Bu araştırmanın temel amacı beyaz yaka çalışanların kronemik (zamansal iletişim) algısına ışık tutmaktır. Zaman ölçülebilir ve –nispeten- yönetilebilir bir kavram olması dolayısıyla objektif, kişiden kişiye zaman algısının değişebilmesi sebebi ile de sübjektif bir kavramdır. Türkçe ve yabancı alanyazına bakıldığında, zaman yönetimi konusunun hem Türkçe hem yabancı alanyazında sıklıkla çalışıldığı, bununla beraber kronemik (chronemics) yani zamansal iletişim – ve/veya zaman vasıtasıyla iletişim- kavramının ise Türkçe alanyazında yok denecek kadar az olduğu görülebilir. Bu kapsamda, bu çalışmanın özgün bir çalışma olması ve alanyazına katkı sunması umulmaktadır. Araştırma kapsamında geliştirilen anket, Türkiye genelinden örneklem büyüklüğü göz önünde bulundurularak seçilmiş olan beyaz yakalı çalışanlar üzerinde uygulanmış, yapılan analizler sonucunda katılımcıların kronemik algısı, kronemik bilinci, statü ve güç mesafesi, kronemik algısı, monokronik-polikronik zaman ve kültür etkisi olmak üzere 5 alt boyutta incelenmiş; özellikle eğitim ve toplam çalışma süresi olmak üzere katılımcı demografileri ile alt boyutlar arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.Bu araştırmanın temel amacı beyaz yaka çalışanların kronemik (zamansal iletişim) algısına ışık tutmaktır. Zaman ölçülebilir ve –nispeten- yönetilebilir bir kavram olması dolayısıyla objektif, kişiden kişiye zaman algısının değişebilmesi sebebi ile de sübjektif bir kavramdır. Türkçe ve yabancı alanyazına bakıldığında, zaman yönetimi konusunun hem Türkçe hem yabancı alanyazında sıklıkla çalışıldığı, bununla beraber kronemik (chronemics) yani zamansal iletişim – ve/veya zaman vasıtasıyla iletişim- kavramının ise Türkçe alanyazında yok denecek kadar az olduğu görülebilir. Bu kapsamda, bu çalışmanın özgün bir çalışma olması ve alanyazına katkı sunması umulmaktadır. Araştırma kapsamında geliştirilen anket, Türkiye genelinden örneklem büyüklüğü göz önünde bulundurularak seçilmiş olan beyaz yakalı çalışanlar üzerinde uygulanmış, yapılan analizler sonucunda katılımcıların kronemik algısı, kronemik bilinci, statü ve güç mesafesi, kronemik algısı, monokronik-polikronik zaman ve kültür etkisi olmak üzere 5 alt boyutta incelenmiş; özellikle eğitim ve toplam çalışma süresi olmak üzere katılımcı demografileri ile alt boyutlar arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.
The main purpose of this research is to shed light on the chronemics perception of white-collar employees. Since time is a measurable and - relatively - manageable concept, it is objective. It is also a subjective concept due to the change in time perception from person to person. When looking at the Turkish and foreign literature, it can be seen that the topic of time management is frequently studied, while the concept of chronemics is almost nonexistent in Turkish literature. In this context, it is hoped that this study will be an original study and contribute to the literature. Within the study a scale is developed and applied on White collar employees. As a result of the study and analysis, the participants' chronemics perception is investigated under five sub-dimensions: chronemics consciousness, status and power distance, chronemic perception, monochronic-polychronic time and culture effect. Significant relationships were found between the participant demographics and sub-dimensions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 3 |