BibTex RIS Kaynak Göster

Elektrikli Araçlar ile Klasik İçten Yanmalı Motorlu Araçların Çeşitli Yönlerden Karşılaştırılması

Yıl 2016, , 117 - 125, 31.07.2016
https://doi.org/10.17714/gufbed.2016.06.011

Öz

Günümüzde dünya enerji ihtiyacı büyük oranda fosil yakıttan karşılanmakta ve bu enerjinin %26’sı ulaşımda kullanılmaktadır. Bu enerji kullanımına bağlı olarak kara yollarında %26 CO2 emisyonu oluşmaktadır. Avrupa Birliği, 2020 yılı için tüm sera gazı emisyonlarını, 1990 yılı seviyesine göre %20 oranında azaltmayı hedeflemektedir. Bu hedefe ulaşmada, özellikle CO2 emisyonu ve yakıt tüketimi, geleneksel içten yanmalı motorlu araçlara göre büyük avantajlara sahip olan elektrikli araçlar aday gösterilmektedir. Gelişen teknoloji sayesinde otomobil dünyasında da önemli değişiklikler yapılmaya çalışılmaktadır. Otomobillerde çok uzun süredir kullanılan içten yanmalı motorların yerine elektrikli motorlar kullanılarak elektrikli araçlar üretilmektedir. Bu çalışmada, elektrik motoruna sahip elektrikli araçlar ile içten yanmalı motora sahip klasik araçlar çeşitli yönlerden karşılaştırılmıştır. Batarya, elektrik motoru ve kontrol kartı olmak üzere üç ana bileşenden oluşan elektrikli araçlar, çok daha fazla hareketli parçaya sahip olan klasik içten yanmalı motorlu araçlara göre daha basit, daha kompakt ve daha güvenli olmaktadırlar. Ayrıca, elektrikli araçların verimi içten yanmalı motorlu araçlara göre daha yüksektir ve yaklaşık üç kattır. Buna karşın, elektrikli araçların tam dolu bataryalar ile gidebildiği mesafe, yakıt deposu tam dolu olan içten yanmalı motorlu araçların gidebildiği mesafeye göre çok düşüktür ve bu oran yaklaşık dörtte birdir. Ayrıca bataryaların şarj olma süresi, bir depo yakıtın dolma süresine oranla daha fazladır ve şarj istasyon sayısı, yakıt istasyon sayısına göre çok azdır. Bu olumsuzluklar, elektrikli araçların yukarıda sayılan avantajlarını gölgede bırakmaktır. Dolayısıyla, elektrikli araçlar, içten yanmalı motorlu araçlara göre daha az tercih edilmektedirler.

Kaynakça

  • Anonim, 2010. Elektrikli Araç Çalışma Grubu Raporu: 1-16.
  • Anonim, 2011. Elektrikli Araçlar İçin Enerji Depolama Çözümleri, III. Enerji Verimliği Kongresi. Gebze, TÜBİTAK MAM: 1-33.
  • Bitar, Z. ve Jabi, S.A., 2014. Studying the Performances of Induction Motor Used in Electric Car, Energy Procedia, 50, 342-51.
  • Burke, A.F., 2007. Batteries and Ultracapacitors for Electric, Hybrid, and Fuel Cell Vehicles, Proceedings of the IEEE, 95, 4, 806-20.
  • Erdil, M., (2013, ). Türkiye ‘istasyon’ çöplüğü olacak, http://www.hurriyet.com.tr/turkiye-istasyon-coplugu-olacak-22878516. 13 Mart 2016.
  • Guzzella, L., ve Onder, C., 2010. Introduction to Modeling and Control of Internal Combustion Engine Systems, Berlin Heidelberg, Springer-Verlag p.
  • Karamuk, M., 2011. A survey on electric vehicle powertrain systems, Electrical Machines and Power Electronics and 2011 Electromotion Joint Conference (ACEMP), 2011 International Aegean Conference on, 315-24, 8-10 Sept. 2011.
  • Mazman, M., Uzun, D., Kaypmaz C. ve Biçer, E., 2012. Elektrikli Araçlar İçin Enerji Depolama Çözümleri, Mühendis ve Makina, 53, 628, 21-5.
  • MEGEP, 2011. Motorlu Araçlar Teknolojisi Otomotiv Peryodik Bakımı, Ankara, Milli Eğitim Bakanlığı, p. 3-4.
  • ODD, 2014. Otomotiv Dağıtıcıları Derneği (ODD) Genel Değerlendirme: 19-20.
  • ODD, 2015. Otomotiv Dağıtıcıları Derneği (ODD) Genel Değerlendirme: 22-3.
  • PETDER, 2014. Petrol Sanayi Derneği (PETDER) 2014 Sektör Raporu.
  • Polat, Ö., Yumak, K., Sezgin, M.S., Yumurtaci, G. ve Gül, Ö., 2015. Elektrikli Araç ve Şarj İstasyonlarinin Türkiye’deki Güncel Durumu, VI.Enerji Verimliliği, Kalitesi Sempozyumu ve Sergisi, Kocaeli.
  • Shiau, C-S.N., Samaras, C., Hauffe, R. ve Michalek, J.J., 2009. Impact of battery weight and charging patterns on the economic and environmental benefits of plug-in hybrid vehicles, Energy Policy, 37, 7, 2653-63.
  • Uçarol, H. ve Kural, E., 2009. Ulaşımda Enerji Verimliliği için Hibrid ve Elektrikli Araçlar, Mühendis ve Makina, 50, 594, 66-71.
  • URL-1, http://my.teslamotors.com/roadster/technology/motor. 25 Ağustos 2015.
  • URL-2, https://tr.wikipedia.org/wiki/Elektrikli_otomobil - cite_note-49. 12 Mart 2016.
  • URL-3, http://www.petbayder.org/sayfa/312/akaryakit-sektorunde-13630-lisans-var. 12 Mart 2016.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Gürbüz Bu kişi benim

Ahmet Afşin Kulaksız

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Gürbüz, Y., & Kulaksız, A. A. (2016). Elektrikli Araçlar ile Klasik İçten Yanmalı Motorlu Araçların Çeşitli Yönlerden Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 6(2), 117-125. https://doi.org/10.17714/gufbed.2016.06.011