Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining The Effect of Digital Addiction and Leisure Management on Daily Life

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 3, 1292 - 1306, 17.10.2022

Öz

The aim of the study is to examine the importance of leisure time management in evaluating the impact of digital addiction on daily life. Sample group; were determined as university students studying in various departments at Necmettin Erbakan University and Karamanoğlu Mehmetbey University by using convenient sampling method. A total of 251 university students participated in the study, 132 female and 119 male. In the study, in addition to the personal information form, the "Digital Addiction Scale" and the "Leisure Time Management Scale" were used to determine the digital addiction status and leisure management of the participants. In the analysis of the data, descriptive statistical methods such as percentage and frequency were used to determine the distribution of personal information of the participants, and the Kolmogorov-Smirnov test was performed by controlling the skewness and kurtosis values of the data to determine whether the data showed a normal distribution. After it was determined that the data were suitable for the normal distribution parameters, T-test, Anova test, Tukey HSD multiple comparison test and correlation analysis methods were used to determine the group from which the significant differences originated. As a result, it has been determined that leisure management differs significantly in terms of gender, type of participation in activities and perceived welfare level, and it has been determined that digital addiction shows a significant difference in terms of age, type of participation in activities and perceived welfare level. In addition, it was determined that there is a positive and significant relationship between digital addiction and leisure time management.

Kaynakça

  • Akgül, B. M. ve Karaküçük, S. (2015). Boş Zaman Yönetimi Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2), 1867-1880.
  • Akkaya, F. H., Tutgun Ünal, A. ve Tarhan, N. (2021). Y Kuşağının Dijital Oyun Bağımlılığının İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 8(1), 1–22.
  • Aksoy, A. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Boş Zaman Yönetimi, İşkoliklik Ve İş Yaşam Dengesi Açısından İncelenmesi (Antalya Merkezi Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Antalya.
  • Aksu, H. S. (2020). Rekreasyon ve ihtiyaç kavramı. Içinde İ.Kayantaş M. Söyler (Ed.), Sporda Akademik Yaklaşımlar-6, (ss. 71–85). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Aksu, H. S., Güneş, S. G. ve Kaya, A. (2022). Covid-19 Küresel Salgını Sürecinde Rekreasyona Aktif Katılımın Yalnızlık Algısına Etkisi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 83-97.
  • Aksu, H. S., Harmandar Demirel, D., Kaya, A. ve Demirel, M. (2021). E-Spor Faaliyetlerinin Rekreasyon ve Spor Açısından Değerlendirilmesi. A. Kaya ve S. Uslu (Ed.) Akademik Serbest Zaman ve Rekreasyon Araştırmaları içinde (ss. 23-40). Konya: NEÜ Yayınevi.
  • Alimoradi, Z., Lin, C. Y., Broström, A., Bülow, P. H., Bajalan, Z., Griffiths, M. D., Ohayon, M. M. ve Pakpour, A. H. (2019). Internet Addiction and Sleep Problems: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sleep Medicine Reviews, 47, 51–61.
  • Almourad, M. B., McAlaney, J., Skinner, T., Pleva, M. ve Ali, R. (2020). Defining Digital Addiction: Key Features from The Literature. Psihologija, 53(3), 237–253.
  • Arat, T. ve Çalımlı, Y. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Tercihleri: Selçuk Üniversitesi Turizm Fakültesi Örneği. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 109-128.
  • Arslan, A. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Dijital Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 4(7), 27–41.
  • Arslan, A., Kırık, A. M., Karaman, M. ve Çetinkaya, A. (2015). Lise ve Üniversite Öğrencilerinde Dijital Bağımlılık. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 8(8), 34-58.
  • Aziz, N., Nordin, M. J., Abdulkadir, S. J. ve Salih, M. M. M. (2021). Digital Addiction: Systematic Review of Computer Game Addiction Impact on Adolescent Physical Health. Electronics, 10(996), 1-18.
