.
  • Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ. & Çalık Uzun, S. (2011). İlköğretim Matematik Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojilerine Bakışlarının Karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. 1(1), ss. 65-83.
  • Başarıcı, R., Ural, A., (2009). Bilgisayar Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Tutumları, International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), ss.165 176.
  • Bayraktar, R. (2015). Öğretmenlerin Eğitim Teknolojileri Kullanım Düzeylerinin Belirlenmesi: Ölçek Geliştirme Çalışması, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bekiroğulları, Z., Paralık, C., & Hüseyin, G. (2007). A Comparative Study of Teacher Candidates Attitudes Towards Computing and IT in North Cyprus. Online Submission.
  • Beşoluk, Ş., Kurbanoğlu, N. İ. & Önder, İ. (2010). Educational Technology Usage of Pre Service and In-Service Science and Technology Teachers. Elementary Education Online. 9(1), ss. 389-395.
  • Bozkuş, K. & Karacabey, M. F. (2019). FATİH Projesi ile Eğitimde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımı: Ne Kadar Yol Alındı? Journal of Education for Life. 33(1), ss. 17-32.
  • Bozpolat, E. & Arslan, A. (2018). Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersine İlişkin Görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 9(3), ss. 60-84.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayınları. Ankara.
  • Can, Ş. (2010). Attitudes of Pre-Service Teachers from the Department of Elementary Education towards the Effects of Materials Use on Learning. Turkish Online Journal of Educational Technology. 9(2), ss. 46-54.
  • Cüre, F. & Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Uygulama Başarıları ve BİT’e Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 34, ss. 41-53.
  • Çalış Duman, M. & Aksoğan, M. (2018). Sosyal Medya ve Akademik Başarı: İnönü Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması. Social Science Studies Journal. 4(18), ss. 1624-1638.
  • Dargut, T. & Çelik, G. (2014). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum ve Düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2 (2), ss. 28-41.
  • Demirli, C. & Aksoğan, M. (2012). The Effect of Blended Learning on the Persistence of Academic Performance for Computer Education. The Journal of Instructional Technologies &Teacher Education. 1(1), ss. 111-122.
  • Erbil, D.G. & Kocabaş, A. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımı, Tersine Çevrilmiş Sınıf ve İşbirlikli Öğrenme Hakkındaki Görüşleri. Elementary Education Online. 18(1), ss. 31-51.
  • Ersoy, Y. (1996). Hizmetiçi Eğitim ve Yetiştirme Kursunu Geliştirme: Amaçlar ve Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12, ss. 151-160.
  • Ertürk, H. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanma Yeterliliklerinin Verimliliğe Etkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fisher, M. M. (1997). The Voice of Experience: Inservice Teacher Technology Competency Recommendations for Preservice Teacher Preparation Programs. Journal of Technology and Teacher Education. 5(2-3), pp. 193-147.
  • Haydn, T. A. and Barton, Roy (2007). “Common needs and different agendas: How trainee teachers make progress in their ability to use ICT in subject teaching. Some lessons from the UK”. Computers & Education. 49(4), pp. 1018-1036.
  • İpek, C., ve Acuner, H. Y. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Öz-Yeterlik İnançları ve Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 23–40.
  • İşman, A. (2002). Sakarya İli Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojileri Yönündeki Yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 1(1), ss. 72-91.
  • Katic, E.K. (2008). Preservice Teachers’ Conceptions About Computers: An Ongoing Search for Transformative Appropriations of Modern Technologies. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 14(2), ss. 157-179.
  • Keleş, E., Dündar Öksüz, B. & Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Fatih Projesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences. 12(2), ss. 353-366.
  • Kısa, B. (2002). Hemşire Öğretim Elemanlarının Teknolojiye İlişkin Tutumları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Menzi, N., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2012). Mobil Teknolojilerin Eğitim Amaçlı Kullanımına Yönelik Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 1(13), ss. 40-55.
  • Sáinz, M., ve López-Sáez, M. (2010). Gender differences in computer attitudes and the choice of technology-related occupations in a sample of secondary students in Spain. Computers & Education, 54(2), 578-587.
  • Sheffield, C. J. (1998). A Trend Analysis of Computer Literacy Skills of Preservice Teachers During Six Academic Years. Journal of Technology and Teacher Education. 6(2-3), pp. 105-114.
  • Subaşı, Ş. & Demir, B. (2009). Fakültelerin İşletme Bölümlerinde Verilen Muhasebe Derslerinin Durum Analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 44, ss. 127-137.
  • Şahin, M. C. & Arslan Namlı, N. (2019). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanma Tutumlarının İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), ss. 95-112.
  • Oakes, J. & Lipton, M. (2002). Struggling for Educational Equity in Diverse Communities: School Reform as Social Movement. Journal of Educational Change. 3(3-4), pp. 383-406.
  • Orün, Ö., Orhan, D., Dönmez, P. & Kurt, A. A. (2015). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Teknoloji Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), ss. 65-76.
  • Öğüt, H., Altun, A. A., Sulak, S. A. & Koçer, H. E. (2004). Bilgisayar Destekli, İnternet Erişimimli İnteraktif Eğitim Cd’si ile E-Eğitim. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 3(1), ss. 67-74.
  • Özarslan, M., Çetin, G. & Sarıtaş T. (2013). Biyoloji, fizik ve kimya öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10 (2), ss. 85-100.
  • Özen, R. (2013). Öğretmen adaylarının eğitimi ve teknoloji kullanımı: Bir durum çalışması. International Journal of Human Science. 10(2), ss. 147-162.
  • Özer, Z. (2018). An Investigation of Prospective ELT Teachers’ Attitudes Towards Using Computer Technologies in Foreign Language Teaching. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(1), 328-341.
  • Özdamlı, F. (2017). Attitudes and Opinions of Special Education Candidate Teachers Regarding Digital Technology. World Journal on Educational Technology, 9(4), ss. 191-200.
  • Uçar, M. (1999). İlköğretimde Ders Araç-Gereçleri Kullanımı Konusunda Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1(3), ss. 195-207.
  • Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Yeterlikleri ve Teknoloji Kullanımına İlişkin Algıları ile Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1), ss. 1335-1349.
  • Yavuz Mumcu, H. & Dönmez Usta, N. (2014). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar ve İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları. The Journal of Instructional Technologies & Teacher Education. 3(3), ss. 44-55.
  • Yolcu, H. & Bayram, A. (2016). Eğitimde Tekonoloji Kullanımı: Fatih Projesine Eleştirel Bakış. İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16(4), ss. 2111-2143.
  • Zeitz, L. E. (1995). Developing a Technology Workshop Series for Your Faculty and Staff. Computing Teacher. 22(7), pp. 62-64.
  • Zühal, Ç. & Tosuntaş, Ş.B. (2016). Teknoloji Destekli Eğitim Ortamlarında İletişim: Bir Sınıf Etkileşim Analizi Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 5, ss. 192-199.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Aksoğan 0000-0001-8233-2321

Muzeyyen Bulut Özek 0000-0001-7594-8937

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksoğan, M., & Bulut Özek, M. (2020). Öğretmen Adaylarının Teknoloji Yeterlilikleri ile Teknolojiye Bakış Açısı Arasındaki İlişki. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 301-311. https://doi.org/10.36362/gumus.661961