Bu çalışma, yeni medya platformlarında mizahın şiddeti nasıl temsil ettiğini ve bu temsillerin toplumsal algılar üzerindeki etkilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Türkçe stand-up programlarında şiddet temsillerinin nasıl şekillendiği ve bu temsillerin toplumsal önyargıları nasıl etkilediği incelenmiştir. Tematik içerik analizi yöntemiyle yürütülen araştırmada, YouTube platformunda yayımlanan on farklı stand-up gösterisi analiz edilmiş, tematik kodlama uygulanmış ve elde edilen veriler tematik analiz matrisi ile organize edilmiştir. Analiz sonucunda toplam on üç farklı şiddet türüne ulaşılmış, en sık temsil edilen şiddet türlerinin sembolik şiddet (%12,29) ve toplumsal şiddet (%11,26) olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada kadınlar (%20), alt sosyoekonomik gruplar (%18) ve köylülere (%15) yönelik yönelik mizahi anlatımların, toplumsal önyargı ve ayrımcı söylemleri yeniden üretmektedir. Çalışma, mizahın eleştirel bir araç olma potansiyeline sahip olmasına rağmen, çoğu zaman şiddeti normalleştirici bir işlev üstlendiğini ortaya koymaktadır. Tekrar, ironi ve abartı gibi tekniklerle şiddetin estetize edilmesi, izleyicilerin bu tür davranışları sorgulamadan içselleştirmesine neden olmaktadır. Sonuç olarak, mizahi içeriklerin toplumsal normları eleştirme kapasitesinin sınırlı kaldığı, aksine var olan önyargıları pekiştirdiği görülmüştür. Bu bağlamda çalışma, yeni medya ortamlarında şiddet temsillerinin daha bilinçli bir perspektifle ele alınması gerektiğine dikkat çekmektedir.
Şiddetin Temsili Şiddet ve Mizah Yeni Medya Sembolik Şiddet Stand-Up.
Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (GUSBID) kapsamında değerlendirilmesi üzere göndermiş olduğum “Yeni Medyada Şiddetin Mizahi Temsili” başlıklı bu çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.
Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (GUSBID) kapsamında değerlendirilmesi üzere göndermiş olduğum “Yeni Medyada Şiddetin Mizahi Temsili” başlıklı makale herhangi bir kurum veya kuruluş tarafından maddi ya da manevi olarak desteklenmemiştir. Araştırma tamamen bağımsız bir şekilde yürütülmüş olup, çalışmada yer alan tüm analizler ve sonuçlar yazarların özgün katkılarıyla ortaya konmuştur.
This study aims to analyze how humor represents violence on new media platforms and how these representations influence societal perceptions. It examines how violence is portrayed in Turkish stand-up programs and its impact on social prejudices. Using thematic content analysis, ten different stand-up performances published on YouTube were analyzed, thematic coding was applied, and the data were organized using a thematic analysis matrix. The analysis identified thirteen different types of violence, with symbolic violence (12.29%) and social violence (11.26%) being the most frequently represented forms. The study found that humorous narratives targeting women (20%), lower socioeconomic groups (18%), and rural populations (15%) contribute to the reproduction of social prejudices and discriminatory discourse. Although humor has the potential to be a critical tool, the study reveals that it often functions to normalize violence. Techniques such as repetition, irony, and exaggeration aestheticize violence, leading audiences to internalize these behaviors without questioning them. Consequently, the study concludes that humorous content has a limited capacity to critique social norms and instead reinforces existing biases. In this context, the research emphasizes the need for a more conscious approach to representations of violence in new media environments.
Representation of Violence Violence and Humor New Media Symbolic Violence Stand-Up Comedy
The study titled "The Humorous Representation of Violence in New Media," which I have submitted for evaluation within the scope of Gümüşhane University Journal of Social Sciences (GUSBID), does not require ethics committee approval.
The article titled "The Humorous Representation of Violence in New Media," which I have submitted for evaluation within the scope of Gümüşhane University Journal of Social Sciences (GUSBID), has not been financially or morally supported by any institution or organization. The research has been conducted entirely independently, and all analyses and results presented in the study are the original contributions of the authors.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, Sosyal Medya Çalışmaları, Yeni Medya, Kültür, Temsil ve Kimlik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 3 |