Özel Sağlık Sigortası Algısının Ürün ve Hizmet Yeterliliği Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi
Yıl 2025,
Cilt: 16 Sayı: 2, 529 - 540, 31.05.2025
Hilal Çelik
,
Perihan Eren Bana
Öz
Bu çalışma, özel sağlık sigortası kullanıcılarının özel sağlık sigortası konusundaki algıları ve beklentileri ile ürün ve hizmet yeterliliğinden memnuniyetlerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Katılımcılar ağırlıklı olarak 28-33 yaş (%34) arasında olup, evli (%76) bireylerden oluşmaktadır. Ağırlıklı olarak ön lisans ve lisans mezunu olan (%62) katılımcılar arasında kadınların oranı %72’dir. Özel Sağlık Sigortası Algısı Ölçeği’nin güvenilirlik değeri 0,81; Özel Sağlık Sigortası Ürün ve Hizmet Yeterliliği Memnuniyet Ölçeği’nin ise 0,97’dir. Araştırma değişkenlerinin alt boyutlarıyla olumlu yönde, orta ve yüksek düzeyde korelasyon oluşturduğu, ölçeklerin toplam skorlarının ve alt boyutlarının ise birbirleriyle genel olarak düşük düzeyde ve yine olumlu yönde korelasyon oluşturduğu görülmektedir. Yapılan gruplar arası karşılaştırmalarda ölçek skorları ve alt boyutlarında görülen farklılaşmaların oldukça sınırlı olduğu gözlenmiştir. Özel sağlık sigortası algısının, ürün ve hizmet memnuniyetini %64 oranında arttırdığı, araştırma sonucunda elde edilen önemli bir bulgudur. Bu çalışma kapsamında elde edilen bulgular sınırlı bir örneklem grubunu içerdiği için araştırma sonuçları genellenebilir değildir.
Etik Beyan
Çalışma sürecinde bütün etik ilkelere uyulmuştur.
Destekleyen Kurum
Çalışmayı destekleyen bir kurum bulunmamaktadır.
Proje Numarası
Proje çalışması değildir.
Teşekkür
Bütün katılımcılarımıza teşekkür ederiz.
Kaynakça
-
Alan, M. (2009). Özel sağlık sigortasının mevcut ve potansiyel müşteriler tarafından algılanışı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
-
Arısoy, D. Ş. (2017). Sağlık hizmetlerine hizmet kalitesi ve hizmet kalitesinin servqual yöntemi ile ölçülmesine yönelik bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3), 1079-1102.
-
Bahar, Z. ve Aydoğdu, N. G. (2015). Çevre, sağlık, araştırma ve hemşirelik. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 119-122.
-
Başoğlu, B. (2021). Türkiye'de tamamlayıcı sağlık sigortaları prim üretimi ve özel sağlık sigortaları sistemine katkıları açısından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (46), 108-123).
-
Darren G. and Mallery P. (2019) SPSS for Windows step by step. Description: Fifteenth edition. New York. ISBN: 978-1-138-49107-6.
-
Çelik, A. ve Şimşek, M. Ş. (2013). Yönetim ve Organizasyon. Eğitim Yayınevi.
-
Gökmen, S. (2015). Türkiye’de sağlık sigorta sistemi: Genel sağlık sigortasının gelişimi ve finansal sürdürülebilirliği. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
-
Güdük, Ö., İşci, E., ve Tarım, M. (2023). Özel sağlık sigortasına sahip bireylerin sağlık hizmeti kullanımının değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(3), 541-552.
-
Hair, J.F., & Hult, G.T.M., & Ringle C.M., & Sarstedt M. (2014). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). (1st ed. p.26-307). SAGE Publications.
-
Korkmazer, F. (2021). Sağlık yönetimi öğrencilerinin genel ve özel sağlık sigortası algılarının ölçülmesine yönelik bir araştırma. Selçuk Sağlık Dergisi, 2(1), 25-41.
-
Orhaner, E. (2017). Sağlık harcamalarının finansmanında özel sağlık sigortalarının rolü. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3(3), 398-412.
-
Önder, M. E., Ersoy, E. ve Karacaoğlu, K. (2016). Sağlıkta yeni bir finansman yöntemi olan tamamlayıcı ve destekleyici sağlık sigortası hakkında hastaların bilgi ve memnuniyet düzeyleri üzerine bir araştırma. Uluslararası İşletme, Ekonomi ve Yönetim Perspektifleri Dergisi, 1(1), 23-36.
-
Özmen, S. (2013). Genel sağlık sigortasının özel sağlık hizmeti sunucularına ve hasta memnuniyetine olan etkileri. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
-
Pamir, Z. İ. (2010). Türkiye’de özel sağlık sigortası sektöründe hizmet ve ürün yeterliliğinin değerlendirilmesi ve bir uygulama Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi.
-
Papatya, G., Papatya, N. ve Hamşıoğlu, A. B. (2012). Sağlık hizmetlerinde algılanan hizmet kalitesi ve hasta memnuniyeti: iki özel hastanede karşılaştırmalı bir araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 87-108.
-
Sevimli, S. (2006). Hizmet sektöründe kalite ve hizmet kalitesi ölçümü üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
-
Tanrıverdi, H. ve Özmen, M. E. (2011). Sağlık çalışanlarının hasta haklarına ilişkin bilgi düzeylerinin hasta memnuniyetine etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), 85-109.