  • Baghdasaryan, A. A. ve Akopyan, A. A. (2020). Computer Addiction as Psychological and Pedagogical Problem. Cross Cultural Studies: Education and Science, 2, 53–58.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cambridge. (2022). Dictionary Cambridge: Addiction. https://dictionary.cambridge.org/tr/sözlük/ingilizce/addiction Erişim Tarihi: 16.04.2022
  • Can, H. C. ve Demir, G. T. (2020). Sporcuların ve e-spor oyuncularının dijital oyun bağımlılığı ve Dijital Oyun Bağımlılığına İlişkin Farkındalık Düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 364-384.
  • Cemiloglu, D., Almourad, M. B., McAlaney, J., ve Ali, R. (2022). Combatting Digital Addiction: Current Approaches and Future Directions. Technology in Society, 68(2), 101832.
  • Cherepov, E. A., Kalugina, G. K., Khafizova, A. S., ve Melnikova, O. V. (2018). Computer Addiction Control Model in Application to Physical Education College Students. Theory and Practice of Physical Culture, 5, 19–21.
  • Chopdar, P. K., Paul, J., ve Prodanova, J. (2022). Mobile shoppers’ Response to Covid-19 Phobia, Pessimism and Smartphone Addiction: Does Social İnfluence Matter? Technological Forecasting and Social Change, 174, 1–13.
  • Çakır, V. O. (2017). Üniversite Öğrencilerin Serbest Zaman Doyum Düzeyleri ile Serbest Zaman Yönetimleri Arasındaki İlişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 17-27.
  • Çam, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Eğitsel ve Genel Amaçlı Facebook Kullanımları ve Facebook Bağımlılıkları (SAÜ Eğitim Fakültesi Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Dalvi-Esfahani, M., Niknafs, A., Kuss, D. J., Nilashi, M. ve Afrough, S. (2019). Social Media Addiction: Applying the DEMATEL Approach. Telematics and Informatics, 43, 1–17.
  • Demirel M. ve Harmandar D. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Etkinliklere Katılımlarında Engel Oluşturabilecek Faktörlerin Belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 838-846.
  • Durhan, T. A., Akgül, B. M. ve Karaküçük, S. (2017). Rekreatif Amaçlı Yüzme Sporuyla Uğraşan Bireylerin Boş Zaman Yönetimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 8-16.
  • Er, Y., Çuhadar, A., Demirel, M., Kaya, A. ve Aksu, H. S. (2021). Examination of the Relationship between The University Students' Course-Leisure Conflict and Curiosity. PJMHS, 15(3). 929-934.
  • Ermolova, T., Florova, N. ve Litvinov, A. V. (2017). Computer Addiction and Computer Literacy: Two Sides of The Same Process. Journal of Modern Foreign Psychology, 6(4), 46–55.
  • Gençer, S. L. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Durumlarının İnternet Kullanım Profilleri ve Demografik Özelliklere Göre Farklılıklarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Teknolojileri Anabilim Dalı, Isparta.
  • Hassan, T., Alam, M. M., Wahab, A. ve Hawlader, M. D. (2020). Prevalence and Associated Factors of Internet Addiction Among Young Adults in Bangladesh. Journal of the Egyptian Public Health Association, 95(1), 1–18.
  • Hou, Y., Xiong, D., Jiang, T., Song, L. ve Wang, Q. (2019). Social Media Addiction: Its Impact, Mediation, and İntervention. Cyberpsychology, 13(1), 1–17.
  • Jo, J. ve Bang, K. S. (2022). The Effect of Peer Relationship Enhancement Programs on the Prevention of Smartphone Addiction among Late School-Age Children in South Korea. Journal of Pediatric Nursing, 63, e127–e135.
  • Jondeau E. ve Rockinger M. (2003). Conditional Volatility, Skewness, and Kurtosis: Existence, Persistence, and Comovements. Journal of Economic Dynamics ve Control, 27, 1699 – 1737.
  • Kapus, K., Nyulas, R., Nemeskeri, Z., Zadori, I., Muity, G., Kiss, J., Feher, A., Fejes, E., Tibold, A., ve Feher, G. (2021). Prevalence and Risk Factors of Internet Addiction among Hungarian High School Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 1–14.
  • Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T., ve Kim, S. J. (2008). The Relationship Between Online Game Addiction and Aggresion, Self-Control and Narcissistic Personality Traits. European Psychiatry, 23, 212-218.
  • Kumar Singh, A. ve Kumar Singh, P. (2019). Digital Addiction: A Conceptual Overview. Library Philosophy and Practice (e-journal), 3538, 1–11.
  • Kurniasanti, K. S., Assandi, P., Ismail, R. I., Nasrun, M. W. S. ve Wiguna, T. (2019). Internet Addiction: A New Addiction? Medical Journal of Indonesia, 28(1), 82–91.
  • Kurt, A. A., Dogan, E., Erdogmus, Y. K., ve Emiroglu, B. G. (2018). Examining Computer Gaming Addiction in Terms of Different Variables. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 10(1), 29–40.
  • Li, Y. Y., Sun, Y.-K., Meng, S. Q., Bao, Y. P., Cheng, J. L., Chang, X. W., Ran, M. S., Sun, Y. K., Kosten, T., Strang, J., Lu, L. ve Shi, J. (2021). Internet Addiction Increases in the General Population During COVID-19: Evidence From China. American Journal on Addictions, 30(4), 389–397.
  • Longobardi, C., Settanni, M., Fabris, M. A. ve Marengo, D. (2020). Follow or Be Followed: Exploring The Links between Instagram Popularity, Social Media Addiction, Cyber Victimization, and Subjective Happiness in Italian Adolescents. Children and Youth Services Review, 113, 1–7.
  • Lozano Blasco, R., Latorre Martínez, M. P. ve Cortés Pascual, A. (2022). Screen Addicts: A Meta-Analysis of Internet Addiction in Adolescence. Children and Youth Services Review, 135, 1–11.
  • Mantz, J. W. (2008). Improvisational Economies: Coltan Production in The Eastern Congo. Social Anthropology, 16(1), 34–50.
  • Meng, S. Q., Cheng, J. L., Li, Y. Y., Yang, X. Q., Zheng, J. W., Chang, X. W., Shi, Y., Chen, Y., Lu, L., Sun, Y., Bao, Y. P. ve Shi, J. (2022). Global Prevalence of Digital Addiction in General Population: A Systematic Review and Meta-Analysis. Clinical Psychology Review, 92, 102–128.
  • Misra, R. ve Mckean, M. (2000). College Students’ Academic Stress and Its Relation to Their Anxiety, Time Management, and Leisure Satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41-45.
  • Olson, J. A., Sandra, D. A., Colucci, É. S., Al Bikaii, A., Chmoulevitch, D., Nahas, J., Raz, A. ve Veissière, S. P. L. (2022). Smartphone Addiction is Increasing across The World: A Meta-Analysis of 24 countries. Computers in Human Behavior, 129, 1–11.
  • Oskenbay, F., Tolegenova, A., Kalymbetova, E., Chung, M. C., Faizullina, A. ve Jakupov, M. (2016). Psychological Trauma as a Reason for Computer Game Addiction among Adolescents. International Journal of Environmental and Science Education, 11(9), 2343–2353.
  • Panova, T., Carbonell, X., Chamarro, A. ve Ximena Puerta-Cortés, D. (2021). Internet Addiction Test Research Through a Cross-Cultural Perspective: Spain, USA and Colombia. Adicciones, 33(4), 307–318.
  • Pedrero Pérez, E. J. (2022). Systematic Review: Treatment Modalities Applied in Smartphone Addiction/Abuse. Health and Addictions/ Saludy Drogas, 22(1), 122–131.
  • Rahayu, F. S., Nugroho, L. E., Ferdiana, R. ve Setyohadi, D. B. (2020). Research Trend on The Use of It in Digital Addiction: An Investigation Using A Systematic Literature Review. Future Internet, 12(10), 1–23.
