Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Experience of Digital Detox Tourism for Digital Addiction Awareness

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 2, 312 - 331, 05.06.2024

Öz

The rapid development and diversification of internet and social media platforms also increases the number of users rapidly. People use the internet and social media to meet their cognitive needs, emotional needs, personal integration needs, and the need for escaping from reality. The fact that media usage needs have such a wide range causes people to spend more time in related environments, thus causing addiction. It is important for people to turn to digital detox activities, to notice and reduce their addiction. The aim of the study is to observe and evaluate the effect of digital detox tourism activities to increase the awareness of technology addiction and to control technology addiction. In the study, multiple/collective case study, which is included in the case study in qualitative research, was used. In the study, 10 volunteers were chosen according to the easily accessible case sampling method. The fact that the study includes the sample group, and the digital detox tourism experience activity adds originality to the study. In the study, it was concluded that the experience of digital detox tourism increased the awareness of digital technology addiction at a high level. In addition, it was determined that people had the chance to focus on the moment thanks to digital detox tourism and could have the ability to use digital technologies with healthy limits thanks to the opportunities offered by physical life, the relaxation, regeneration, gained mobility and awareness. Moreover, it was indicated that digital detox tourism provided a very high relaxation and resting benefit as it offered people the opportunity to be purified from digital technologies during the holiday process. In line with the data obtained from the study, it is revealed that Rize province has a high potential in digital detox tourism, so it can be an important alternative in new product development studies.

Proje Numarası

SBA-2022-1353

Kaynakça

  • Altınay Özdemir, M., & Göktaş, L. S. (2021). Research trends on digital detox holidays: A bibliometric analysis, 2012-2020. Tourism & Management Studies, 7(3), 21-35.
  • Ayhan, B., & Balcı, Ş. (2009). Kırgızistan’da üniversite gençliği ve internet: Bir kullanımlar ve doyumlar araştırması. (K. Yumlu, Çev.) Bilig Journal of Social Sciences of The Turkish World(48), s. 15.
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında gençlerin sosyal media kullanımına yönelik niteliksel bir araştırma. Global Media Journal; Turkish Edition, 6(12), 1-26.
  • Aslantürk, E. (2021). Teknoloji bağımlılığının turizm deneyimlerine etkisi ve dijital detoks turizminin tercih edilebilirliği. Avrasya Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 54-66.
  • Ayeh, J. K. (2018). Distracted gaze: Problematic use of mobile technologies in vacation contexts. Tourism Management Perspectives, 26, 31-38.
  • Bhattacharya, S., Bashar, M. A., Srivastava, A., & Singh, A. (2019). Nomophobıa: No mobile phone phobıa. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(4), 1297–1300.
  • Byun, S., Ruffini, C., Mills, J. E., Douglas, A. C., Niang, M., Stepchenkova, S., . . . Blanton, M. (2009). Internet addiction: metasynthesis of 1996–2006 quantitative research. Cyberpsychology & Behavior, 12(2), 203-207.
  • Cai, W., & McKenna, B. (2021). Power and resistance: Digital-Free tourism in a connected world. Journal of Travel Research, 62(2), 290-304.
  • Can, I. İ., & Iflazoğlu, N. (2021). Digital detox tourism against post-modernity. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 6(1), 7-15.

Dijital Bağımlılık Farkındalığı İçin Dijital Detoks Turizmi Deneyimi

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 2, 312 - 331, 05.06.2024

Öz

İnternet ve sosyal medya platformlarının hızlı gelişimi ve çeşitlenmesi kullanıcı sayısını da hızla arttırmaktadır. Kişiler internet ve sosyal medya mecralarını bilişsel ihtiyaçları, duygusal ihtiyaçları, kişisel bütünleşme ihtiyaçları ve gerçeklerden kaçmaya yönelik duygularını karşılamak için kullanmaktadır. Medya kullanım ihtiyaçlarının bu denli geniş yelpazeye sahip olması, kişilerin ilgili ortamlarda daha fazla zaman harcamasına dolayısıyla kişilerde bağımlılığa neden olmaktadır. Kişiler bu bağımlılıklarının farkına varmak ya da bağımlılıklarını azaltmak için dijital detoks faaliyetlerine yönelmeleri önem arz etmektedir. Çalışmanın amacı, teknoloji bağımlılığı bağlı farkındalığını arttırmak ve teknoloji bağımlılığını kontrol altına almak için yapılan dijital detoks turizmi faaliyetlerinin etkisini gözlemlemek ve değerlendirmektir. Çalışmada, nitel araştırmalarda durum çalışması içerisinde yer alan çoklu/kolektif örnek olay araştırması kullanılmıştır. Çalışmada kolay ulaşılabilir durum örneklem yöntemine göre gönüllü olan 10 kişi belirlenmiştir. Çalışmanın, örneklem grubu ile dijital detoks turizmi deneyimi faaliyetini içermesi, çalışmaya özgünlük katmaktadır. Çalışmayla; dijital detoks turizmi deneyiminin, dijital teknoloji bağımlılığına bağlı farkındalığı yüksek düzeyde arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca dijital detoks turizmi sayesinde kişilerin an’a odaklanma şansına sahip oldukları, fiziksel yaşamın sunduğu fırsatlar, detoks sayesinde elde edilen rahatlama, yenilenme, kazanılan hareketlilik ve farkındalıklarla dijital teknolojileri sağlıklı sınırlarla kullanma becerisine sahip olabilecekleri ve dijital detoks turizminin kişilere tatil sürecinde dijital teknolojilerden arınma fırsatı sunduğu için oldukça yüksek rahatlama ve dinlenme yararı sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Son olarak yapılan çalışmadan elde edilen veriler doğrultusunda Rize ilinin dijital detoks turizminde yüksek bir potansiyele sahip olduğu dolaysıyla yeni ürün geliştirme çalışmalarında önemli bir alternatif olabileceği önerisi geliştirilmiştir.

Destekleyen Kurum

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Proje Numarası

SBA-2022-1353

Kaynakça

  • Altınay Özdemir, M., & Göktaş, L. S. (2021). Research trends on digital detox holidays: A bibliometric analysis, 2012-2020. Tourism & Management Studies, 7(3), 21-35.
  • Ayhan, B., & Balcı, Ş. (2009). Kırgızistan’da üniversite gençliği ve internet: Bir kullanımlar ve doyumlar araştırması. (K. Yumlu, Çev.) Bilig Journal of Social Sciences of The Turkish World(48), s. 15.
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında gençlerin sosyal media kullanımına yönelik niteliksel bir araştırma. Global Media Journal; Turkish Edition, 6(12), 1-26.
  • Aslantürk, E. (2021). Teknoloji bağımlılığının turizm deneyimlerine etkisi ve dijital detoks turizminin tercih edilebilirliği. Avrasya Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 54-66.
  • Ayeh, J. K. (2018). Distracted gaze: Problematic use of mobile technologies in vacation contexts. Tourism Management Perspectives, 26, 31-38.
  • Bhattacharya, S., Bashar, M. A., Srivastava, A., & Singh, A. (2019). Nomophobıa: No mobile phone phobıa. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(4), 1297–1300.
  • Byun, S., Ruffini, C., Mills, J. E., Douglas, A. C., Niang, M., Stepchenkova, S., . . . Blanton, M. (2009). Internet addiction: metasynthesis of 1996–2006 quantitative research. Cyberpsychology & Behavior, 12(2), 203-207.
  • Cai, W., & McKenna, B. (2021). Power and resistance: Digital-Free tourism in a connected world. Journal of Travel Research, 62(2), 290-304.
  • Can, I. İ., & Iflazoğlu, N. (2021). Digital detox tourism against post-modernity. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 6(1), 7-15.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Acuner 0000-0002-7769-8705

Yıldız Turan Bu kişi benim 0000-0003-3463-3298

Proje Numarası SBA-2022-1353
Yayımlanma Tarihi 5 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acuner, E., & Turan, Y. (2024). Dijital Bağımlılık Farkındalığı İçin Dijital Detoks Turizmi Deneyimi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 312-331.