-
Varinli, İ. (2004). Hizmet kalitesi, değer, hasta tatmini ve davranışsal niyetler arasındaki ilişki-Kayseri'de poliklinik hastalarına yönelik bir araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 33-52.
-
Yıldız, U. (2012). Özel sağlık sigortacılığı sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin veri zarflama analizi ile etkinliğinin ölçülmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
-
Zaim, H. ve Koçak, O. (2010). Bilgi Çalışanının Memnuniyeti. Yaşar Üniversitesi, 18(5), 2985-2994.
Evaluation of the Effect of Private Health Insurance Perception on Product and Service Adequacy
Yıl 2025,
Cilt: 16 Sayı: 2, 529 - 540, 31.05.2025
Hilal Çelik
,
Perihan Eren Bana
Öz
This study was conducted to evaluate private health insurance users' perceptions and expectations about private health insurance and their satisfaction with product and service adequacy. Participants are predominantly between the ages of 28-33 (34%) and are married (76%). The proportion of women is 72% among the participants, who are predominantly associate and bachelor's degree graduates (62%). The reliability value of the Private Health Insurance Perception Scale is 0.81; Private Health Insurance Product and Service Adequacy Satisfaction Scale is 0.97. It is seen that the research variables have a positive, medium and high level of correlation with their sub-dimensions, while the total scores and sub-dimensions of the scales generally have a low level and positive correlation with each other. In the comparisons between the groups, it was observed that the differences in the scale scores and sub-dimensions were quite limited. An important finding obtained as a result of the research is that the perception of private health insurance increases product and service satisfaction by 64%. Since the findings obtained within the scope of this study include a limited sample group, the research results are not generalizable.
Proje Numarası
Proje çalışması değildir.
Kaynakça
-
Alan, M. (2009). Özel sağlık sigortasının mevcut ve potansiyel müşteriler tarafından algılanışı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
-
Arısoy, D. Ş. (2017). Sağlık hizmetlerine hizmet kalitesi ve hizmet kalitesinin servqual yöntemi ile ölçülmesine yönelik bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3), 1079-1102.
-
Bahar, Z. ve Aydoğdu, N. G. (2015). Çevre, sağlık, araştırma ve hemşirelik. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 119-122.
-
Başoğlu, B. (2021). Türkiye'de tamamlayıcı sağlık sigortaları prim üretimi ve özel sağlık sigortaları sistemine katkıları açısından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (46), 108-123).
-
Darren G. and Mallery P. (2019) SPSS for Windows step by step. Description: Fifteenth edition. New York. ISBN: 978-1-138-49107-6.
-
Çelik, A. ve Şimşek, M. Ş. (2013). Yönetim ve Organizasyon. Eğitim Yayınevi.
-
Gökmen, S. (2015). Türkiye’de sağlık sigorta sistemi: Genel sağlık sigortasının gelişimi ve finansal sürdürülebilirliği. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
-
Güdük, Ö., İşci, E., ve Tarım, M. (2023). Özel sağlık sigortasına sahip bireylerin sağlık hizmeti kullanımının değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(3), 541-552.
-
Hair, J.F., & Hult, G.T.M., & Ringle C.M., & Sarstedt M. (2014). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). (1st ed. p.26-307). SAGE Publications.
-
Korkmazer, F. (2021). Sağlık yönetimi öğrencilerinin genel ve özel sağlık sigortası algılarının ölçülmesine yönelik bir araştırma. Selçuk Sağlık Dergisi, 2(1), 25-41.
-
Orhaner, E. (2017). Sağlık harcamalarının finansmanında özel sağlık sigortalarının rolü. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3(3), 398-412.
-
Önder, M. E., Ersoy, E. ve Karacaoğlu, K. (2016). Sağlıkta yeni bir finansman yöntemi olan tamamlayıcı ve destekleyici sağlık sigortası hakkında hastaların bilgi ve memnuniyet düzeyleri üzerine bir araştırma. Uluslararası İşletme, Ekonomi ve Yönetim Perspektifleri Dergisi, 1(1), 23-36.
-
Özmen, S. (2013). Genel sağlık sigortasının özel sağlık hizmeti sunucularına ve hasta memnuniyetine olan etkileri. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
-
Pamir, Z. İ. (2010). Türkiye’de özel sağlık sigortası sektöründe hizmet ve ürün yeterliliğinin değerlendirilmesi ve bir uygulama Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi.
-
Papatya, G., Papatya, N. ve Hamşıoğlu, A. B. (2012). Sağlık hizmetlerinde algılanan hizmet kalitesi ve hasta memnuniyeti: iki özel hastanede karşılaştırmalı bir araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 87-108.
-
Sevimli, S. (2006). Hizmet sektöründe kalite ve hizmet kalitesi ölçümü üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
-
Tanrıverdi, H. ve Özmen, M. E. (2011). Sağlık çalışanlarının hasta haklarına ilişkin bilgi düzeylerinin hasta memnuniyetine etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), 85-109.
-
Varinli, İ. (2004). Hizmet kalitesi, değer, hasta tatmini ve davranışsal niyetler arasındaki ilişki-Kayseri'de poliklinik hastalarına yönelik bir araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 33-52.
-
Yıldız, U. (2012). Özel sağlık sigortacılığı sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin veri zarflama analizi ile etkinliğinin ölçülmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
-
Zaim, H. ve Koçak, O. (2010). Bilgi Çalışanının Memnuniyeti. Yaşar Üniversitesi, 18(5), 2985-2994.