Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Döneminde Özel Müzelerin Dijital Halkla İlişkiler Yaklaşımlarını Anlamaya Yönelik Bir Tüketici Araştırması

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 1, 23 - 38, 01.02.2023

Öz

Toplumsal ve kültürel açıdan önemli misyona sahip, sanat eserlerinin sergilenip korunduğu sanat müzelerinin, küresel olarak yaşanan Covid-19 pandemi sürecinde dijital ortamda gerçekleştirdiği etkinliklere ait sosyal medya Instagram paylaşımları, dijital halkla ilişkiler çalışmaları açısından önemli olmuştur. Çalışmada, en fazla Instagram takipçi sayısına sahip üç özel müze; İstanbul Modern, Pera Müzesi ve Sakıp Sabancı Müzesi’nin dijital ortamda, Türkiye’de ilk vakanın tespit edildiği tarih olan 11.03.2020 tarihinden iki ay öncesi ve iki ay sonrası temel alınarak 10.01.2020-10.05.2020 tarihleri arasındaki Instagram paylaşımlarına yapılan yorumlar karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Çalışmada, müze takipçilerinin pandemi ilanı öncesi ve sonrası yaptıkları Instagram paylaşımlarına ait yorumların kelime bulutu ve ağacı yöntemi ile metin analizi yapılarak halkla ilişkilerde gündem yönetimi bağlamında yaptıkları çalışmaların ortaya koyulması ve bu alanda sosyal bilimlere katkı sağlanması amaçlanmıştır. Araştırmanın sonucunda yapılan karşılaştırmada, pandemi ilanı öncesi ve sonrasında yapılan yorumların, pandemi ilanı öncesine göre olumlu yönde artış gösterdiği ve gündem yönetiminin başarılı şekilde yapıldığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Referans1 Akyol, P. (2020), Covıd-19 Küresel Salgın Dönemi ve Sonrası Müze Etkinlikleri, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Halkbilim Bölümü, Millî Folklor Dergisi, 32, (16), 127.
  • Referans2 Altuntaş, Y.E. (2018). Dijital Dönüşüm Uygulamalarının Kurumların Marka Değeri Üzerindeki Etkisi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 2, 1-18.
  • Referans3 Arslan, A. ve Kırık, A. M. (2013). Sosyal Paylaşım Ağlarında Konum Belirleme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Öneri Dergisi, 10 (40), 223-231.
  • Referans 4 Asna, A. (2012). Kuramda ve Uygulamada Halkla İlişkiler. İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Referans5 Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?.Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5 (2), 368-388.
  • Referans6 Başar, Ç.T. (2021). “Pandeminin Gölgesinde Sanat-Sanatçı-İzleyici”, Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, (25), 51‐67.
  • Referans7 BBC News Türkçe (2020). Koronavirüs: Müzeler ne zaman açılacak, ziyaret koşulları ne olacak?:https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-52751379 adresinden alındı. Erişim Tarihi: 22.05.2021.
  • Referans8 Bernheim, A., Mei, X., Huang, M., Yang, Y., Fayad, ZA., Zhang N., et. al. (2020). Chest CT Findings in Coronavirus Disease-19 (COVID-19): Relationship to Duration of Infection. RSNA Radiology, 295 (3),
  • Referans9 Biber, A. (2004). Halkla İlişkilerde Teorik Bir Çerçeve. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Referans10 Bozkurt, N. (2014). Sanat ve Estetik Kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık.

A Consumer Research to Understand Digital Public Relations Approaches of Private Museums in The Covid-19 Era

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 1, 23 - 38, 01.02.2023

Öz

Instagram posts in the social media concerning the events held in the digital environments during the global Covid-19 pandemic by art museums, as exhibitors and preservers of artwork for a significant social and cultural mission, have been important with respect to digital public relations efforts. The study involves a comparative analysis of the comments under the Instagram posts of three private museums with the highest number of followers in Instagram, namely İstanbul Modern, Pera Museum and Sakıp Sabancı Museum, where comments were limited to the period between 10.01.2020-10.05.2020, covering the two months before and two months after 11.03.2020 when the first case was identified in Turkey. The study involved a textual analysis of the comments made for the Instagram posts of the museums both before and after the declaration of the pandemic using word cloud and tree method to find out what has been done with respect to agenda management in public relations and contribute to social sciences in this field. The comparisons made at the end of the research concluded that the positive comments made after the declaration of pandemic had increased as compared to the case before the pandemic, meaning that agenda management was a success.

Kaynakça

  • Referans1 Akyol, P. (2020), Covıd-19 Küresel Salgın Dönemi ve Sonrası Müze Etkinlikleri, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Halkbilim Bölümü, Millî Folklor Dergisi, 32, (16), 127.
  • Referans2 Altuntaş, Y.E. (2018). Dijital Dönüşüm Uygulamalarının Kurumların Marka Değeri Üzerindeki Etkisi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 2, 1-18.
  • Referans3 Arslan, A. ve Kırık, A. M. (2013). Sosyal Paylaşım Ağlarında Konum Belirleme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Öneri Dergisi, 10 (40), 223-231.
  • Referans 4 Asna, A. (2012). Kuramda ve Uygulamada Halkla İlişkiler. İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Referans5 Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?.Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5 (2), 368-388.
  • Referans6 Başar, Ç.T. (2021). “Pandeminin Gölgesinde Sanat-Sanatçı-İzleyici”, Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, (25), 51‐67.
  • Referans7 BBC News Türkçe (2020). Koronavirüs: Müzeler ne zaman açılacak, ziyaret koşulları ne olacak?:https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-52751379 adresinden alındı. Erişim Tarihi: 22.05.2021.
  • Referans8 Bernheim, A., Mei, X., Huang, M., Yang, Y., Fayad, ZA., Zhang N., et. al. (2020). Chest CT Findings in Coronavirus Disease-19 (COVID-19): Relationship to Duration of Infection. RSNA Radiology, 295 (3),
  • Referans9 Biber, A. (2004). Halkla İlişkilerde Teorik Bir Çerçeve. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Referans10 Bozkurt, N. (2014). Sanat ve Estetik Kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sabahat Özkan 0000-0003-2476-4585

And Algül 0000-0001-5516-5249

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2023
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özkan, S., & Algül, A. (2023). Covid-19 Döneminde Özel Müzelerin Dijital Halkla İlişkiler Yaklaşımlarını Anlamaya Yönelik Bir Tüketici Araştırması. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 23-38. https://doi.org/10.36362/gumus.956132