Trafikte aşırı hızdan kaynaklı trafik kazalarının çok
oluşu, Dünya’da ve Türkiye’de yetkilileri ve araştırmacıları çözüm önerileri
geliştirme konusunda daha da motive etmektedir. Son yıllarda, Türkiye dâhil
dünyanın birçok ülkesinde sürücülerin şehiriçi ve şehirlerarası yollarda hız
limitlerine riayet etmeden araç kullanmalarının önleyerek aşırı hızdan kaynaklı
trafik kazalarının sayısını azaltmak amacıyla, Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS)
olarak adlandırılan yeni sistemler geliştirilmektedir. Dünya genelinde olduğu
gibi Türkiye’de de aşırı hızdan kaynaklanan trafik kazalarının sayısını
azaltarak, yol güvenliğini artırmak ve sürücülerin hız limitlerinde hareket
etmesini sağlamak amacıyla geliştirilen ve bir AUS uygulaması olan Koridor
Ortalama Hız Tespit Sistemleri (KOHİTS) yaygın olarak uygulanmaya başlanmıştır.
Çalışma kapsamında son yıllarda yaygın olarak kullanılan ortalama hız tespit
sistemlerinin kurulumdan işletmeye açılıncaya kadar yapılan işlemler ve çalışma
prensibi bilimsel yöntemlerle irdelenmiştir. Çalışma kapsamında yapılan saha
ölçümü ve gözlemler ile belirlenen tüm hususlar hakkında detaylı bilgi
verebilmek amacıyla Toprakkale/Osmaniye çevreyolunda yer alan 2 farklı yol
güzergâhındaki KOHİTS uygulamalarının en baştan en sona kadar kurulum aşamaları
ile çalışma prensibi detaylı olarak incelenmiş ve adım adım açıklanmıştır. Elde
edilen sonuçlara göre bu tür sistemlerin kurulumundaki en önemli hususlar
kullanılan kameraların çözünürlük kalitesinin yüksek olması, sahadan merkeze
veri aktarımını sağlayan ağ alt yapısının hızlı ve kesintisiz olması ile
geliştirilen sistem yazılımının kapsamlı analiz imkânına sahip olması olarak
belirlenmiştir. Yine gözlem ve ölçümlerden sistemin başarılı bir şekilde
çalışmasında iyi bir yazılım ve teknolojik altyapısının olması ile uzman bir
ekip tarafından kurulmasının performans açısından oldukça önemli olduğu
görülmüştür.
Hız koridoru hız ihlal tespit sistemleri ortalama hız trafik kazaları yüksek hız
High number of traffic accidents, caused by excessive vehicle speeds in traffic, motivate officials and researchers in Turkey and all around the World to develop solutions. For this purpose in recent years, new systems, called as Smart Transport Systems (AUS), are being developed in many countries in order to prevent driving at high speeds without taking into account speed limits in urban and rural roads and to reduce the number of speed related accidents. Corridor Average Speed Enforcement Systems (KOHİTS), which is an AUS application, was developed to reduce the number of traffic accidents caused by excessive speeds and increase road safety and enable drivers to move at speed limits in Turkey as well as in the overall World,. With this study, it is aimed to inform all relevant stakeholders technically by examining all the important working principles and all important issues to be taken into consideration by using scientific methods until they are activated from the beginning of system configuration. For this purpose, in order to give detailed information about the field measurement and observations made within the scope of the study, the configuration steps of KOHİTS in 2 different road routes in Toprakkale / Osmaniye ring road from the beginning to the end are examined and explained step by step in detail. From the obtained results, the most important points in the configuration process of such systems determined as high resolution quality cameras’ utilization, fast and uninterrupted network infrastructure enabling the transfer of data from the field to the center and comprehensive analysis opportunity of the developed software. It was also observed from the field observations and measurements that the configuration of the system by an expert team, development of a good software and utilization of a good technological infrastructure in the system are other very important parameters for the performance of the system.
Speed corridor speed enforcement systems average speed traffic accidents high speed
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 22 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |