Çok sayıda paydaşa sahip olan destinasyonların,
turizm faaliyetlerinin koordine edilmesi oldukça önemlidir. Türkiye’de, turizm
destinasyonlarındaki paydaşlar arasında var olan işbirliği ve iletişim
eksikliği, sorunlara neden olduğundan destinasyon yönetim örgütlerine gerek
duyulmaktadır. Destinasyon yönetim örgütleri konusunda, Türkiye’de teorik alanda
çalışmalar yapılmaya başlansa da pratikte henüz uygulamaya geçilmemiştir. Bu
çalışmada, Türkiye için Ulusal Destinasyon Yönetim Örgütü’nün nasıl bir
organizasyon yapısına sahip olması gerektiğinin tespiti amaçlanmaktadır.
Türkiye’de turizm sektöründe faaliyet gösteren kamu ve özel sektör kuruluşları
ile turizm alanında araştırma yapan akademisyenler ve turizm sektöründen hizmet
alan ziyaretçiler arasından alanında uzman 39 kişinin görüşleri bir araya
getirilmiştir. Alternatiflerin,
kriterlere göre önem dereceleri Mintzberg’in Beş Organizasyon Yapısının Tasarım
Parametrelerinin Ölçüleri dikkate alınarak, kriterlerin önem dereceleri ise uzman görüşü
alınarak belirlenmiştir. Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) yönetimi kullanılarak
Mintzberg’in belirlemiş olduğu 5 temel organizasyon türü arasından seçim
yapılmıştır. Türkiye için en uygun Ulusal Destinasyon Yönetim Örgütü
organizasyon yapısının Profesyonel Bürokrasi türünde olması gerektiği tespit
edilmiştir.
Destinasyon Yönetim Örgütü (DYÖ) Mintzberg’in Organizasyon Yapıları Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS)
Coordination of tourism activities with a large number
of stakeholders is very important. The lack of cooperation and
communication between stakeholders in tourism destinations in Turkey is causing
problems. Therefore, destination management organizations are needed. Even
though the theoretical field studies in the field of destination management
organizations have begun, it has not been implemented yet. In this study, it is
aimed to determine what kind of organization structure the National Destination
Management Organization should have for Turkey. The opinions were gathered
together from 39 experts in the field among public and private sector
organizations operating in the tourism sector in Turkey, academicians
conducting research in the field of tourism, and tourists from the tourism
sector. The importance ratios of the alternatives according to the criteria
were determined by taking into account the Mintzberg's Five Organizational
Structure Design Parameters metrics. The importance ratios of the criteria were
also determined by taking the expert opinion. Using the Analytical Hierarchy
Process (AHS) method, a selection was made from five basic organizational types
that Mintzberg identified. It has been determined that the most appropriate
structure of National Destination Management Organization for Turkey should be
Professional Bureaucracy type.
Destination Management Organization (DMO) Mintzberg Organization Structure Analytical Hierarchy Process (AHP)
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 12 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.