In this study, the relationship between physical education teachers' quality of work life and motivation to teach was examined, and correlational research design, among quantitative research methods, was used. A total of 253 physical education teachers, 69 females and 184 males, participated in the study. "Quality of Work Life Scale" and "Motivation to Teach Scale" were used as data collection tools in the study. Pearson correlation analysis was used to analyze the relationship between quality of work life and motivation to teach. Then, a stepwise multiple regression analysis was conducted to identify the prediction levels of the quality of work-life dimensions predicting intrinsic and extrinsic motivation of physical education teachers. When the results of the stepwise multiple regression analysis were analyzed, four variables affecting intrinsic motivation (working conditions, job career satisfaction, ability to control work and general well-being) and two variables affecting extrinsic motivation (stress in family life and job career satisfaction) were found statistically significant. Considering the effect levels of these two types of motivation are evaluated, it is apparent that intrinsic motivation factors are more effective in the motivation of physical education teachers than extrinsic motivation factors.
Intrinsic motivation extrinsic motivation general well-being
Beden eğitimi öğretmenlerinin iş yaşam kalitesi ve öğretme motivasyonu arasındaki ilişkinin incelendiği bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmaya 69’u kadın, 184’ü erkek beden eğitimi öğretmeni olmak üzere toplamda 253 kişi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “İş Yaşam Kalitesi Ölçeği” ve “Öğretme Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. İş yaşam kalitesi ve öğretme motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi için pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Daha sonra beden eğitimi öğretmenlerinin içsel ve dışsal motivasyonlarını yordayan iş yaşam kalitesi boyutlarının yordama düzeylerini belirleyebilmek için aşamalı çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Aşamalı çoklu regresyon analizi sonuçları incelendiğinde içsel motivasyonu yordayan dört değişken (Çalışma koşulları, iş kariyer memnuniyeti, işi kontrol edebilme ve genel iyi olma), dışsal motivasyonu ise yordayan iki değişken (Aile yaşamında stres ve iş kariyer memnuniyeti) istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bu iki motivasyon türünün yordama düzeyleri değerlendirildiğinde içsel motivasyon faktörlerinin, dışsal motivasyon faktörlerine kıyasla beden eğitimi öğretmenlerinin motivasyonları üzerinde daha fazla etkili olduğunu açıkça ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşyeri Refahı ve Çalışma Hayatının Kalitesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |