Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD-19 Sonrası Sınıf Öğretmenlerinin Beden Eğitimi ve Oyun Dersine Yönelik Tutumları ve Problemler Algıları

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 3, 968 - 979, 09.10.2023

Öz

Araştırma, pandemi sonrası katılımcıların “beden eğitimi ve oyun” dersine yönelik tutum ve problem algılarının değişip değişmediğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda 2022-2023 eğitim-öğretim yılı içinde Gümüşhane merkez ve ilçelerinde aktif çalışan sınıf öğretmenleri ile çalışma yürütülmüştür Araştırmada, katılımcılara Yıldız (2010) tarafından geliştirilen “sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve oyun dersine yönelik tutum ve problemler ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma grubu kolay örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup, çalışmaya 240 (%57,1 kadın, %42,9 erkek)) sınıf öğretmeni katılım sağlamıştır. Kişiler bilgiler ve ölçeklere katılımcıların verdiği cevapların analizinde betimsel istatistik yöntemler (aritmetik ortalama, standart sapma), normal dağılım ölçütleri (basıklık/çarpıklık değerleri), t-testi, ANAVO ve korelasyon testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve oyun dersine yönelik tutumlarının yüksek olduğu ve karşılaşılan problemlerin ise ortalamanın altında olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin “beden eğitimi ve oyun dersine yönelik tutumları ve problem algıları” bazı değişkenler açısından farklılık göstermektedir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin %81,7’sinin beden eğitimi ve oyun dersinin branş öğretmenleri tarafından işlenmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Korelasyon analizi sonucu ise sınıf öğretmenlerinin beden eğitim dersine yönelik tutumları arttıkça problem algılarının düştüğünü ortaya koymuştur. Çalışma, COVİD-19 pandemi sonrası sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum ve karşılaştıkları problemleri belirlemek açısından önemli bir boşluğu ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Alemdağ, S., Öncü, E. & Sakallıoğlu, F. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik tutum ve öz-yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 45-60.
  • Allison, P.C. (1990). Classroom teachers’ observations of physical education lessons. Journal of Teaching in Physical Education, 9, 272-283. DOI: 10.1123/JTPE.9.4.272.
  • Arslan, M. (2007). Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları ve belli başlı özellikleri, Milli Eǧitim, 146, 42-48.
  • Arslan, Y. ve Altay, F. (2009). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine ilişkin görüşlerinin bazı eğilimleri açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 11(1), 14-23.
  • Aydın, F. D. (2011). Beden eğitimi derslerinin fonksiyonları ve okullardaki konumu hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri (Bolu ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Kırıkkale.
  • Barnes, K.C. (2002). A model health-related elementary physical education program for Saipan: Teachers’ knowledge, attitudes, and practices. Unpublished doctoral dissertation. University of San Diego, USA.
  • Barney, D., and Deutsch, J. (2009). Elementary classroom teachers attitudes and perspectives of elementary physical education. Physical Educator, 66(3), 114-123.
  • Behets, D. (1996). Comparing teaching behavior during active learning time among physical education specialist and nonspecialist teachers. Journal of Classroom Interaction, 31(2), 23-30. https://www.jstor.org/stable/23870417
  • Bozdemir, R., Çimen, Z., Kaya, M., ve Demir, O. (2015). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve spor dersinde karşılaştıkları problemler (Tokat ili örneği). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 221-234.
  • Brumbaugh, J. A. (1988). View of physical education: Perceptions of five classroom teachers. Unpublished doctoral dissertation. The University of North Carolina at Greensboro ProQuest Dissertations Publishing, 1987. 8719151.
  • Can, S., Ökmen, A., ve Durukan, E. (2011). Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi dersine ilişkin görüşlerin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(2), 246- 252.
  • Cochran, W. W. (1982). Physical Education Background of Elementary Classroom Teachers. Ed.D. Thesis. Brigham Young University.

Attitudes of Classroom Teachers towards Physical Education and Game Lesson and Perceptions of Problems After COVID-19

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 3, 968 - 979, 09.10.2023

Öz

The research aims to reveal whether the attitudes and problem perceptions of the participants towards the "physical education and game" lesson have changed after the pandemic. For this purpose, a study was conducted with classroom teachers who were actively working in Gümüşhane center and its districts in the 2022-2023 academic year. The research group was determined by easy sampling method and 240 (57.1% female, 42.9% male)) classroom teachers participated in the study. Descriptive statistical methods (arithmetic mean, standard deviation), normal distribution criteria (kurtosis/skewness values), t-test, ANAVO and correlation tests were applied in the analysis of the participants' answers to the personal information and scales. According to the results of the research, it was seen that the classroom teachers' attitudes towards physical education and game lessons were high and the problems encountered were below the average. Classroom teachers' "attitudes and problem perceptions towards physical education and game lessons" differ in terms of some variables. In addition, 81.7% of the classroom teachers stated that physical education and game lessons should be taught by branch teachers. As a result of the correlation analysis, it was revealed that as the attitudes of the classroom teachers towards the physical education lesson increased, their perception of the problem decreased. The study revealed an important gap in terms of determining the attitudes and problems faced by classroom teachers towards physical education and sports lessons after the COVID-19 pandemic.

Kaynakça

  • Alemdağ, S., Öncü, E. & Sakallıoğlu, F. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik tutum ve öz-yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 45-60.
  • Allison, P.C. (1990). Classroom teachers’ observations of physical education lessons. Journal of Teaching in Physical Education, 9, 272-283. DOI: 10.1123/JTPE.9.4.272.
  • Arslan, M. (2007). Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları ve belli başlı özellikleri, Milli Eǧitim, 146, 42-48.
  • Arslan, Y. ve Altay, F. (2009). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine ilişkin görüşlerinin bazı eğilimleri açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 11(1), 14-23.
  • Aydın, F. D. (2011). Beden eğitimi derslerinin fonksiyonları ve okullardaki konumu hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri (Bolu ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Kırıkkale.
  • Barnes, K.C. (2002). A model health-related elementary physical education program for Saipan: Teachers’ knowledge, attitudes, and practices. Unpublished doctoral dissertation. University of San Diego, USA.
  • Barney, D., and Deutsch, J. (2009). Elementary classroom teachers attitudes and perspectives of elementary physical education. Physical Educator, 66(3), 114-123.
  • Behets, D. (1996). Comparing teaching behavior during active learning time among physical education specialist and nonspecialist teachers. Journal of Classroom Interaction, 31(2), 23-30. https://www.jstor.org/stable/23870417
  • Bozdemir, R., Çimen, Z., Kaya, M., ve Demir, O. (2015). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve spor dersinde karşılaştıkları problemler (Tokat ili örneği). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 221-234.
  • Brumbaugh, J. A. (1988). View of physical education: Perceptions of five classroom teachers. Unpublished doctoral dissertation. The University of North Carolina at Greensboro ProQuest Dissertations Publishing, 1987. 8719151.
  • Can, S., Ökmen, A., ve Durukan, E. (2011). Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi dersine ilişkin görüşlerin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(2), 246- 252.
  • Cochran, W. W. (1982). Physical Education Background of Elementary Classroom Teachers. Ed.D. Thesis. Brigham Young University.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Barış Somoğlu 0000-0001-5811-384X

Efecan Tezcan 0000-0003-3284-6361

Serdar Taşkın 0000-0002-4668-6453

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Somoğlu, M. B., Tezcan, E., & Taşkın, S. (2023). COVİD-19 Sonrası Sınıf Öğretmenlerinin Beden Eğitimi ve Oyun Dersine Yönelik Tutumları ve Problemler Algıları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 968-979. https://doi.org/10.36362/gumus.1307829