Türkiye orman ürünleri pazarında
tekel özelliğini kaybetmesi Orman Genel Müdürlüğünün gelirlerinin azalmasına
neden olmuştur. Devlet Orman İşletme Müdürlükleri (DOİM) odun emvali satış
ihalelerini münferit olarak düzenlemekte ve her işletmenin başarı düzeyi yine
münferit olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmada, Orman Genel Müdürlüğünün
odun esaslı ürünler için satış fiyatını etkileyen bazı faktörler analiz
edilmiştir. Bu kapsamda, coğrafi konum yönünden birbirine yakın 2 Orman Bölge
Müdürlüğü ve bunlara bağlı olarak faaliyet gösteren 21 DOİM’in 2014-2018
yılları arasındaki 5 yıllık odun emvali satış ihalesi sonuçları incelenmiştir.
Değerlendirmeler dikili ağaç satışı ve geleneksel depodan satış uygulamaları
temelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları, Orman Bölge Müdürlüğü,
DOİM, satışların dikili ağaç satışı veya geleneksel depo satışları olması,
orman ürünlerinin satışa sunulduğu yıl ve ay değişkenlerinin oluşan Muhammen
Bedel Artırma Oranı dolayısıyla Orman Genel Müdürlüğünün satış gelirleri üzerinde
istatistiksel düzeyde anlamlı (p<0.05) farklılıklar oluştuğunu göstermiştir.
Benzer şekilde, odun esaslı ürün satış ihalesi düzenleyen DOİM’lerin
ulaşılabilirlik yönünden coğrafi konum itibariyle yüksek kapasiteli orman
ürünleri endüstrisi işletmelerine olan yakınlığının elde edilen satış gelirleri
üzerinde önemli düzeyde etkisinin bulunduğu tespit edilmiştir.
Muhammen Bedel Artırma Oranı Coğrafi Yakınlık Depodan Satış Dikili Satış
This study is a part of a master thesis entitled “Variation of Rate of Appraised Value in Auction Sales According to some Factors: The Case of Amasya and Giresun Forest Regional Directorates” prepared by Serpil SANTO under the supervision of Assistant Professor Osman KOMUT in Gumushane University.
The
Turkey forest products market losing its monopoly property has led to a
reduction in the income of General Directorate of Forestry (GDF). Forest
Enterprises Directorate (FED) regulate the wood sale revenue separately and the
success level of each managements is considered as separately. In this study,
some factors affecting the sale price of wood based products for General
Directorate of Forestry are analyzed. In this context, the results of the
5-year wood sale revenue sale auctions between the years 2014-2018 of 2
Regional Directorate of Forests (RDF), which are close to each other in terms
of geographical location, and 21 FEDs operating under them are analyzed.
Evaluations were conducted on the basis of stumpage sales and traditional
warehouse sales practices. The research results showed that there are
statistically significant (p<0.05) differences on the sales revenues of the
GDF due to accession rate of appraised value consisting of the RDF, FED, stumpage
sales or traditional warehouse sales, and the year and month variables in which
forest products are offered for sale. Likewise, it has been detected that the
proximity of FEDs, which regulate wood-based product sales, to the
high-capacity forest products industry managements in terms of accessibility
with regard to geographical location has a significant effect on sales
revenues.
Accession Rate of Appraised Value Geographical Proximity Stumpage Sales Warehouse Sales
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 |