  • Robinson, A., Bonnette, A., Howard, K., Ceballos, N., Dailey, S., Lu, Y. ve Grimes, T. (2019). Social Comparisons, Social Media Addiction, and Social İnteraction: An Examination of Specific Social Media Behaviors Related to Major Depressive Disorder in A Millennial Population. Journal of Applied Biobehavioral Research, 24(1), 1–14.
  • Schulz van Endert, T. (2021). Addictive Use of Digital Devices in Young Children: Associations with Delay Discounting, Self-Control and Academic Performance. PloS One, 16(6), 1–12.
  • Seema, R., Heidmets, M., Konstabel, K. ve Varik-Maasik, E. (2022). Development and Validation of the Digital Addiction Scale for Teenagers (DAST). Journal of Psychoeducational Assessment, 40(2), 293–304.
  • Serdar, E., Demirel, M. ve Harmandar Demirel, D. (2022). The Relationship between the Leisure Boredom, Leisure Satisfaction, and Smartphone Addiction: A Study on University Students. International Journal of Technology in Education, 5(1), 30–42.
  • Serdar, E., Demirel, M. ve Harmandar Demirel, D. (2022). The Relationship between the Leisure Boredom, Leisure Satisfaction, and Smartphone Addiction: A Study on University Students. International Journal of Technology in Education, 5(1), 30–42.
  • Servidio, R., Bartolo, M. G., Palermiti, A. L. ve Costabile, A. (2021). Fear of COVID-19, Depression, Anxiety, and Their Association with Internet Addiction Disorder in a Sample of Italian Students. Journal of Affective Disorders Reports, 4, 1–7.
  • Statista. (2022). Internet Users in the World 2021-Statista. Statista. https://www.statista.com/statistics/617136/digital- population-worldwide/ Erişim Tarihi: 16.04.2022
  • TDK. (2022). Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 16.04.2022
  • Taşlıyan, M., Karakuş, F. N. ve Çakıroğlu, Z. (2021). Dijital Bağımlılık ile Yaratıcı Düşünme Eğilimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 13(25), 503-517.
  • Tektaş, M. ve Tektaş, N. (2010). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2021. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437 Erişim Tarihi: 16.04.2022.
  • Ünübol, H., Koç, A. Ş., Sayar, G. H., Stavropoulos, V., Kircaburun, K. ve Griffiths, M. D. (2020). Measurement, Profiles, Prevalence, and Psychological Risk Factors of Problematic Gaming Among the Turkish Community: A Large-Scale National Study. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-21.
  • Vujić, A. ve Szabo, A. (2022). Hedonic Use, Stress, and Life Satisfaction as Predictors of Smartphone Addiction. Addictive Behaviors Reports, 100411, 1–8.
  • Wang, W. C., Kao, C. H., Huan T. C. ve Wu, C. C. (2011). Free Time Management Contributes to Better Quality of Life: A Study of Undergraduate Students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4): 561-573.
  • Wölfling, K., Müller, K. W., Dreier, M., Ruckes, C., Deuster, O., Batra, A., Mann, K., Musalek, M., Schuster, A., Lemenager, T., Hanke, S. ve Beutel, M. E. (2019). Efficacy of Short-term Treatment of Internet and Computer Game Addiction: A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry, 76(10), 1018–1025.
  • Yaşartürk, F., Akyüz, H. ve Karataş, İ. (2018). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Boş Zaman Yönetimi ile Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 233-243.
