Araştırmada; ergenlerde dijital bağımlılık ile ebeveyn ilişkileri ve sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin sosyodemografik bilgileri de dikkate alınarak, değişkenler arasındaki ilişkiler ve değişkenlerin farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 yılında Yalova ilinde eğitimine devam eden, tesadüfi uygulama yöntemiyle seçilmiş Anadolu lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %67,5' i kız (n=477), %32,5' i ise erkek öğrenciden (n=230) oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Kişisel Bilgi Formu", "Ergen Dijital Bağımlılık Ölçeği", "Ebeveyn-Çocuk İlişkileri Ölçeği" ve "Sosyal Beceri Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmış olup, bağımsız grup t-testi analizi, basit doğrusal regresyon ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular, ergenlerin sosyal özelliklerinin geliştirilmesinin dijital bağımlılık düzeylerini azaltabileceğini, ebeveynleri ile ilişkilerine dair olumlu algıların ise dijital bağımlılık düzeylerini artırabileceğini göstermektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, literatürde var olan bilgilerle birlikte değerlendirilerek, araştırmacılara ve gelecekte yapılacak çalışmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.
İnternet dijital bağımlılık ebeveyn-ergen ilişkisi ergenler sosyal beceri.
In the study, the relationships between digital addiction and parental relationships and socialskill levels in adolescents were examined. Taking into account the socio demograph icin formation of the students participating in the study, the relationships between the variables and whether the variables differed were investigated. The sample of the study consists of Anatolian high school students who continue their education in Yalova in 2023-2024, selected by random application method. Of the students participating in the study, 67.5% were female (n=477) and 32.5% were male (n=230). “Personal Information Form”, ‘Adolescent Digital Addiction Scale’, ‘Parent-Child Relationship Scale’ and ‘Social Skills Scale’ were used as data collection tools. In the analysis of the data, arithmetic mean and Standard deviation values were calculated and independent group t-test analysis, simple line arregression and multiple regression analysis were used. The findings indicate that improving adolescents' social characteristics may decrease their digital addiction levels, while positive perceptions about their relationships with their parents may increase their digital addiction levels. The results obtained from the study were evaluated together with the existing information in the literature and suggestions for researchers and future studies were included.
Internet digital addiction parental relationships adolescents socialskill.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Basın Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 3 |