  • Zivnuska, S., Carlson, J. R., Carlson, D. S., Harris, R. B. ve Harris, K. J. (2019). Social Media Addiction and Social Media Reactions: The Implications for Job Performance. Journal of Social Psychology, 159(6), 746–760. https://doi.org/10.1080/00224545.2019.1578725

Dijital Bağımlılık ve Boş Zaman Yönetiminin Günlük Hayata Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 3, 1292 - 1306, 17.10.2022

Öz

Çalışmanın amacı dijital bağımlılığın günlük hayata etkisinin değerlendirilmesinde boş zaman yönetiminin öneminin incelenmesidir. Örneklem grubu; uygun örnekleme yöntemi kullanılarak Necmettin Erbakan Üniversitesi ile Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesinde çeşitli bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencileri olarak belirlenmiştir. Çalışmada 132 kadın ve 119 erkek toplam 251 üniversite öğrencisi katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmada kişisel bilgi formunun yanı sıra katılımcıların dijital bağımlılık durumlarını ve boş zaman yönetimlerini belirlemek için “Dijital Bağımlılık Ölçeği” ile “Boş Zaman Yönetimi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde katılımcıların kişisel bilgilerinin dağılımlarını belirlemek için yüzde ve frekans gibi tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edilerek Kolmogorov-Smirnov testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılım parametrelerine uygun olduğu belirlendikten sonra ise T-testi, Anova testi, anlamlı farklılıkların kaynaklandığı grubu belirlemek için ise Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi ile korelasyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Sonuç olarak boş zaman yönetiminin cinsiyet, faaliyetlere katılım tipi değişkeni ve algılanan refah düzeyi açısından anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiş olup dijital bağımlılığın ise yaş, faaliyetlere katılım tipi ve algılanan refah düzeyi değikeni açısından anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca dijital bağımlılık ile boş zaman yönetimi arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akgül, B. M. ve Karaküçük, S. (2015). Boş Zaman Yönetimi Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2), 1867-1880.
  • Akkaya, F. H., Tutgun Ünal, A. ve Tarhan, N. (2021). Y Kuşağının Dijital Oyun Bağımlılığının İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 8(1), 1–22.
  • Aksoy, A. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Boş Zaman Yönetimi, İşkoliklik Ve İş Yaşam Dengesi Açısından İncelenmesi (Antalya Merkezi Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Antalya.
  • Aksu, H. S. (2020). Rekreasyon ve ihtiyaç kavramı. Içinde İ.Kayantaş M. Söyler (Ed.), Sporda Akademik Yaklaşımlar-6, (ss. 71–85). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Aksu, H. S., Güneş, S. G. ve Kaya, A. (2022). Covid-19 Küresel Salgını Sürecinde Rekreasyona Aktif Katılımın Yalnızlık Algısına Etkisi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 83-97.
  • Aksu, H. S., Harmandar Demirel, D., Kaya, A. ve Demirel, M. (2021). E-Spor Faaliyetlerinin Rekreasyon ve Spor Açısından Değerlendirilmesi. A. Kaya ve S. Uslu (Ed.) Akademik Serbest Zaman ve Rekreasyon Araştırmaları içinde (ss. 23-40). Konya: NEÜ Yayınevi.
  • Alimoradi, Z., Lin, C. Y., Broström, A., Bülow, P. H., Bajalan, Z., Griffiths, M. D., Ohayon, M. M. ve Pakpour, A. H. (2019). Internet Addiction and Sleep Problems: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sleep Medicine Reviews, 47, 51–61.
  • Almourad, M. B., McAlaney, J., Skinner, T., Pleva, M. ve Ali, R. (2020). Defining Digital Addiction: Key Features from The Literature. Psihologija, 53(3), 237–253.
  • Arat, T. ve Çalımlı, Y. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Tercihleri: Selçuk Üniversitesi Turizm Fakültesi Örneği. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 109-128.
  • Arslan, A. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Dijital Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 4(7), 27–41.
  • Arslan, A., Kırık, A. M., Karaman, M. ve Çetinkaya, A. (2015). Lise ve Üniversite Öğrencilerinde Dijital Bağımlılık. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 8(8), 34-58.
  • Aziz, N., Nordin, M. J., Abdulkadir, S. J. ve Salih, M. M. M. (2021). Digital Addiction: Systematic Review of Computer Game Addiction Impact on Adolescent Physical Health. Electronics, 10(996), 1-18.
  • Baghdasaryan, A. A. ve Akopyan, A. A. (2020). Computer Addiction as Psychological and Pedagogical Problem. Cross Cultural Studies: Education and Science, 2, 53–58.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cambridge. (2022). Dictionary Cambridge: Addiction. https://dictionary.cambridge.org/tr/sözlük/ingilizce/addiction Erişim Tarihi: 16.04.2022
  • Can, H. C. ve Demir, G. T. (2020). Sporcuların ve e-spor oyuncularının dijital oyun bağımlılığı ve Dijital Oyun Bağımlılığına İlişkin Farkındalık Düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 364-384.
  • Cemiloglu, D., Almourad, M. B., McAlaney, J., ve Ali, R. (2022). Combatting Digital Addiction: Current Approaches and Future Directions. Technology in Society, 68(2), 101832.
  • Cherepov, E. A., Kalugina, G. K., Khafizova, A. S., ve Melnikova, O. V. (2018). Computer Addiction Control Model in Application to Physical Education College Students. Theory and Practice of Physical Culture, 5, 19–21.
  • Chopdar, P. K., Paul, J., ve Prodanova, J. (2022). Mobile shoppers’ Response to Covid-19 Phobia, Pessimism and Smartphone Addiction: Does Social İnfluence Matter? Technological Forecasting and Social Change, 174, 1–13.
  • Çakır, V. O. (2017). Üniversite Öğrencilerin Serbest Zaman Doyum Düzeyleri ile Serbest Zaman Yönetimleri Arasındaki İlişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 17-27.
  • Çam, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Eğitsel ve Genel Amaçlı Facebook Kullanımları ve Facebook Bağımlılıkları (SAÜ Eğitim Fakültesi Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Dalvi-Esfahani, M., Niknafs, A., Kuss, D. J., Nilashi, M. ve Afrough, S. (2019). Social Media Addiction: Applying the DEMATEL Approach. Telematics and Informatics, 43, 1–17.
  • Demirel M. ve Harmandar D. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Etkinliklere Katılımlarında Engel Oluşturabilecek Faktörlerin Belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 838-846.
  • Durhan, T. A., Akgül, B. M. ve Karaküçük, S. (2017). Rekreatif Amaçlı Yüzme Sporuyla Uğraşan Bireylerin Boş Zaman Yönetimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 8-16.
  • Er, Y., Çuhadar, A., Demirel, M., Kaya, A. ve Aksu, H. S. (2021). Examination of the Relationship between The University Students' Course-Leisure Conflict and Curiosity. PJMHS, 15(3). 929-934.
  • Ermolova, T., Florova, N. ve Litvinov, A. V. (2017). Computer Addiction and Computer Literacy: Two Sides of The Same Process. Journal of Modern Foreign Psychology, 6(4), 46–55.
  • Gençer, S. L. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Durumlarının İnternet Kullanım Profilleri ve Demografik Özelliklere Göre Farklılıklarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Teknolojileri Anabilim Dalı, Isparta.
  • Hassan, T., Alam, M. M., Wahab, A. ve Hawlader, M. D. (2020). Prevalence and Associated Factors of Internet Addiction Among Young Adults in Bangladesh. Journal of the Egyptian Public Health Association, 95(1), 1–18.
  • Hou, Y., Xiong, D., Jiang, T., Song, L. ve Wang, Q. (2019). Social Media Addiction: Its Impact, Mediation, and İntervention. Cyberpsychology, 13(1), 1–17.
  • Jo, J. ve Bang, K. S. (2022). The Effect of Peer Relationship Enhancement Programs on the Prevention of Smartphone Addiction among Late School-Age Children in South Korea. Journal of Pediatric Nursing, 63, e127–e135.
  • Jondeau E. ve Rockinger M. (2003). Conditional Volatility, Skewness, and Kurtosis: Existence, Persistence, and Comovements. Journal of Economic Dynamics ve Control, 27, 1699 – 1737.
  • Kapus, K., Nyulas, R., Nemeskeri, Z., Zadori, I., Muity, G., Kiss, J., Feher, A., Fejes, E., Tibold, A., ve Feher, G. (2021). Prevalence and Risk Factors of Internet Addiction among Hungarian High School Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 1–14.
  • Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T., ve Kim, S. J. (2008). The Relationship Between Online Game Addiction and Aggresion, Self-Control and Narcissistic Personality Traits. European Psychiatry, 23, 212-218.
  • Kumar Singh, A. ve Kumar Singh, P. (2019). Digital Addiction: A Conceptual Overview. Library Philosophy and Practice (e-journal), 3538, 1–11.
  • Kurniasanti, K. S., Assandi, P., Ismail, R. I., Nasrun, M. W. S. ve Wiguna, T. (2019). Internet Addiction: A New Addiction? Medical Journal of Indonesia, 28(1), 82–91.
  • Kurt, A. A., Dogan, E., Erdogmus, Y. K., ve Emiroglu, B. G. (2018). Examining Computer Gaming Addiction in Terms of Different Variables. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 10(1), 29–40.
  • Li, Y. Y., Sun, Y.-K., Meng, S. Q., Bao, Y. P., Cheng, J. L., Chang, X. W., Ran, M. S., Sun, Y. K., Kosten, T., Strang, J., Lu, L. ve Shi, J. (2021). Internet Addiction Increases in the General Population During COVID-19: Evidence From China. American Journal on Addictions, 30(4), 389–397.
  • Longobardi, C., Settanni, M., Fabris, M. A. ve Marengo, D. (2020). Follow or Be Followed: Exploring The Links between Instagram Popularity, Social Media Addiction, Cyber Victimization, and Subjective Happiness in Italian Adolescents. Children and Youth Services Review, 113, 1–7.
  • Lozano Blasco, R., Latorre Martínez, M. P. ve Cortés Pascual, A. (2022). Screen Addicts: A Meta-Analysis of Internet Addiction in Adolescence. Children and Youth Services Review, 135, 1–11.
  • Mantz, J. W. (2008). Improvisational Economies: Coltan Production in The Eastern Congo. Social Anthropology, 16(1), 34–50.
  • Meng, S. Q., Cheng, J. L., Li, Y. Y., Yang, X. Q., Zheng, J. W., Chang, X. W., Shi, Y., Chen, Y., Lu, L., Sun, Y., Bao, Y. P. ve Shi, J. (2022). Global Prevalence of Digital Addiction in General Population: A Systematic Review and Meta-Analysis. Clinical Psychology Review, 92, 102–128.
  • Misra, R. ve Mckean, M. (2000). College Students’ Academic Stress and Its Relation to Their Anxiety, Time Management, and Leisure Satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41-45.
  • Olson, J. A., Sandra, D. A., Colucci, É. S., Al Bikaii, A., Chmoulevitch, D., Nahas, J., Raz, A. ve Veissière, S. P. L. (2022). Smartphone Addiction is Increasing across The World: A Meta-Analysis of 24 countries. Computers in Human Behavior, 129, 1–11.
  • Oskenbay, F., Tolegenova, A., Kalymbetova, E., Chung, M. C., Faizullina, A. ve Jakupov, M. (2016). Psychological Trauma as a Reason for Computer Game Addiction among Adolescents. International Journal of Environmental and Science Education, 11(9), 2343–2353.
  • Panova, T., Carbonell, X., Chamarro, A. ve Ximena Puerta-Cortés, D. (2021). Internet Addiction Test Research Through a Cross-Cultural Perspective: Spain, USA and Colombia. Adicciones, 33(4), 307–318.
  • Pedrero Pérez, E. J. (2022). Systematic Review: Treatment Modalities Applied in Smartphone Addiction/Abuse. Health and Addictions/ Saludy Drogas, 22(1), 122–131.
  • Rahayu, F. S., Nugroho, L. E., Ferdiana, R. ve Setyohadi, D. B. (2020). Research Trend on The Use of It in Digital Addiction: An Investigation Using A Systematic Literature Review. Future Internet, 12(10), 1–23.
  • Robinson, A., Bonnette, A., Howard, K., Ceballos, N., Dailey, S., Lu, Y. ve Grimes, T. (2019). Social Comparisons, Social Media Addiction, and Social İnteraction: An Examination of Specific Social Media Behaviors Related to Major Depressive Disorder in A Millennial Population. Journal of Applied Biobehavioral Research, 24(1), 1–14.
  • Schulz van Endert, T. (2021). Addictive Use of Digital Devices in Young Children: Associations with Delay Discounting, Self-Control and Academic Performance. PloS One, 16(6), 1–12.
  • Seema, R., Heidmets, M., Konstabel, K. ve Varik-Maasik, E. (2022). Development and Validation of the Digital Addiction Scale for Teenagers (DAST). Journal of Psychoeducational Assessment, 40(2), 293–304.
  • Serdar, E., Demirel, M. ve Harmandar Demirel, D. (2022). The Relationship between the Leisure Boredom, Leisure Satisfaction, and Smartphone Addiction: A Study on University Students. International Journal of Technology in Education, 5(1), 30–42.
  • Serdar, E., Demirel, M. ve Harmandar Demirel, D. (2022). The Relationship between the Leisure Boredom, Leisure Satisfaction, and Smartphone Addiction: A Study on University Students. International Journal of Technology in Education, 5(1), 30–42.
  • Servidio, R., Bartolo, M. G., Palermiti, A. L. ve Costabile, A. (2021). Fear of COVID-19, Depression, Anxiety, and Their Association with Internet Addiction Disorder in a Sample of Italian Students. Journal of Affective Disorders Reports, 4, 1–7.
  • Statista. (2022). Internet Users in the World 2021-Statista. Statista. https://www.statista.com/statistics/617136/digital- population-worldwide/ Erişim Tarihi: 16.04.2022
  • TDK. (2022). Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 16.04.2022
  • Taşlıyan, M., Karakuş, F. N. ve Çakıroğlu, Z. (2021). Dijital Bağımlılık ile Yaratıcı Düşünme Eğilimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 13(25), 503-517.
  • Tektaş, M. ve Tektaş, N. (2010). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2021. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437 Erişim Tarihi: 16.04.2022.
  • Ünübol, H., Koç, A. Ş., Sayar, G. H., Stavropoulos, V., Kircaburun, K. ve Griffiths, M. D. (2020). Measurement, Profiles, Prevalence, and Psychological Risk Factors of Problematic Gaming Among the Turkish Community: A Large-Scale National Study. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-21.
  • Vujić, A. ve Szabo, A. (2022). Hedonic Use, Stress, and Life Satisfaction as Predictors of Smartphone Addiction. Addictive Behaviors Reports, 100411, 1–8.
  • Wang, W. C., Kao, C. H., Huan T. C. ve Wu, C. C. (2011). Free Time Management Contributes to Better Quality of Life: A Study of Undergraduate Students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4): 561-573.
  • Wölfling, K., Müller, K. W., Dreier, M., Ruckes, C., Deuster, O., Batra, A., Mann, K., Musalek, M., Schuster, A., Lemenager, T., Hanke, S. ve Beutel, M. E. (2019). Efficacy of Short-term Treatment of Internet and Computer Game Addiction: A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry, 76(10), 1018–1025.
  • Yaşartürk, F., Akyüz, H. ve Karataş, İ. (2018). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Boş Zaman Yönetimi ile Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 233-243.
  • Zivnuska, S., Carlson, J. R., Carlson, D. S., Harris, R. B. ve Harris, K. J. (2019). Social Media Addiction and Social Media Reactions: The Implications for Job Performance. Journal of Social Psychology, 159(6), 746–760. https://doi.org/10.1080/00224545.2019.1578725
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Demirel 0000-0003-1454-022X

Yusuf Er 0000-0002-6490-4880

Alper Kaya 0000-0002-0364-4122

Abdullah Çuhadar 0000-0002-0364-4122

Yayımlanma Tarihi 17 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirel, M., Er, Y., Kaya, A., Çuhadar, A. (2022). Dijital Bağımlılık ve Boş Zaman Yönetiminin Günlük Hayata Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1292-1306. https://doi.org/10.36362/gumus.1150233